1 Senaste redigerad av Berg (2015-11-25 08:49:14)

Lite nya frågor har tillkommit längst ner i tråden angående färgåtgång till splittbuss....

Detta är en avdelning som jag har totalt noll koll på.
Först och främst vill jag nämna att bussen jag har ska jag ha ut på vägen igen till en så liten peng som möjligt, .
Bussen har fortfarande sin original färg kvar, dock så är den dålig samt att den blir lagad precis överallt så snacket om att behålla den kan vi lägga undan, Hellre en extra buss på vägen än en som står i garaget och tar massa år och plats, vill få på en lack billigt så den ser bättre ut, tänker mig att jag kommer att lacka den i garaget hemma.

Då original lacken finns kvar och jag kommer inte att slipa hela bussen plåtren så undrar jag vad för typ av grundfärg/ rostskyddsfärg, slipgrund och  lack ska man använda, biltema Hagman.... ?

Läst att en 2k lack på.en gammal 1k lack (om det nu är det jag har) inte funkar.
Vad ska.man ha?

Har dock inte valt kulör än. Men kan tänka mig att jag kommer att lacka den vit invändigt i kupén då det känns fräscht med vitt oavsett färgval utvändigt eller är detta dumt?

Vilken ordning skall allt lackas?
Kan dörrar sitta på plats eller ska de helst ligga bredvid?
Jag vill ha den 2 färgad har jag tänkt mig.
Men vet ännu om jag vill ha den ljusa färgen överst eller underst!

Samt vilket spackel är är bra till en bra kostnad, har använt mig PP's glasfiber och PP 100 på  tidigare bilar.

Många dumma frågor kanske men detta kan inte jag alls!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

2

Ingen?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

3 Senaste redigerad av michaelth (2014-10-23 20:07:15)

Det finns många olika tänk vad gäller just lackering..
men genvägar e sällan bra. en epoxi är tät och issolerar. sedan en färg uppå.
om man spacklar på ren fin plåt, så sitter det bäst. men då bör/måste man se till att issolera det från elementen snarast. annars suger det åt sig fukt och problemen kommer..
använd det spacklet du trivs med  kvalitets/prismässigt.. det finns många olika "bra" fab. som förmodligen bara proffs känner skillnaden på. liksom olika färg fab.
Men i mina ögon är det bättre med en 2komponents färg än en enkomponent.
men i slutet är det bara viktigt att skydda rå plåt.
Om man lackar hemma, och det inte blev så bra, kan man matta ner en 2 komponent, och fixa till den. .eller lackera över den, när ekonomin blir bättre.. en skit färg måste bort helt..
Bara gör det själv, det blir säkert bra! bara du tar dig tid. håller grejer rena  och skyddar det som behövs.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Berg (2014-10-23 20:46:39)

Hur är det med slipgrund/filler är det ett måste eller kan man klara sig utan?slipgrund/filler eller finns det nån kombi grundfärg/filler?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

5

använd inte biltemas filler/sprutspackel bara

6

Ska man lacka dörrar runt om och I dörrhålen så ta loss dörrarna. Går inte komma åt ordentligt med färg annars och maskera blir så jobbigt.

Grundfärg innehåller rostskydd för plåten. Skall alltså ligga på plåt är det tänkt för att fungera. Plastspackel fungerar inte så. Jag har alltid lagt grund på plåten först och spacklat sedan. Slipar jag igenom så ny grundfärg innan mer spackel. Inget spackel har någonsin ramlat bort eller lossnat. Stämjärn och hammare måste användas för att få bort det. Sen hävdar en del ändå att man måste spackla på ren plåt så det finns olika sätt att göra det.

2k är bättre. Tål förtunning direkt och måste någon göras om så är det så mycket smidigare.

Man kan lägga 2k på 1k om 1k: n är tillräckligt gammal. Ett år eller sådär.

Hagmans epoxi funkar för mig. Annars köp grundfärg samtidigt som lacken.

Vitt i kupén med bussen i annan färg, njae. Men det är ju en smakuppfattning inget tekniskt inlägg.

Är det endast originallacken kvar och ingen rost så finns ingen anledning att slipa plåtrent. Originallacken är bra lack och dumt att rugga upp plåten då porerna öppnas. Onödigt jobb att ta bort allt.  Rollad servalack måste givetvis bort.

Behövs glasfiberspackel så kanske man ska titta över riktningen istället. Slipgrund om man vill ha det mycket bra. Teoretiskt kan man spackla med finspackel också men slipgrund underlättar. Sprutspackel om det är aluminiumspackel underlättar på en buss med stora ytor.

Finns så många scenarior, nivåer man kan lägga sig på och åsikter om sådant här!

7

Vart köper man epoxi och vad kostar det ungefär. Samt hur mycket går det åt till en buss om man lackar både invändigt och utvändigt?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

8 Senaste redigerad av AlexN (2014-12-14 23:02:52)

Jag gick till en ordentlig färg affär som säljer till billackeringar.
Dem vet vad man skall ha och har koll.

Så kände jag i alla fall när jag skulle lacka min splitbuss och hade noll koll. Första gången jag lackade något större och jag gjorde det hemma i garaget. Jag tror det är dumt att snåla på materialet när man lackar. Man lägger såpass mycket tid på spackling och slipning och allt annat så är det nog bara att betala för ordentlig färg. Jag körde på lastbilslack så den är inte jättedyr.

Tror jag gjorde åt ungefär så här: två treliters satser epoxyprimer,  en femliters sats slipgrund och typ 5 liter lack. Lackade både in och utvändigt.

Annars finns det ju ett gäng sidor som säljer lack på nätet, men jag tror det är värt mycket att leta upp en lackfirma och bli kompis med dem. Då kan man ju ställa massa frågor till dem och dom vet vad som gäller för just deras färger.

9

Pratade med en lackerare och han sprayade om Hardtop Flexi (jotun) nån som provat den?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

10

Jag beställde ifrån www.billackering.eu till min buss. Dom var extremt hjälpsamma och svarade på alla mina nybörjar-frågor. Finns ett gäng filmer på deras sida med.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

11 Senaste redigerad av Berg (2015-11-23 21:30:18)

Ni som lackat, hur mycket färg går det åt att lacka taket samt runt om den övre delen?samt hur.mycket går.det åt under list och invändigt ( ej innertak)och hur mycket grund/filler går det åt till hela Bussen utv? Funderar på Troton 2k epoxigrund/filler från billackering.EU

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

12

Se ovanstående svar, eller åk till en lackfirma med bilder. Lackman är oftast väldigt hjälpsamma. Svårt för någon att lämna ett svar här på Forumet, beroende på hur duktig du är på att lacka. Finns en bil/lastbilslack som heter Temadur, billigare men mycket bra.

Berg skrev:

Ni som lackat, hur mycket färg går det åt att lacka taket samt runt om den övre delen?samt hur.mycket går.det åt under list och invändigt ( ej innertak)och hur mycket grund/filler går det åt till hela Bussen utv? Funderar på Troton 2k epoxigrund/filler från billackering.EU

13

Berg skrev:

Beroende på hur bra du spacklat och slipat, skall du köra på 3stadiga vändor slipgrund så går det nog åt ca 5 liter slipgrund, med spädning + härdare får du ju ut mer.
Lackade taket på en buss för några år sedan, enbart utvändigt, och då räckte 1 liter slipgrund, det blev nästan 1,5 liter när den blivit med härdare o förtunning.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

14

Jag hade köpt en burk till o börja med.
Brukar vara 3.5 eller 4 liters.
Härdare o förtunning på det.
4cr har bra o billig grund.

Ät gul snö, det kan vara öl.

15 Senaste redigerad av Berg (2015-11-27 19:38:18)

Idag beställde jag den här epoxi grunden , ska bli spännande att hålla i en lackspruta för första gången.

Man kan tydligen använda den som filler oxå om man bara tar15% förtunning mot de normala 30% för grundfärg.
http://i1294.photobucket.com/albums/b617/davidberg80db/Screenshot_2015-11-27-19-33-08_zpslbgjj4an.png

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

16

Är inte säker men tror inte den är särskilt bra som slipgrund.

Ät gul snö, det kan vara öl.

17

Skulle inte tro det heller men man får väl prova på en liten yta  ICQ/an

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)

18

Epoxi brukar vara trist att slipa.... ICQ/ac bättre att lägga tunt och köpa slipgrund och slipa.. I alla fall skulle jag gjort så.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

michaelth skrev:

Epoxi brukar vara trist att slipa.... ICQ/ac bättre att lägga tunt och köpa slipgrund och slipa.. I alla fall skulle jag gjort så.

Ok bra att veta  ICQ/ab

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)