Blir inte klok på mina volt.
Historik:
När jag åkte till bugrun i sommaras kokade batteriet, varmt så det inte gick att ta på, luktade ägg.
Fick nytt batteri på biltema i Linköping.
Åkte hem konstaterade att den laddade tok för mycket. (19volt)
Köpte ny regulator, fortfarande ingen skillnad.
Lämnade in generatorn på helrenovering, de samkörde den sen med nya regulatorn och allt var visst bra (de såg också att den gamla jag bad dem prova var kass)
Passade på att byta bilens två jordflätor mot nya också. Summrade alla sladdar mellan generatorn och regulatorkontakten.
Trodde allt var bra, körde en ny långtur, när jag kom hem var batteriet varmt, funderade om det tagit stryk av överladdningen hem då från bugrun tidigare, lyckades få ett nytt batteri på biltema igen utan snack, mätte sen och den laddar över 16 volt. Bytte regulator ingen, sådan här: http://www.justkampers.com/043-903-803- … -1979.html
För att säkerställa att regulatorhustet fick ordentlig jord (misstänker att det ska ha det eftersom det är gjort i metall) drog jag en extra kabel mellan minus på batteriet och skruven som håller regulatorn. Nu monterade jag även en voltmätare så jag ser hela tiden (såg för en sekund att visaren dippade ner till 14 en gång men sen stabilt upp igen) och den ligger ändå på 16 volt. Vad kan påverka detta?? Provade plockade bort kontakten till regulatorn, då visar den nya voltmätaren 12,2 och tomgången lite högre, dvs den laddar inte.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg