1 Senaste redigerad av rickard m (2015-11-01 11:51:33)

Blir inte klok på mina volt.
Historik:
När jag åkte till bugrun i sommaras kokade batteriet, varmt så det inte gick att ta på, luktade ägg.
Fick nytt batteri på biltema i Linköping.
Åkte hem konstaterade att den laddade tok för mycket. (19volt)
Köpte ny regulator, fortfarande ingen skillnad.
Lämnade in generatorn på helrenovering, de samkörde den sen med nya regulatorn och allt var visst bra (de såg också att den gamla jag bad dem prova var kass)
http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2594_zpstuscudu4.jpg
Passade på att byta bilens två jordflätor mot nya också. Summrade alla sladdar mellan generatorn och regulatorkontakten.

Trodde allt var bra, körde en ny långtur, när jag kom hem var batteriet varmt, funderade om det tagit stryk av överladdningen hem då från bugrun tidigare, lyckades få ett nytt batteri på biltema igen utan snack, mätte sen och den laddar över 16 volt. Bytte regulator ingen, sådan här: http://www.justkampers.com/043-903-803- … -1979.html 
För att säkerställa att regulatorhustet fick ordentlig jord (misstänker att det ska ha det eftersom det är gjort i metall) drog jag en extra kabel mellan minus på batteriet och skruven som håller regulatorn. Nu monterade jag även en voltmätare så jag ser hela tiden (såg för en sekund att visaren dippade ner till 14 en gång men sen stabilt upp igen) och den ligger ändå på 16 volt. Vad kan påverka detta?? Provade plockade bort kontakten till regulatorn, då visar den nya voltmätaren 12,2 och tomgången lite högre, dvs den laddar inte.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

2

Hejsan!
Med stor sannolikhet är det regulatorn!
Denna reglerar magnetfältet inne i generatorn som då påverkar utspänningen.

Men kolla detta!
Det finns tre kablar mellan generator och regulator, med samma beteckningar på båda dessa "apparater"; D+, D- och DF. Se till att dom är rättkopplade i båda ändarna, flatstiftskontakterna är nämligen inte konfigurerade likadant, om man inte har kvar original kabel med en rund och en rektangulär trepolig kontakt är det lätt att koppla fel.

Korrekt utsänning från generatorn skall vara omkring 13,9 volt. Vid 14,2 eller 14,4 volt börjar batteriet att gasa, eller "koka".

Det är aldrig fel med en extra jordkabel till en generator, men i detta fallet hjälper det dessvärre inte.
Se också till att regulatorn är ordentligt jordad, med en bra skruv gärna med taggbricka på.
D- skall inte jordas! Däremot regulatorns hölje.

Volvo och Saab liksom flera andra europeiska bilar med växelströmsgenerator och Bosch elsystem har likadana regulatorer, om du nu skulle råka springa på en sådan på bilskroten...
Sedan kan det ju alltid vara bra att ha en ny och fräsch regulator, om den nu inte fått fnatt och överladdar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Summrade som jag sa tidigare de tre kablarna så att de var hela. Tog loss kontakten på regulatorn nu och även provade att summra dem mot jord. Pep på DF och D-, kan ju inte vara rätt tänkte jag då och blev glad att det kanske var kabelisoleringen som var dålig på dem bara, hade ju varit lätt om det bara var att dra nya kablar, men när jag kröp under och tog loss kontakten på generatorn visade det sig att DF och D- stiften där hade kontakt med jord. Så ska det väl inte vara? Misstänker att jag då kan klaga på firman som just renoverade generatorn och sa att den levererade korrekt med regulatorn...

Regulatorns hus är bra jordat.
Generatorn i sig är bra jordad.
Summrade om sladdarna för att se vilken som var vilken i andra änden och konstaterade att stiften sitter lika mot regulatorn och generatorn i originalkontakterna. 

http://i183.photobucket.com/albums/x31/Rickard911/DSC_2996_zpsuyfwsb1p.jpg

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-11-17 19:32:05)

D- betyder "dynamo minus" så den är kopplad till generatorns gods, jord.
DF betyder "dynamo field" och det är en spole med en massa koppartråd, som i andra ändan är jordad i godset i D-. En summer är inget bra mäthjälpmedel i detta sammanhang, den är för okänslig och brummar oavsett om du kopplar direkt till jord eller via en fältspole.
Mät istället med multimeterns ohm-meter.
Fältspolen, dynamo field, ligger alltså mellan DF och D-. Denna spole har låg impedans, alltså lågt motstånd, så summern brummar bra även om du kopplar via denna eller direkt till jord, om nu summerns andra kabel är ansluten till plus.

Att du får ut för hög spänning på D+ beror sannolikt på att regulatorn ger för mycket, lägger ut för mycket ström till fältspolen, så att magnetfältet inne i generatorn blir för kraftigt och då blir utspänningen för hög.
Prova med en annan regulator! Det kan ju vara så att våra gamla generatorer krävde en samtida regulator, att modernare grejer har andra referensspänningar, kan vara så, men jag har inga belägg för det.

5

Om jag förstått rätt så har man samkört generator och regulator.
Använde man samma kablage?
För är det lite dålig kontakt i det så kan spänningen dra iväg eller laddningen upphöra helt

Har du kollat plusledningen?
Ta gärna lite bilder på regulator monteringen och batteriets anslutningar.

Mät gärna spänningen på alternatorns B+ och D+ på alternatorn och sen vid regulatorns d+  sedan över batteriet, på dessa bör det i stort sett vara samma spänning.

För det är regulatorn d+ som används för att skicka ut spänning till DF och styra spänningen ut från alternatorn till batteriet.

"ljushuvud"

6

Ja ni ser, bilel är inte min starka sida. Ja de har samkört, generator och regulator bara, men kablaget är ju gamla kvar i bilen, ser väl ok ut men är lite stelt.  Ska prova att dra tre nya trådar ändå om det kan bli någon skillnad. Batteripolskona är nya.

7

Det verkar ju som det enda du inte bytt är kablaget, så det är misstänkt.

"ljushuvud"

8

Mr 56 skrev:

Det verkar ju som det enda du inte bytt är kablaget, så det är misstänkt.

Det låter som en god idé.
Tag nya fräscha flertrådiga kablar med nypressade kabelskor och krympslang på, det är aldrig fel!
Men observera då som jag skrev en annan gång, att kontakterna på generator och regulator har olika placering.

Jag har ännu inte lyckats lista ut om förmagnetiserinsspänninen (www.skrivihop.se) som man får ut på DF är "analog" eller om den är pulsad.
Eller om det inte är spänningen utan strömmen till spolen som DF reglerar...
Jag har mätt på D+, DF och D- under gång och har väl egentligen inte kommit fram till något vettigt, utom en gång då mätinstrumentens testsladdar trasslade in sig i drivremmen... inte så bra.
Jag har heller inte hittat någon information om detta på nätet.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsd9280b78.jpg
Här är ett schema på hur en växelströmsgenerator är kopplad, detta är en typisk sådan, men ingen VW/Bosch, så skillnader finns, men du ser principen hur den är kopplad internt.
Våra generatorer har ju inte fler än tre stora dioder, denna på schemat har ju betydligt fler...
Vi har vara det tre stora dioderna som ligger mellan U, V, W och B+.
Här är spolen DF döpt till "Rotor field" och det är egentligen det den är, en roterande spole som skapar ett magnetfält inuti statorn, och då om allt fungerar skall man få ut tre olika fasförskjutna växelspänningar på U,V och W, dessa likriktas sedan i var sin diod och man får ut utspänningen på D+.

Laddningsregulatorn heter i schemat "voltage regulator" och är ju ritad som en "svart låda" men liksom flygets svarta lådor är dom inte direkt svarta... ej heller orangea.
Jag har en hemma som jag tagit isär, meningen var väl att se om jag kunde lista ut hur den var kopplad för att tillverka en egen helt elektronisk, för dessa original Bosch-regulatorer har faktiskt något så elektromekaniskt som ett relä inuti sig...

9

Björn J. skrev:

Men observera då som jag skrev en annan gång, att kontakterna på generator och regulator har olika placering.

Tack, men nog tyckte jag att den trehövdade kontakten, till synes original hade sina stift på samma ställen i båda ändar

D+  DF
    D-

10

rickard m skrev:

Tack, men nog tyckte jag att den trehövdade kontakten, till synes original hade sina stift på samma ställen i båda ändar

D+  DF
    D-

Kanske beroende på årsmodell, men kolla upp det, det kan se annorlunda ut på generatorn.
Jag har nog ingen bild på det.