På den tiden jag körde 1302 som bruksbil året runt (mitten av 1970-talet) så hade jag hittat en slags värmeslang nånstans på skroten, som jag trädde på eberns utblås och ledde upp till framrutan, inte någon speciellt snygg lösning, men det funkade bra. Det tinade rimfrosten även på utsidan, så om jag satte ebern på timern så hade jag en ruta jag slapp att skrapa innan avfärd på isiga vägar på det polarkalla Hisingen. Men det var ju på 70-talet, nu har den globala uppvärmningen nått även denna ökända ö, eller om den möjligtvis började där, mellan raffinaderier och fjärrvärmeverk...
I andra sammanhang, på helt andra fordon har jag med någorlunda gott resultat exprimeneterat med 12 volts datafläktar, den större modellen som man brukar finna i nätdelarna. Det gäller ju att få cirkulation på luften och få ut den fuktiga och förhoppningsvis få in mindre fuktig luft.
I båttillbehörsaffärerna finns det en "motorrumsfläkt" som monteras på en slang. Ursprungligen avsedd att ventilera ut motorrummet i båtar med bensinmotor, innan start. Men jag har funderat på om en sådan fläkt kan monteras under baksätet i anslutningen mellan bakre- och främre (tröskellådan) "värmerör"...
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventil … 000020322/
Här är Biltemas variant, 80mm i diameter vid anslutningarna.
Kanske en sådan på varje sida under baksätet, om den nu får plats... På typ 2 borde man ju i alla fall kunna ansluta en sådan nånstans.
(Seasea, Hjertmans, Erlandssons brygga med fler har ju andra varianter som kanske passar bättre, men då till ett annat pris. Och det är 12v som gäller.)
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."