1

Vi har bestämt oss för att behålla bubblan som andra bil ist för att byta bort den och ställer oss således inför det kommande problemet med bristande defrost på vindrutan.. Värmen fungerar och allt i den biten är iordning men det blåser ju inte på vindrutan. Ebern har jag beställt ett nytt stift till och hoppas den ska funka då men den värmer ju inte heller på rutan. Eller räcker värmen från ebern till att hålla rutan im/isfri? Började snegla lite på en eluppvärmd vindruta.. Någon som provat?

http://www.machine7.com/product.php?xPr … ;xSec=2330

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

2

Rutan du tittar på(länken) talar ju om: Beetle 65- (for Mainland UK delivery only)
Verkar svårt att få hem(men du kanske skall åka och hämta...  ?).
Om du är ute efter att hålla rutan imfri är det lämpligt att satsa på en fläkt, om du inte har ett värmesystem.
Själv kör jag med en fläkt från en cabbe i min 1303:a och har aldrig upplevt några problem med imma(tidig vår/sen höst, läs fuktigt väder), trots avsaknaden av värmesystem(läs: original värmekammare). Lite "svalt" kan det klart vara i bielen, men sikten är det inget fel på.
Men du säger att du har ett fungerande original värmesystem. Varför får du då ingen värme/luftcirkulation på på framrutan?
Du borde få någon form av cirkulation av luft/värme på vindrutan med originalsystemet.

Bakrutan finns bara möjligheten att använda eluppvärmd variant.

3

På den tiden jag körde 1302 som bruksbil året runt (mitten av 1970-talet) så hade jag hittat en slags värmeslang nånstans på skroten, som jag trädde på eberns utblås och ledde upp till framrutan, inte någon speciellt snygg lösning, men det funkade bra. Det tinade rimfrosten även på utsidan, så om jag satte ebern på timern så hade jag en ruta jag slapp att skrapa innan avfärd på isiga vägar på det polarkalla Hisingen. Men det var ju på 70-talet, nu har den globala uppvärmningen nått även denna ökända ö, eller om den möjligtvis började där, mellan raffinaderier och fjärrvärmeverk...

I andra sammanhang, på helt andra fordon har jag med någorlunda gott resultat exprimeneterat med 12 volts datafläktar, den större modellen som man brukar finna i nätdelarna. Det gäller ju att få cirkulation på luften och få ut den fuktiga och förhoppningsvis få in mindre fuktig luft.

I båttillbehörsaffärerna finns det en "motorrumsfläkt" som monteras på en slang. Ursprungligen avsedd att ventilera ut motorrummet i båtar med bensinmotor, innan start. Men jag har funderat på om en sådan fläkt kan monteras under baksätet i anslutningen mellan bakre- och främre (tröskellådan) "värmerör"...

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000020322
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventil … 000020322/
Här är Biltemas variant, 80mm i diameter vid anslutningarna.

Kanske en sådan på varje sida under baksätet, om den nu får plats... På typ 2 borde man ju i alla fall kunna ansluta en sådan nånstans.
(Seasea, Hjertmans, Erlandssons brygga med fler har ju andra varianter som kanske passar bättre, men då till ett annat pris. Och det  är 12v som gäller.)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Hur rostiga trösklar har du? är slangar hela och anslutningarna täta? Läcker luften ut på vägen?

Har varken på Typ 1, typ 3 eller typ 4 haft bekymmer att det inte blåser på rutan. (4an var sämst...)

Detta både med det gamla värmesystemet (61a) eller det modernare.  Men om man stänger golvspjällen bak till rutan är upptinad och öppna dem sen för attfå upp värmen i kupen. Men på tomgång är det ju sämre se till köra helt enkelt.

Men jag kan rekomendera sådana där genomskinliga plast luft-fördelare som man sätter i utblåsen i hörnen. Mer värme hålls på rutan och den upptinade fronten blir bredare när det är fuktigare ute.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

Björn J. skrev:

...  I båttillbehörsaffärerna finns det en "motorrumsfläkt" som monteras på en slang. Ursprungligen avsedd att ventilera ut motorrummet i båtar med bensinmotor, innan start. Men jag har funderat på om en sådan fläkt kan monteras under baksätet i anslutningen mellan bakre- och främre (tröskellådan) "värmerör"...

Kanske en sådan på varje sida under baksätet, om den nu får plats... På typ 2 borde man ju i alla fall kunna ansluta en sådan nånstans....

Intressant idé! Jag gjorde en liten enkel skiss på ett bussupplägg med två hål i torpedväggen, rör genom motorrummet framför fläkthuset och in i kupén igen. Kan det "rocka"?

Post's attachments

luftflöde.jpg, 90.42 kb, 591 x 861
luftflöde.jpg 90.42 kb, 340 downloads since 2015-11-03 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

6

Jan-Iver skrev:
Björn J. skrev:

...  I båttillbehörsaffärerna finns det en "motorrumsfläkt" som monteras på en slang. Ursprungligen avsedd att ventilera ut motorrummet i båtar med bensinmotor, innan start. Men jag har funderat på om en sådan fläkt kan monteras under baksätet i anslutningen mellan bakre- och främre (tröskellådan) "värmerör"...

Kanske en sådan på varje sida under baksätet, om den nu får plats... På typ 2 borde man ju i alla fall kunna ansluta en sådan nånstans....

Intressant idé! Jag gjorde en liten enkel skiss på ett bussupplägg med två hål i torpedväggen, rör genom motorrummet framför fläkthuset och in i kupén igen. Kan det "rocka"?

Kanske det...
Ett rör med någon slags konvektor (="kylfläns") på som liksom kan fånga upp värmen framför fläkten och därefter en fläkt som blåser in det hela i kupén.  Jag och en kompis fixade en sådan lösning på en VW-baserad kitcar en gång, men vi provade bara under högsommarvärme, den såg visserligen litet annorlunda ut, det var något som kompisen hittade i en avlagd ventilationsanläggning på sitt jobb.
Men du får ju tänka på att om du trycker in uppvärmd "tilluft" så måste du ju samtidigt kunna evakuera lika mycket "frånluft" för att inte få ett övertryck inne i bussen.

Hårdrockan Batoidea Deep-purples är väl en av de mest musikaliska fiskarna tillsammans med tonfisken...... ICQ/ad ja angående "rocka" då alltså... jäkla synapser som jobbar övertid...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Jag har nu köpt prylarna för att provmontera ICQ/ab Kommer troligen i min tråd så denna tråd kan fortsätta utan "trådkapningarna" ICQ/ag
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9081

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

8

Får förtydliga mig lite. Skall köra bilen året runt, har ingen rost öht. Varken i värmekammare eller i kaneler. Det blåser på rutan, men det är ju inte mkt det blåser.. Ett annat problem är att det körs väldigt korta turer, långturer så blir det väl lite värme på rutan men innan dess blåser det bara lite fis ljummet.. Hade en tanke på att köpa en 12v värmefläkt på jula och bygga en anslutning så man kan ansluta slangarna från defrostern..
Men den där modellen av fläkt kansle skulle funka.
Sen kanske jag behöver fördjupa mig i hur reglagen för defrosten funkar.. Någon som kan klargöra hur dom ska vridas?
Angående ebern så har jag ström överallt och pumpen går och soppa kommer det men den tänder inte, väntar på nytt glödstift som beställdes igår:)

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

9

Får förtydliga mig lite. Skall köra bilen året runt, har ingen rost öht. Varken i värmekammare eller i kaneler. Det blåser på rutan, men det är ju inte mkt det blåser.. Ett annat problem är att det körs väldigt korta turer, långturer så blir det väl lite värme på rutan men innan dess blåser det bara lite fis ljummet.. Hade en tanke på att köpa en 12v värmefläkt på jula och bygga en anslutning så man kan ansluta slangarna från defrostern..
Men den där modellen av fläkt kansle skulle funka.
Sen kanske jag behöver fördjupa mig i hur reglagen för defrosten funkar.. Någon som kan klargöra hur dom ska vridas?
Angående ebern så har jag ström överallt och pumpen går och soppa kommer det men den tänder inte, väntar på nytt glödstift som beställdes igår:)

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

10

Om det är 1302'an det handlar om så ska det inte vridas något för värmen, reglagen på panelen reglerar bara friskluft. Det är spakarna vid handbromsen som styr värmen, den ena hur mycket och den andra om det ska komma något vid baksätet sen har du spjällen nera vid fötterna som styr om något ska komma ut där eller om det ska upp till rutan.

Kör du bara korta sträckor så att det inte blir ordentligt uppvärmt så blir det kondens och fukt runt värmekanalerna i tröskeln och även i bilen så att det aldrig torkar ur och därmed ännu mera imma och is på insidan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Har du kollat så vajern till spjällen på värmekammrarna är hela och att allt fungerar där bak?
På bubblan vi har så blir det bättre flås i blåsandet om man öppnar vent.rutan 1mm. Annars blir det övertryck i kupén och då orkar det inte blåsa in mer luft.

12

Japp en 1302 det gäller. Ok så bara reglagen på golvet som gäller alltså. Har precis bytt dom två virarna och allt löper fint. Har även precis haft ur motorn och gjorde rent att även avgasrör/kammare och allt ser fint ut.. Har nån "fuktuppsamlare liggande i bilen, en typ bönpåse med sånna där silica kulor i som ska göra underverk för fukt i bilar. Hade den i husbilen under dommarn och där funkade det bra, efter en vecka typ slänger man den i micron i 20min så är den återställd.
Får prova att öppna vent.rutan en liten bit i tillägg ICQ/ab och hoppas på att ebern kommer till liv med ett nytt glödstift:)
Ang rutan hade jag nog isf. Köpt en extra stol på ryanair och tagit mig en tur dit och hämtat, men det blir inte till denna säsongen,  ville bara se om någon testat då jag knappast är den första med imma/frost på insidan rutan.

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

13

David, Luleå skrev:

Hur rostiga trösklar har du? är slangar hela och anslutningarna täta? Läcker luften ut på vägen?

Har varken på Typ 1, typ 3 eller typ 4 haft bekymmer att det inte blåser på rutan. (4an var sämst...)

Detta både med det gamla värmesystemet (61a) eller det modernare.  Men om man stänger golvspjällen bak till rutan är upptinad och öppna dem sen för attfå upp värmen i kupen. Men på tomgång är det ju sämre se till köra helt enkelt.

Men jag kan rekomendera sådana där genomskinliga plast luft-fördelare som man sätter i utblåsen i hörnen. Mer värme hålls på rutan och den upptinade fronten blir bredare när det är fuktigare ute.

Plast lift-fördelare? Tror mig ha läst om dom tidigare man vart får man tag på sånna och hur ser dom ut?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

14 Senaste redigerad av Jan-Iver (2015-11-15 22:52:51)

Jag har provmonterat fläkten på ena röret från värmekammaren på 65:a bussen. Det blåser på rätt bra upp på rutan även på tomgång men jag testade inte så lång tid.
Fläkten låter rätt mycket så jag tror på en montering utanför själva hytten ICQ/ab

Post's attachments

12208362_10153659186242295_1327197071080129559_n.jpg, 49.64 kb, 540 x 960
12208362_10153659186242295_1327197071080129559_n.jpg 49.64 kb, 285 downloads since 2015-11-15 

12249986_10153659186157295_1666418263725127148_n.jpg, 130.97 kb, 960 x 528
12249986_10153659186157295_1666418263725127148_n.jpg 130.97 kb, 299 downloads since 2015-11-15 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

15 Senaste redigerad av Rolf Zetterberg (2015-11-15 23:54:17)

De där plexiglasbitarna i hörnen var vanliga på den tiden jag for fram(nåja) i min 53:a.Såg ut ungefär såhär,men jag minns dem som lite rakare och inte så vågiga.Det fanns säkert flera olika fabrikat.
http://www.webklik.nl/user_files/2009_09/67001/IMG_0053.jpg

Hittade en bild på de som mera liknar de jag hade:
http://www.oldbug.com/387%20297.jpg

16

Problemet i alla Folkvagnar är att luften inte har någonstans att ta vägen.1971 kom utblås bakom sidorutorna som hjälper lite och då menar jag lite. Folkvagnar var kända för att vara täta vilket de gärna använde i dåtidens reklam. Har du ett rum som är tätt är det omöjligt att bli av med fukt som skapar imma. Idag har alla bilar stora ventiler i bakkant på karossen som kan släppa ut all luft som pressas in i kupén. På Folkvagnar finns det ventilationsrutor som sköter den funktionen, men när det är kallt eller om du åker sakta/står still fungerar inte det. På min 60:a har jag experimenterat med hål i torpedväggen som är kopplade till en slaktad eberspächerfläkt på 6V, som suger ut luften ut kupén. Hos VW-samlaren på Åland såg jag att många av folkvagnarna hade ventilationsluckor under bakrutan som gjorde att luften skulle kunna strömma ut. Du kan koppla in hur stora fläktar som helst som blåser in luft, men det kommer inte att hjälpa. Luften måste ut någonstans. Så länge du kör fungerar det, men när du står stilla behöver du en fläkt som sköter cirkulationen. Jag har funderat på att ta ett större hål i torpedväggen precis framför fläkten i motorn, den suger jävla i mig bra. På så sätt skulle man, utan att behöv koppla in något elektriskt, få en rejäl skjuts på luften. Det kommer att skapa oljud som säkert går att dämpa skapligt, men eftersom det suger kommer inte motorlukt kunna komma in i kupén.
Nu handlar mina idéer om en äldre Folkvagn som inte har en uppsjö med elektriska 6 voltsfläktar att välja på, men jag tror att lösningen är att få ut luften, inte att stoppa in mer.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

17

Om man pratar bubbla kanske det är så tätt som du beskriver, det gäller i varje fall INTE när det gäller mina bussar  Default/lol
Plus att i just denna som jag monterat fläkten har en takventil baktill ovanför soffa/säng som borde släppa ut eventuellt övertryck.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

18

Rolf Zetterberg skrev:

De där plexiglasbitarna i hörnen var vanliga på den tiden jag for fram(nåja) i min 53:a.Såg ut ungefär såhär,men jag minns dem som lite rakare och inte så vågiga.Det fanns säkert flera olika fabrikat.

Mina har en liten pip som styr lyft även åt sidan mot dörren. De tinar upp en cirkel på 10 cm på ventilationsrutan. Precis så mycket att man kan titta i backspegeln  ICQ/af

En fördel med dem är att den odefrostade delen av vindrutan blir högst upp istället för mitt i bilen sikten blir "bredare" Men då är det ju sådana inre luftledare som övre bilden har som styr luften lite.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

19

Borde man inte ta och pumpa luften från kupen via värmekammrarna med hjälp av en fläkt. Värme finns ju men på tomgång är det ju inte mycket flöde. Så en fläkt som ger konstant flöde via värmekällan borde lösa biffen så att säga.. Som jan iver montera, nu säger jag inte att jag har rätt, men det borde bli hiskerligt varmt för den fläkte... Fläkten skulle säkert må bättre av att sitta före värmekamrarna. Och tar man då luften från kupen cirkulerar man ju den råa och fuktiga luften där.. Men vad vet jag. Bara en teori..

20

masen skrev:

Borde man inte ta och pumpa luften från kupen via värmekammrarna med hjälp av en fläkt. Värme finns ju men på tomgång är det ju inte mycket flöde. Så en fläkt som ger konstant flöde via värmekällan borde lösa biffen så att säga.. Som jan iver montera, nu säger jag inte att jag har rätt, men det borde bli hiskerligt varmt för den fläkte... Fläkten skulle säkert må bättre av att sitta före värmekamrarna. Och tar man då luften från kupen cirkulerar man ju den råa och fuktiga luften där.. Men vad vet jag. Bara en teori..

Missuppfattade jag dig rätt här så blir detta en "återcirkulation".
Man bör ha in uppvärmd luft utifrån, och kunna vädra ut lika mycket "gammal" kupéluft.
Jag hade en gammal polisbuss en gång, ångrar att jag gjorde mig av med den.. men den hade tydligen varit en "hundbil" då man under en period hade experimenterat med typ 2 till hundförarna.
I alla fall hade den två sådana där "Elextroluxventiler" som man annars finner på fritidsbåtar, dessa evakuerade rätt så bra då man körde eller då det blåste över taket på bussen. Det fanns också extra tilluftsspjäll i nederkant av karossen och i skjutdörren, även dessa hämtade från båttillbehörsbranschen.
I min förra båt monterade jag in en sådan Eletroluxventil på toaletten för att bli av med "skithuslukten", men den ventilerade ju illa under tiden det var vindstilla i hamn... Så jag skar till en runt plexiglasskiva som passade till fästskruvarna den inre sargen, och i denna skiva sågades det ett stort runt hål i vilken en datafläkt monterades. Det funkade bättre.
Men det finns numera i båtillbehörsbutikerna sådana färdiga lösningar, där fläkten drivs av en solcell. Och då kan man tro att dessa fläktar bara går på dagen, under solljus... men de har ett litet uppladdningsbart batteri, men det är klart, vintertid kanske det inte funkar... norr om ekvatorn...

Kul det där att du provade med en motorrumsfläkt! Det finns en del bra grejer att hämta från fritidsbåtsmarknaden också...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

Jag har hört att det är väldigt effektivt att sätta en ventil i plåten under bakrutan för då evakueras luften i kupén ut vid gallret ovanför motorluckan.
Frågan är bara om man vill göra ett hål där.... Default/hmm

Bubbla -62

22

Det finns ett sådant system bild från hotvw 92 ICQ/ab

Post's attachments

DSC01113.jpg, 390.6 kb, 1037 x 778
DSC01113.jpg 390.6 kb, 311 downloads since 2015-11-17 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage