1

Jag har läst mycket om de olika alternativen för att få bort resonansljud och ljuddämpa cupén.
Hur har ni gjort som byggt inredning i era bussar? Har ni ljudisolerat överhuvudtaget?
Eller räknar ni med att ljudet kommer att dämpas av madrasser och skåp osv som byggs in i bussen.

Nu är min i princip tom. Alla prylarna ligger byggda utanför och jag klurar på hur jag ska göra innan dessa monteras in.

2

Jag är efter ett antal resor i ämnet snarast inne på; ljudisolera så mycket du har samvete till. För varje gång jag adderar på lite isolering, kommer jag fram till resultatet att; det blev bättre men man vill alltid ha mer. Jag skulle gärna se att några (gärna folk med ljudbyggekunskaper) sken lite ljus i ämnet vad för alternativ i ljudisoleringsvärlden som finns.

Följande är vad jag kommit fram till:
1. Underskatta inte vikten av bra dörrlister och avsaknaden av små borrhål från diverse bortplockad utrustning! Jag hade gamla antennhål och liknande i fronten och att svetsa igen dem, inte bara hindrar väta från att äta upp din buss inifrån, det ljudioslerar bort mycket vindbrus. Det låter banalt, men det är lite som att om en apparat inte funkar börjar man med att kolla säkringen. Med täta dörrar, tät kaross och täta friskluftskanaler har du ett bra utgångsläge.
2. Det som troligtvis ger mest om man bara vill isolera lite, tex med tanke på den ökade vikten, är att dämpa torpedväggen och  i bagageutrymmet med sk "asfaltsmatta". Jag har bara delvis täckt denna yta, men ska nog sätta in ännu mer matta här. Jag tror det finns mycket att tjäna här.
3. Som komplement har jag även satt tunnare "pappmattor" i förarhyttens golv och i samtliga dörrar samt i fronten. Även här tror jag inte man kan täcka för mycket av plåten, jag har tidigare sett det som viktigast att dämpa de stora ytorna. Men även här är jag inne på att isolera mer
4. Taket är knepigt att ljudisolera. Har man ett original vinyltak ska man nog inte röra det, men många kombis och enklare bussar har massonitskivor eller liknande taklösningar och då tror jag att det kan vara ett alternativ med högtalardämpmatta (typ "ull") som limmas mot plåttaket, men samtidigt lyfts upp av skivan inunder och samtidigt vibrationsdämpar den. Kanske ger det lite värmeisolering också? Jag vet inte om det funkar på stora takytor och det beror nog på vilket innertak man har, men jag tror inte på asfaltsmatta på takytorna, den lär lätt släppaav värmeutvecklingen under stark sol.

Men jag ser som sagt fram emot lite kloka inflikningar i ämnet, jag har lovat mig själv att ljuddämpa ännu mer och med lite kloka råd i tråden kanske även jag får lära mig ett knep eller två?  ICQ/ad

Och det finns en bra anledning till att lågmilarbilar ofta har en lugn kupé; det är inte bara en tät och isolerad kaross som gör det, däckval, skick på hjuluphängningar och drivlina adderar alla till totalintrycket i kupén.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Jag ska använda mycket frigolit i mitt projekt. Det blir frontplåten där det satt original också och alla väggar samt dörrar. Taket vet jag inte riktig men det går att få dit 15mm tjocka skiva om man vill.

T2b taigagrön ´77

4

men blire nån ökad risk för rost med en massa isolering....hade en alfa 33 en gång som nån tidigare ägare hade fyllt varenda skrymsle med gullfiber...nu rostade den ju bra som det va men det syntes att där isoleringen varit där var det värst......
intressant tråd som kommer att följas föör nån gång blire att börja med bayen.....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

5

Ja rostaspekten, den glömde jag ta upp i mitt inlägg. Självklart är det viktigt med rätt ljudisoleringsmaterial. Asfaltsmattan känns betryggande, limmas mot plåten och kan inte lagra någon fukt, likaledes de tunnare papp-alternativen som finns. Att använda högtalardämpmatta som jag föreslog i taket, kanske kan binda en del fukt, men jag tror inte just taket är så utsatt för detta.

Skulle jag ha en helt "nedplockad" buss och börja inreda den nu, skulle jag läsa på nätet om de olika ljudisoleringsalternativen som finns. Produkter som "noice killer" är ju intressant i trånga utrymmen och dessa produkter ska ju vara avsett för ändamålet och borde därför vara "rost-kompatibla". Dela gärna med er av olika erfaranheter även i tråden också!

Vill man värmeisolera har jag fått lära mig att man inte ska använda "öppna" material, som tex gullfiber och fogskum, utan cellplast, tex frigolit eller "liggunderlag". Nackdelen med frigolit är att det är skört och "skräpar ner mycket. Det är dessutom svårt att klä väldvda ytor med jag föredrar därför cellplast av liggunderlagsmodell. Det kan dock vara lite svårt att få sån plast att fästa bra mot bussens ytor, bäst har dubbelhäftande tejp visat sig vara. Spraylim funkar inte alls på cellplast.

Kanske att även denna typ av isolering bidrar mer till ljuddämpningen än man tror? Kanske kan man limma den mot inredningens paneler istället för direkt mot karossen? Tänker att man får bort lite resonanstendenser om skivorna i inredningen blir stummare, dessutom borde det för värmeisoleringens skull inte spela någon roll om isoleringen sitter dikt mot plåten, eller med en luftspalt mellan?

Vilka bussar hade frigolit som isolering original? Det har jag aldrig hört talas om.

Men blanda inte ihop värmeisolering och ljudisolering, det är två olika saker. Jag har utgått ifrån att det bara var frågan om ljudisolering, men även värmeisoleringsfrågorna är intressanta att stöta och dela med sig av erfaranheter kring.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Jo precis, fuktaspekten får man inte glömma. Luftspalt är ju svårt att skaffa.
Som jag har förstått det hela så behöver man inte täcka precis varje kvadratcentimeter på stående sidor, dörrytor osv när det kommer till att få bort plåtskramlet. Men ska det isoleras för värme och kyla så måste det ju täckas.
På golvet kommer jag inte limma något. Utan snarare lägga in en tjockare gummimatta, jag kan då ta ut den under vinterförvaring osv. Och sedan ha någon form av heltäckningsmatta över.

7

Ja precis, golvet bedömer jag som såpass "stumt" att ljudisolera här inte är särskilt effektivt, men som sagt, torpedvägen och "golvet" i bagageutrymmet är en annan femma.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

För mig personligen så är det bara ljudet jag vill ifrån.
Kommer nog att köra på bitumenmatta på torpedväggen och någon form av lättare material i på insida av dörrar och väggar. Även tak. Just ovanför motorn kör jag nig på samma taktik som på övriga golvet. Med madrass och bagage (öl) ovanpå så misstänker jag att detta kommer att ta det mesta ljudet som kommer därifrån.

Kommer även se till att få igång ebersprakaren. Dessa värmer inte bara utan ser även till att torka ur fuktigheten i bussen.. Mindre fukt - mindre rost.
Så tanken kommer nog att vara att köra eber och öppna lite fönster för att justera värmen när man ligger ute. Annars så står min buss alltid i varmgarage så den utsätts för minimalt med fukt jämfört med bilar som står ute.

Att använda liggunderlag för att få bort självsvängande resonans är jag nog skeptisk till, med tanke på materialets vikt.

9

Är det någon som testat med sånt där byggskum som sväller och blir poröst och fast? Hur det ska gå till är en annan femma förståss ICQ/ag

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

10

Om man använder byggskum så kan man ju glömma att svetsa framöver. Det brinner bra..

11

Niclas_swe skrev:

Om man använder byggskum så kan man ju glömma att svetsa framöver. Det brinner bra..

Bra tanke ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

12

Jag skulle skippa frigoliten – smular o håller fukt, svår att fästa . . . har sett resultat av detta minsann.

Här mer att läsa:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … t=#6818646

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

Vi har frigolit i alla dörrar och väggar ink tak i vår buss original Campmobil från VAG Åkersberga karrosserifrabrik. Det rostar på de ställen dräneringen har täckts för eftersom kondensen inte har någonstans att ta vägen.

På uppfarten i dag..
Typ 1 -69 Flat 4 dubbla webrar http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype1.html
Typ 3 -65 Notchback Flat 4 insprut med turbo http://www.hide.dk/Vehicles/1965vwtype3.html
Typ 2 T3 -86 Pickis Flat 4 http://www.hide.dk/Vehicles/1986vwtype2.html
Typ 3 -69 Fatback Flat 6 http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype3.html
Typ 2 T3 -85 Transporter Campmobil Monaco Star http://www.hide.dk/Vehicles/1985vwtype2.html

14

Jag satte bitumen med en skumgummi på från Biltema på torpeden, sen har jag hela golvet inklusive ovan motorn med bitumen, även en 70mm skumgummimadrass bak. Frigolit innanför bitumen på sidopanelerna och skjutdörren.
Jag är jättenöjd med ljudnivån under färd. Låter kanske mindre bak än fram, är så sällan jag sitter bak så det är svårt att veta.

Nästa projekt i den vägen är att sätta bitumen på hjulhus fram, som jag missat av nån anledning. Påminns varje gång det regnar...

15

Har du satt skumgummi och frigolit före du satte bitumen?
Släpper det inte av mattans egenvikt på dörrsidorna?

16

Vad kul! Hittade detta!
Precis det upplägget jag har tänkt!
http://www.volksworld.com/tech-guides/v … rvan-34225

17

Bra sida! Ska med isolera bussen i vinter.
Är dock inne lite på värmeisolering också..
Bra och läsa andras tips och åsikter  ICQ/ab

Typ 2 -72
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)

West Coast BugMeet Crew

18

silent coat är riktigt bra att jobba med.. man får se till att det är rent där de ska sitta. Ganska dyrt men mkt bättre än bitumenmatta som blir hård och spröd med tiden. Kostar dock lite mer..

Om man ska isolera väggar innanför paneler så funkar det bra med stenull, som man lägger i plastpåsar, de går att klämma in i hörn och trånga utrymmen. Sen bör man täta med plast inåt mot dörrsidor och paneler.. Luften inne i bussen är varm och fuktig.. man vill inte att den ska tränga ut och kondenseras mot den kalla ytterplåten.

Det finnss även skumplast, men se till att det är en variant med stängda celler, då isolerar den bättre och binder inte upp fukt.

19

Niclas_swe skrev:

Har du satt skumgummi och frigolit före du satte bitumen?
Släpper det inte av mattans egenvikt på dörrsidorna?

Tror bubblaobill har investerat i den lite dyrare typen av isolering (36-9221), som jag är väldigt intresserad av att ha utlåtande på. Jag tror den är bäst lämpad i båtar dock.

Dämpmattan av "silent coat-modell" verkar lovande och jag har velat testa det också. Det verkar vara "proffsens" lösning på problemet.

Jag kan tänka mig att material som cellplast, skumplast, mineralull osv dämpar en del om man har tillräckligt mycket av det, men dess första syfte skulle vara värmeisolering och inte ljudisolering. Eller?

Jag skulle starkt rekommendera Nicklas att inte bara sätta bitumen/silent coat, på torpeden utan också i bagageutrymmets golv. Last, skåp eller madrasser kommer inte dämpa lika mycket som när du får "stopp" på plåten. Det är min fulla övertygelse. Plus att om du måste köra en motor eller annat baktill, så är det skönt att ljuddämpningen sitter kvar när inredningen/sängen är borttagen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Här kommer nån bild på isoleringen vid frontplåten. Tror att det satt på alla svensksålda T2 .

http://up.picr.de/23695473ou.jpg

T2b taigagrön ´77

21

Helt klart är stenull och liknande mest för värmeisolering. Bäst för ljudisolering är att sätta stumma mattor på stora plåtytor, man behöver inte ens täcka hela plåten (även om det är effektivast). Bak gjorde jag så att jag satt remsor av silent coat i dalarna på på plåten... vet inte om det kommer att hjälpa.. men 30 ark silent coat för 900:- gick åt ganska fort.. ska man köpa så är det bäst att köpa det största bulk-paketet.

För värmen och att skydda mot rost är det som jag skrev innan viktigt att man tätar inåt, innanför isoleringen mot kupén.. så att den varma fuktiga luften inte tränger ut genom isoleringen och kondenserar mot plåten.

22 Senaste redigerad av michaelth (2015-11-13 15:00:28)

Grubban skrev:

Här kommer nån bild på isoleringen vid frontplåten. Tror att det satt på alla svensksålda T2 .

http://up.picr.de/23695473ou.jpg

Även min england sålda bay hade dessa frigoskivor..
På jobbet värme issolerar vi med 10eller20 mm skumisolering den har täta celler och som ett skin på ytan sedan e den självhäftande.. Golvytor hjulhus "asfaltmatta" sidorna och tak i våra moderna byggen på jobbet, är ju oftast redan resonans dämpade, så där endast värme isolering.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

Mycket riktigt, Kee. Jag har svårt att säga om den är bra eller dålig, det blev rätt mycket ljuddämpning på en gång när den åkte in. Men, den gör jobbet så långt jag kan säga.

Kom att tänka på första gången jag körde utan mellansoffan, vilken ludnivå det blev, sedan hur skönt när den kom tillbaks in igen... Nu kör jag med rock n rollsoffa och ett utfällbart bord bak, skulle jag slänga in mellansoffan så skulle det bli ännu tystare.
Väg- och vindljud är det som höra mest nu.

24

Jag har satt vw orginals ljuddämpningsmatta lite överallt även i taket och den har inte släppt denna sommaren i alla fall:)

25

attarpan skrev:

Jag har satt vw orginals ljuddämpningsmatta lite överallt även i taket och den har inte släppt denna sommaren i alla fall:)

Original från vilken bil och av vilken typ var den mattan?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't