Ja rostaspekten, den glömde jag ta upp i mitt inlägg. Självklart är det viktigt med rätt ljudisoleringsmaterial. Asfaltsmattan känns betryggande, limmas mot plåten och kan inte lagra någon fukt, likaledes de tunnare papp-alternativen som finns. Att använda högtalardämpmatta som jag föreslog i taket, kanske kan binda en del fukt, men jag tror inte just taket är så utsatt för detta.
Skulle jag ha en helt "nedplockad" buss och börja inreda den nu, skulle jag läsa på nätet om de olika ljudisoleringsalternativen som finns. Produkter som "noice killer" är ju intressant i trånga utrymmen och dessa produkter ska ju vara avsett för ändamålet och borde därför vara "rost-kompatibla". Dela gärna med er av olika erfaranheter även i tråden också!
Vill man värmeisolera har jag fått lära mig att man inte ska använda "öppna" material, som tex gullfiber och fogskum, utan cellplast, tex frigolit eller "liggunderlag". Nackdelen med frigolit är att det är skört och "skräpar ner mycket. Det är dessutom svårt att klä väldvda ytor med jag föredrar därför cellplast av liggunderlagsmodell. Det kan dock vara lite svårt att få sån plast att fästa bra mot bussens ytor, bäst har dubbelhäftande tejp visat sig vara. Spraylim funkar inte alls på cellplast.
Kanske att även denna typ av isolering bidrar mer till ljuddämpningen än man tror? Kanske kan man limma den mot inredningens paneler istället för direkt mot karossen? Tänker att man får bort lite resonanstendenser om skivorna i inredningen blir stummare, dessutom borde det för värmeisoleringens skull inte spela någon roll om isoleringen sitter dikt mot plåten, eller med en luftspalt mellan?
Vilka bussar hade frigolit som isolering original? Det har jag aldrig hört talas om.
Men blanda inte ihop värmeisolering och ljudisolering, det är två olika saker. Jag har utgått ifrån att det bara var frågan om ljudisolering, men även värmeisoleringsfrågorna är intressanta att stöta och dela med sig av erfaranheter kring.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't