1

God kväll..

Ja som rubriken säger jag har en 12v likströmsgenerator som bara ger 6v ut, är det magnetiseringen som spökar eller dåliga kol kanske?

Trodde först att det var batteriet som var kasst iom att laddningslampan inte lyste när motorn går, men mätte spänningen och då var det som sagt 6v ut från generatorn så antar att de är tillräckligt för att släcka den med tanke på att det har vart 6v en gång i tiden...?

Den som kommer med en vinnande teori får äran att bli min nye bäste vän.. ICQ/ab

2

Hur är det med regulatorn Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Vet inte? Du menar laddreläet? Mätte direkt på utgående från generatorn iaf så det är för lite ut.

4

Är den 6v ICQ/ad

Lamporna i hastighetsmätarn får du byta med dom kommer inte hålla ICQ/ac

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Nä, både generator och relä är utbytt till 12v.

6

Om du har en annan regulator lr kan låna en och prova så kan det vara en ide iaf Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Det finns 6V generatorer som har samma storlek som en 12V...Det är inte en sån du fått tag på? Den är alltså märkt 12V?  ICQ/ab

8

Jag får väl hjälpa till att räta ut några frågetecken ICQ/ab
Neutral(Markus) och jag är arbetskamrater och jag mätte generatorn igår.
Den lämnar ca 6v på D+ på generatorn, jag har mätt när den varvar, jag har tryckt in kolen men det blir ingen skillnad alls.

Det är en 12v generator, men även om det hade varit en 6v så borde den väl lämna betydligt mer på generatorns D+, dvs före laddreläet.

Problemet borde inte sitta i laddregulatorn, den matas ju bara med 6v nu ICQ/ab

Det märkliga är att en likströmsgenerator sällan går sönder, och gör den det så lägger den väl av helt?
Jag hade en kass generator i en pickis en gång, den hade stått flera år, så magnetiseringen var dålig. Den fixade jag med att köra som motor i korta intervaller.
Denna borde väl inte lida av samma åkomma, den kan väl inte magnetisera av sig när den används?

Vi diskuterade om det kunde vara jorden som spökade, så Markus skulle jorda med en startkabel mellan generatorjord och batteri. Jag har inte hört hur det gick än.

Bilen gick bra och laddade fint förut, han har just köpt den, men den har funkat bra i 50 mil.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

Men borde inte spänningen på en likströmsgenerator öka med högre varvtal? Det är väl det regulatorn är till för att se till att en jämn spänning går till batteriet. Men min generator ger ju bara ca. 6V ut före regulatorn, testade att varva lite men hände inget, vilket känns konstigt.

Jag har också vart ute å kännt lite på kolen de känns hela, men skulle kanske kunna vara några fel på dem iaf? Funderar på att testa byta..

Btw.. Jag testade för jordfel genom att lägga en extra kabel mellan chassi och motor men hjälpte inte.

10

En ganska dum tanke... det är inte så att det är en växelströmmare som sitter på som pulsar mellan +6 o -6 och din multimeter inte hinner med i svängningarna utan visar som om det vore likström? för 12v växelström borde efter likriktning(beroende på typ av likriktare) vara ca 15V DC ?

Ingen aning exakt hur det fungerar med generator, men för audioförstärkare funkar det så..

11

Jo den ska ge 35v utan regulatorn, att polerazera den är ett bra sätt att kolla lindning oxo den ska snurra bra om den är ok, kommer inte ihåg vad min 6v gav med 1 lindning borta det kan ju vara 2 iof men det är konstigt att den ger just 6v Default/hmm
Det är ju bara att prova polerazering innan man byter generatorn det kan bli fel om man tappar den i backen men jag tror på att lindningen är rökt, prova en annan generator Default/hmm



Fast det skulle vara kul att veta vad som hänt ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Att det är en likströmsgenerator är det ingen tvivel om ICQ/ab

Han får nog testa att köra den med ström som sista utväg innan byte ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

Fanns väl även stora 6V generatorer 66-67 nångång? Ser likadan ut som 12V likströmmarna.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Det är en 12v generator.
Men det hade väl inte spelat nån roll om det var 6v, den ska väl ladda betydligt mer än 6v på GENERATORNS D+ ?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15

På 12V generatorn står det 14V 38A så den ger väl 14V??

På 6V generatorn står det 7V 45A.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

16

Hittade denna, det kanske är av intresse?

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=294939

17

Jag testade att byta generator förra helgen, fick det inte att funka riktigt ordentligt med denna heller, Jag hade lite brist på tid så la inte direkt någon tid på felsökning, men misstänker start att det måste vara någon form av jordfel. Den länken från Samba verkar ju vara samma problem som jag har.
Jag är bortrest nu över helgen, men ska kolla lite mer på det åt veckan

18

Hur slutade det här då ???

19

Ja hur slutade det?

Jag har samma fel på min 12v generator.

2v på tomgång och 6v vid typ max varv...

20

När det gäller allt för låga spänningar från likströmsgeneratorerna då man mäter mellan D+ och jord direkt på generatorn och dess gods, så är det väldigt lätt att misstänka att någon lindning i statorn (den fasta lindningen) eller i den roterande delen, ankaret är skadad, eller att dess anslutning, lödning till de små kopparplattorna i komutorn är felaktig.
Kolen skall ligga an med ett bra tryck mot komutorn, fjädrarna där kan bli slappa, och kolhållarna kan vara för tajta så att kolen fastnar.
Vanligtvis jordas generatorerna "gods mot gods" i generatorfoten. Det kanske inte alltid är den bästa jordningen. Ibland finns det en jordskruv på egeneraton där man kan komplettera med en jordfläta eller kabel med ringkabelsko som sedan ansluts på annan säker jordpunkt i motorrummet, eller kanske direkt på batteriminus. Bilar som varit utryckningsfordon eller vissa militära funktioner hade denna jordfläta som standard.

Ett tips kan vara att ta bort plastskydden (om dom fortfarande finns kvar) och kolla om det är någon gnistbildning mellan kolen och komutorn, litet blå gnistor skall det vara, men om det är ett elektriskt 4-verkeri är det typ väldigt obra.

Men det är ju så att inte ens generatorer har ett evigt liv, och det finns nu nytillverkade att tillgå, lika bra att köpa en ny, och uppgradera då lika gärna till en växelströmsgenerator. När du ändå håller på att byta så byt startmotorn samtidigt! Det finns väl få saker som orsakar så mycket irritation som dåligt fungerande generatorer och startmotorer.
Man kan ju visserligen lämna in och låta renovera såväl generatorer som startmotorer, men det är troligtvis olönsamt då äkta Bosch kostar runt respektive ungefär 2000 och 1800kr, tillkommer frakt och när man byter likströmsgenerator är det lika bra att byta laddreläet samtidigt. Moderna växelströmmare har inbyggd regulator så där slipper man den utgiften.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

En annan sak, det skall vara ett mellanrum mellan plattorna i komutorn, om det blir en eller flera överledningar (=kortslutningar) där blir det dålig utspänning.
Statorn har bara en lindning, och den ligger i serie med ankaret, om den går av blir det ingen spänning alls.

På växelströmsgeneratorerna måste kontrollampan för laddningen vara hel (och riktigt ansluten), annars påbörjas inte laddningen, men det är ett annat kapitel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22

Har samma problem på min 12v bubbla -65! Köpte ny generator samt relä och bilen började ladda ett tag. Efter en stunds åkande så började laddningslampan lysa mer och mer ju lägre varv jag hade så jag tomvarvade lite tills generatorn fick något flipp och överladdade något groteskt och slog ut alla lampor samt en liten magnetisk brytare i fördelare.

Har bytt alla lampor samt den lilla grejen till fördelare så bilen startar igen men ibland så laddar den mellan 1-7v bara. Testade då att trycka något groteskt hårt på båda kolen så jag fick märken på fingrarna och då ville han ladda 12-13v! Undrar vad det kan vara för fel? Tror inte jag ska ha ett sådant stort tryck på kolen då man hörde att de börja 'vina' om generatorn bara för jag tröck så hårt.

Är det dålig jord någonstans må tro? Blir knäpp på bilen snart ICQ/ae

Sry att jag kladdar ner din tråd lite ICQ/ae

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

23

Krinka, och ni andra:

1 jord, under bilen mellan växellåda och bottenplattan skall det någonstans finnas en jordfläta, denna fötärs ju naturligtvis vår aggressiva miljö. Kolla att du har en sådan jordfläta och att dess anslutningar är rena och fina.

2 det är väldigt vanligt att kolen kärvar i sina hållare, de skall löpa lätt, fjädern skall ha bra spänst och om kolen är för korta så blir kontakten mot komutorn därefter.

3 kommutorn består av små mässingsplattor, som kan bli sutsiga eller oxiderade. Det isolerande mellanrummet mellan dessa kan bli fulla med smuts som skapar överledningar eller mindre kortslutningar, det är obra.

Sedan kan det ju vara fel på regulatorn eller laddningsrelät, kabeln mellan generator-regulator-batteri är bilen viktigaste kabel, kolla konditionen på den!

För att batteriet skall ta emot någon laddning krävs det ju att det är i hygglig kondition. I övrigt, så läs vad jag skrev tidigare i tråden!

Sedan hade det ju varit trevligt att får reda på hur det gick för Neutral och hans kompis.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

24

Jo, just det, om du får för hög spänning i bilen så att lamporna pajar är det ju lätt att misstänka att regulatorn, eller "laddningsreläet" antingen är felkopplad eller trasig, det vanligaste om de ör trasiga är ju att de inte ger någonting eller för litet laddningsström och spänning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."