Jag får väl hjälpa till att räta ut några frågetecken 
Neutral(Markus) och jag är arbetskamrater och jag mätte generatorn igår.
Den lämnar ca 6v på D+ på generatorn, jag har mätt när den varvar, jag har tryckt in kolen men det blir ingen skillnad alls.
Det är en 12v generator, men även om det hade varit en 6v så borde den väl lämna betydligt mer på generatorns D+, dvs före laddreläet.
Problemet borde inte sitta i laddregulatorn, den matas ju bara med 6v nu 
Det märkliga är att en likströmsgenerator sällan går sönder, och gör den det så lägger den väl av helt?
Jag hade en kass generator i en pickis en gång, den hade stått flera år, så magnetiseringen var dålig. Den fixade jag med att köra som motor i korta intervaller.
Denna borde väl inte lida av samma åkomma, den kan väl inte magnetisera av sig när den används?
Vi diskuterade om det kunde vara jorden som spökade, så Markus skulle jorda med en startkabel mellan generatorjord och batteri. Jag har inte hört hur det gick än.
Bilen gick bra och laddade fint förut, han har just köpt den, men den har funkat bra i 50 mil.
Buss 65
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"