1 Senaste redigerad av Christofer (2015-09-14 21:16:53)

Har hört att det tydligen skall gå att sätta dit andra drivaxlar på en gammal splitbuss för att få tystare gång (slippa de rakskurna dreven). Finns det någon som gjort detta och skulle kunna berätta hur man gör - alltså vad som bör bytas och vilken typ at axlar som istället skall monteras? Kanske är det tom så att någon dokumenterat ett sådant arbete?

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Det kallas Straight Axle conversion, eller bara SA. Finns säkert bra info om du söker.
Man tar en låda från bubbla och monterar dit. Behövs lite nya plåtar ute vid svärden eftersom dom är olika på bubbla och buss.

3 Senaste redigerad av Mogge (2015-09-15 08:10:26)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=33550

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=12668

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11991

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5316

Sök på "straight" så får du upp mycket matnyttigt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

ICQ/af Ok att söka efter Straight på Boxerville, på Google kan man få upp mycket annat om man söker på Straight..... Default/lol

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

5

MattsR skrev:

ICQ/af Ok att söka efter Straight på Boxerville, på Google kan man få upp mycket annat om man söker på Straight..... Default/lol

Förlåt, trodde du kunde tänka själv  ICQ/ad

6

Härligt, tack Niklas & Mogge för god vägledning. Det verkar vara en del att sätta sig in i. Det skall jag göra. Har satt fart på min buss efter 15 års dvala, och min minnesbild av att den gick tyst och fint kom helt på skam. Tror bland annat att det har att göra med att jag jag för 15 år sedan oftast hade en säng utbäddad där bak, den isolerade nog från en hel del oväsen. Nu sitter det bussäten i och dessutom nya däck som kanske väsnas lite mer än de gamla slitna. Till råga på allt saknar hjulhusen underredsmassa, och motorrummet är helt oisolerat, så det later mycket - nära 90 decibel har jag mätt. Man blir närmast döv efter en längre tur i bilen. Att göra något åt axlar & låda är nog en bra idé, men även att ljudisolera motorrummet, och allteftersom svetsarbetet fortskrider - även gegga dit underredsmassa i hjulhus mm.

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

7

Christofer - tänk på att man sänker bussen en hel del med straight axel konvertering.
Det enda sättet som jag vet(jag vet iof inte då mycket) att bygga bort reduktionerna och åka orghöjd är att irs konvertera med drivaxlar från en bay.
Det är mer jobb, men du får trevligare köregenskaper när du är klar ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Hej Lasslo, det är ju en viktig detalj att känna till, vill nog bibehålla höjden så got det går, men vad innebär "irs konvertering"?

9

Christofer skrev:

Hej Lasslo, det är ju en viktig detalj att känna till, vill nog bibehålla höjden så got det går, men vad innebär "irs konvertering"?

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 12#p373212

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Christofer, du är välkommen till Heby för att inspektera en (förvisso nerriven) SA-bakvagn. Men du måste ju som sagt sänka när du gör denna operation. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Ja, IRS betyder "indipendent rear suspension", dvs fyrledad bakvagn.
På din buss och gamla typ1 har man ju bara leder vid växellådan och sen en rak axel ut till hjulen. Fyrledad har en drivaxel med leder både inne och ute. Modernare bilar har det så ICQ/ab
Det blir inte så stötigt och ryckigt i rondeller och svängar med IRS jämfört med swingaxel ICQ/ab

Jag har IRS på min splitbuss, det kommer från en 70tals bubbla. Titta på min tråd "surfbussen", där är nog några bilder från ombyggnaden.
Nu är min buss sänkt, men om man bygger med typ2, bay delar(framförallt drivaxlarna som är längre) så kan man åka orghög med IRS.

Buss 65
Ghia 57

12

Nu har inte jag koll på IRS, men går det verkligen inte att åka originalhög med Typ1 IRS? Det känns som att det borde gå, om det går med bayprylar?
Om det är drivaxelns längd som sätter stopp, så går det kanske att använda bara baydrivaxeln. Typ1 drivknutar passar ju på bayaxeln.

Nackdelen med att åka med baybakvagn är att hjulen kommer väldigt långt ut.  Det går om man ska köra originalfälgar, men ska man ha eftermarknadsfälgar, blir man begränsad.

13

Jo, det ska nog gå att åka med typ1 IRS  och typ2 drivaxlar i org höjd.
Jag har typ2 axlar liggandes till en sån operation, men jag vill inte åka orghöjd nu, så därför har jag inte testat ICQ/ab och eftersom jag inte testat, så vill jag inte skriva att det går ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

14

Nu åter efter en tids frånvaro - mycket annat att greja med  ICQ/ab

Först och främst, tack Kee för att du tog emot mig igår, trevlig tur i splitbuss genom ett vackert höstlandskap, och väldigt trevligt att träffa dig och höra om, och se dina objekt, växellådor, bakaxelprojekt mm. Klart inspirerande! Och stort tack för navkapseln! Jag har inte drömt om annat i natt än om IRS - helt sjukt, men faktiskt sant! Bifogar ett par bilder från hemresan!

När jag kröp ner i sängen igår kväll kikade jag lite på denna tråd igen och gick vidare in på Lasslos tråd "surfbussen" - mycket intressant! Lite magert med bilder, men jag fick en hyfsad bild av insatsen ändå, även om jag inte är helt på det klara med alla olika delar som skall hämtas och specialanpassas från olika VW-modeller. Men jag inser att detta vore ett klart lyft för min buss, nästintill ofrånkomligt om man vill kunna ta bussen på lite längre turer. Det kräver nog en hel del planering och att jag måste sätta mig in i vilka delar jag behöver. Konverteringssatsen från Busboys kostar ju en slant, men det kanske det är värt? Jag är tacksam för alla tips jag kan få om detta, liksom om tips på delar om någon har delar till salu. Jag tror kanske inte att jag kommer bygga om min bakvagn nu i vinter (ekonomi & flera andra projekt på bilen som nog får gå före), men kanske nästa. Jag får börja samla delar och läsa på tills det är dags. Det råkar inte vara så att du Lasslo bygger konverteringssatser  ICQ/ag ? Du verkar ju ha en verkstad som heter duga, svarv etc.

Post's attachments

IMAG2240_1 (1000x452).jpg, 138.57 kb, 1000 x 452
IMAG2240_1 (1000x452).jpg 138.57 kb, 168 downloads since 2015-09-28 

IMAG2250 (1000x565).jpg, 156.78 kb, 1000 x 565
IMAG2250 (1000x565).jpg 156.78 kb, 138 downloads since 2015-09-28 

15

Christofer: Mycket trevligt att träffa dig också! Du vet att jag alltid bistår med det jag kan. Tex om du behöver baydrivaxlar så har jag ett litet lager, annars är det bara att höra sig för, så ska jag leta i gömmorna. Kul att du blev glad över kapseln, den fyller ändå ingen funktion på hyllan i ett mörkt förråd. Berättade idag för arbetskamraterna om samvetskvalet du hade när du skulle sälja Miatan. Givetvis berättade jag det ur en bussentusiasts perspektiv och jag tycker du fattade ett mycket klokt beslut, att behålla bussen! Fråga dina barn om du inte tror mig. ICQ/ad

Jag tror fortfarande på kombinationen typ1-låda med baydrivaxlar (inre knutar från typ1) och sedan, endera länkarmar från typ1 (1302/1303) eller motsvarande delar från en tidig bay. Är lite osäker på hur det är med navens passform, men oftast är det enklast att ta allt från samma bil. En baylåda skulle funka också, men du får inte ner varvet lika mycket och det är ju i mångt och mycket, det du slutligen vill uppnå. Det borde även finnas info om detta på thesamba tycker jag.

Men en svets lär du inhandla också, det är en bra investering, så det kanske påverkar tidsplanen. Jag ser fram emot uppdateringar i detta, men ta dig tid, läs på och fråga så att du gör rätt från början, så länge du hinner innan Hessisch är allt enligt planen.  ICQ/ad

Jag ska ju försöka fördjupa mig i att typ1-IRS:a min bay och även om det är en annan operation, jag har mer "gratis" i och med att den redan har fyrledat. Så kan det ju vara nyttigt att utbyta erfarenheter.

Demian: Om man tänker sig att den ökade spårvidden hos bayen kommer av att hela bakvagnen, inklusive torsionen, är bredare och att det är därför hjulen kommer längre ut, borde väl en IRS-konverad splitt, där man då alltså inte gjort någon förändring i själva torsionen, innebära att spårvidden är någotsånär densamma, eller tänker jag fel nu? Att man behöver längre axlar beror därför på att växellådan hos en splitt sitter högre upp, eller?

16

Hallå Christofer.
Kul att du gillade min tråd. Angående bilder så är jag riktigt dålig på att stanna upp och fota när jag meckar ICQ/ab jag gör ju trots allt det för min egen del i första hand, och då behövs ju inga bilder ICQ/ad
Men du får gärna ring och fråga, då kan jag berätta och förklara hur jag bort och tänkt ICQ/ab

Jag har nog skrivit fel i tråden, det är inte busboys grejor jag kopierade, det är wagenwest
Här är en länk till deras mecktips
http://www.wagenswest.com/how_to/how_to … rs_kit.php
Jag har gjort ett gäng satser förut, nu har jag bara en kvar. Den ligger och väntar på att min kompis ska få timmen ur och bygga irs ICQ/ab
Jag har tyvärr inga planer på att bygga fler, iaf inte i nuläget. Jag har inte tid. Har knappt tid att hålla mina egna vagnar igång..

Och angående verkstad så har jag tyvärr ett riktigt litet garage, med alldeles för mycket grejor... Svarv, svetsbord osv har jag på jobbet ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

17

Bra länk där Lasslo. Den förklarar ganska kort och enkelt förfarandet tycker jag. Hade själv inte hela bilden klar för mig, men där syns det tydligt.

Christofer: Det första man kanske bör tillägga är att deras "kit" baserar sig på bubblabakvagnen, så om du istället för att köpa ett nytt kit, kommer över en komplett bakvagn har du i princip allt du behöver. Det andra man bör tillägga är att deras "recept" baserar sig på en sänkt buss (3,5 tum) och då kan man använda bubblaprylarna rakt av, men det är nog klokt med en längre drivaxel om man vill åka originalhögt. Man får ju såklart mäta sig fram till detta när bitarna faller på plats.

18

Hej Kee & Lasslo,

Kee: Ja, jag har kikat på både Busboys och på Wagonwest´s kit, och jag är sugen på det sistnämnda kitet. Det är ju en bra poäng att Wagonwests "recept" baseras på en sänkt buss, men om jag fattar rätt så bör det funka om man skaffar längre drivaxlar. Men det är klart, att hitta en 1302/03 med bra låda och funkis bakvagn vore ju bra ekonomi och smidigt på flera sätt. Jag vill dock behålla de ordinarie fembultsfälgarna, så jag är osäker på hur det blir med bromsar, trummor etc. men det är kanske en senare fråga.

Lasslo: Riktigt bra länk som väl beskriver operationen. Jag är som sagt sugen på detta kit, men jag får se hur jag gör i slutändan. Köpte du infästningarna som sätts på torsion axeln från CSP? Jag hittar de inte i sortimentet. Nåväl, jag ringer dig gärna vid tillfälle för att höra hur du gjort på din buss, det är värdefullt att få tips.
Jag förstår om du inte hinner med att tillverka fler IRS-kit. Jag får helt enkelt hoppas att din kompis lägger ner planerna på IRS-konvertering så att du kan sälja ditt kit till mig istället  ICQ/ag

Ang. garage så tyckte jag att du verkade ha ett grymt garage, men så var det alltså inte. Inte jag heller, jag får knappt plats på sidorna då bussen står där, men det är mitt livs första uppvärmda garage, så jag klagar inte... Default/lol

19

Bromseriet löser du på samma sätt som om man SA-konverterar, monterar fembultade trummor på bubblanaven. Om man vill använda original finns det typ3-trummor som ska passa har jag för mig, men det är nog enklare att köpa nytillverkade, ca 800kr/st har jag för mig. De sena bubblabromsarna är tillräckligt effektiva för bakvagnen på en splittbuss i hobbybruk så bromsverkan ska du inte oroa dig för, isf bör man kanske hellre titta på en ombyggnation av frambromsarna. Jag personligen får dem aldrig riktigt bra och det vore ju najs med servo men det är en annan tråd.  ICQ/ad  Den utifrån enda visuella skillnaden är storleken på kronmuttern och formen på trummans kona, men med fina kapslar så syns ju inte det. ICQ/ab Kanske att hjulet hamnar något längre in?

Det finns säkert fler sätt att lösa detta, en baybakvagn kan säkert tjäna donator också.

20 Senaste redigerad av lowang (2015-10-01 18:59:22)

http://www.vwcsp.se/product.asp?search= … r=4-223-05

Har också byggt om till IRS med hjälp av lasslo, blev sketbra ICQ/ab

Antar att det var de här du inte hittade, länken ovan.
Själva "klämmorna" som adaptern svetsas i får man antingen få tillverkade av nån smed eller köpa från wagenswest.

Ät gul snö, det kan vara öl.

21

kee skrev:

Demian: Om man tänker sig att den ökade spårvidden hos bayen kommer av att hela bakvagnen, inklusive torsionen, är bredare och att det är därför hjulen kommer längre ut, borde väl en IRS-konverad splitt, där man då alltså inte gjort någon förändring i själva torsionen, innebära att spårvidden är någotsånär densamma, eller tänker jag fel nu? Att man behöver längre axlar beror därför på att växellådan hos en splitt sitter högre upp, eller?

Jag vet inte, men det ligger nått i du skriver.

East här på forumet har en -56 panel med bay IRS. Jag har för mig att muttern till trumman hamnar farligt nära skärmkanten. Navet sticker ut rätt långt på early bay. Så det i kombination med dom lite bredare baytrummorna, gör att det blir tight. Men kör man lite högre är det nog inget problem.

22

Tack för kommentarer och förtydliganden Kee, lowang och Demian! Ja det är ju en del att kolla upp innan man river ner nuvarande bakvagn. Har idag krupit in under en 1303 (-73 eller -74) och kikat på bärarmarna ( om de nu kallas så?). Kan få köpa dessa av ägaren, liksom en fungerande växellåda. Det kan ju vara en god början, men fick höra lite olika teorier om vad som passar och inte. Därför undrar jag, kan du lowang eller/och lasslo lista vilka delar ni använt vid era irs-konverteringar? Jag tänker på typ av växellåda, bärarmar från buss eller bubbla, typ av drivaxlar etc. Det skulle vara mycket värdefullt! Visst har ni behållit originalhöjden? Detta går säkert att lösa på flera sätt, men det är fint om jag kan luta mig mot en metod och kombination av delar som någon av er redan testat och är nöjd med.

23 Senaste redigerad av Bosse H (2015-10-20 07:49:04)

I vintras byggde jag om en -66:a till Typ 1 IRS som jag gjorde HÖGRE än original..

Då hamnar drivknutarna i maxläge och det är inte optimalt, men med nya knutar är det ett experiment som jag får se om det funkar.

Jag har för mig jag såg bussen under VWspotting. En vit/blå surfbuss som heter BAD på nrskylt.

Problemet med Bay-IRS är att inre bärarmsinfästningen hamnar mitt i vxllådsvaggan/gaffeln. Så vill man bygga Bay-IRS skulle jag köra hela konceptet med bakre motorbalk och hela motor/vxllådspaket i 3-punktsinfästning.
Skitmkt jobb, men bättre resultat än Typ 1 IRS.

Typ 1 IRS ger mest pang för pengarna och med infästningskit är det ganska lättmonterat. På de bussar jag konverterat har jag använt svetsat fäste. Mer jobb att montera, men jag tycker att det blir snyggare...

Och... Användbarheten av en Splittbuss utan reddisar och med te.x en Typ 1 låda ökar med ca 1000 %  ICQ/ab

bugnbus.se

24

Håller med föregående talare och tackar för hjälpen när jag installerade IRS i splitlyxen.
En vanlig 1600 på det och det blev bästa bussen ICQ/af
Bussen blir sååå mycket bättre.
Och som en VWprofil och veteran i svängen sa, "Detta är den bästa splittbuss jag kört".

25

Hej Bosse och Mogge!

Ni (och andra som konverterat...) får det nästan att vattnas i munnen på mig då ni prisar värdet av IRS-konvertering  Default/lol

Bosse: Jag tror att jag satsar på typ-1 IRS, jag tror nog att det kan duga för mina behov, och det passer definitivt bättre (eller snarare mindre dåligt...) med min begränsade tid. Du skriver att du svetsat dit infästningsgrejen för bärarmen, är det något särskilt man bör tänka på om man gör detta? Jag har fått för mig att det kan hamna snett eller på fel höjd/vinkel så att bärarmen inte kommer/arbetar rätt. Men jag kanske överdriver svårigheten i detta? Kanske monterar man ihop svärd, bärarm, drivaxel etc. innan man svetsar dit fästet? Det känns liksom lite enklare med den skruvbara infästningssatsen. Det är inte möjligtvis så att du har eller tillverkar sådana där infästningssatser? Jag har flera ganger försökt få kontakt med Wagenwest i USA, men har inte fått svar. Men, det är kanske inte något att haka upp sig på.

Mogge: Skönt att höra att du är supernöjd, jag vill gärna säga detsamma då jag väl genomfört en konvertering. Fick av Lasslo en utförlig beskrivning av hur han hade gjort (mycket värdefullt - tack igen lasslo!). Han har tydligen även låtit dreva om sin växellåda för optimal kraft i hela fartregistret. Eftersom du nämner att du är helnöjd trots en vanlig 1600 motor (jag uppfattade det som att du har en ofärändrad typ 1 låda?) måste jag dubbelkolla med dig hur den beter sig. Upplever du att du kan tuffa runt på fyran på vanliga landsvägar, eller blir det på trean då? Jag har en nyrenoverad 1600-motor på knappa 50 hp, men jag vill ju gärna att krafterna räcker till även då man kan behöva tuffa.

Tack igen båda för uppmuntrande tillrop!