Halloj ute i stugorna, nu blir man väl stämplad som kättare när man kommer med icke-vw-frågor här och dessutom inte förmår att få en simpel tvåtaktare att starta!
Men jag har frågat på raketsport och jag har bytt ut en massa delar, så jag gör lite vad som helst för att se om jag får napp någonstans, händelseförloppet i grova drag.
Hösten 2012 införlivas en pojkdröm och jag blir ägare till en gammal flakmoppe, jag får köra de EN vacker brittsommarhelg när den tjugotalet meter från huset helt plötsligt tappar alla växlar. Motorn rivs för att byta den sk "växelkilen" som sitter "längst in" på växelförarens stång i växellådan. I samma veva byts en del grejer ut för att få lite viktkompensation, nya packningar monteras. Motorn är en treväxlad trampmotor.
När jag väl försöker starta motorn visar det sig vara pin kiv! Jag har glömt bort alla avvägar, vad jag prövat och inte prövat, vad som är bytt och inte är bytt. Men i dagsläget är symptomen att den hostar igång ibland, men går aldrig för egen maskin. Gnistan är jättefin och allt förutom tändkabeln är bytt i tändsystemet och detta är injusterat enligt beskrivning, så jag tror det är något med soppan.
Har prövat med två olika förgasarhus, ett 8,5mm och ett 12mm (eller om det var 12,5, minns inte nu). Den lilla förgasaren har ett munstycke som heter 1313 (har jag för mig) och den stora typ 1713 (eller om det var tvärt om). Jag använder ett ställbart munstycke som jag får flytta mellan förgasarna när jag labbar, detta liksom flottör, flottörlock, trottel och luftburk. Alla förgasardetaljer är nu rengjorda, men jag har inte kört dem i ultraljudsbad, men eftersom jag numer har ett är jag lite sugen att köra en sväng däri. Men vilken vätska ska man bäst använda? Vågar man köra avfettning och kan man då köra med värme, hur länge? Jag har främst kört dessa maskiner på lab och då är det nästan alltid bara vatten i dem.
Jag funderar nu på om det kan vara så att avgaset är såpass igentäppt av sot och kladd att det kan strypa motorn så illa. Tankar kring det? Detta borde kunna uteslutas med att skruva av kröken och prova?
Jag har monterat nya motorpackningar när jag klöv motorn och de som kan dessa motorer menar på att man då måste shimsa om motorn då de nya packningarna är något tjockare, som jag upplevde det var det bara någon av motorns alla axlar som behövde shimsas upp, shimsade jag veven blev motorn sjukt trög att dra runt. Någon på raketsport slängde i någon vända ur sig att man kan få problem om man har läckage i vevhuskompet. Tankar kring detta? Kan man prova det på något sätt? Den vanliga kompressionen är god och motorn "trög" att dra runt.
Det sitter en membrancylinder (41mm) (reedcylinder) på och jag har funderat på om man skulle kunna göra något fel med insuget när man monterar det så att man får problem, men jag har hittills inte kommit på något
För att utesluta bränsleproblem har jag hällt i färsk alkylatbensin.
Idag tänder den till och ibland går den ett par revolutioner av sig själv för att snart sluta tända.
Någon som känner sig manad?