1

Halloj ute i stugorna, nu blir man väl stämplad som kättare när man kommer med icke-vw-frågor här och dessutom inte förmår att få en simpel tvåtaktare att starta!  Default/yikes  Men jag har frågat på raketsport och jag har bytt ut en massa delar, så jag gör lite vad som helst för att se om jag får napp någonstans, händelseförloppet i grova drag.

Hösten 2012 införlivas en pojkdröm och jag blir ägare till en gammal flakmoppe, jag får köra de EN vacker brittsommarhelg när den tjugotalet meter från huset helt plötsligt tappar alla växlar. Motorn rivs för att byta den sk "växelkilen" som sitter "längst in" på växelförarens stång i växellådan. I samma veva byts en del grejer ut för att få lite viktkompensation, nya packningar monteras. Motorn är en treväxlad trampmotor.

När jag väl försöker starta motorn visar det sig vara pin kiv! Jag har glömt bort alla avvägar, vad jag prövat och inte prövat, vad som är bytt och inte är bytt. Men i dagsläget är symptomen att den hostar igång ibland, men går aldrig för egen maskin. Gnistan är jättefin och allt förutom tändkabeln är bytt i tändsystemet och detta är injusterat enligt beskrivning, så jag tror det är något med soppan.

Har prövat med två olika förgasarhus, ett 8,5mm och ett 12mm (eller om det var 12,5, minns inte nu). Den lilla förgasaren har ett munstycke som heter 1313 (har jag för mig) och den stora typ 1713 (eller om det var tvärt om). Jag använder ett ställbart munstycke som jag får flytta mellan förgasarna när jag labbar, detta liksom flottör, flottörlock, trottel och luftburk. Alla förgasardetaljer är nu rengjorda, men jag har inte kört dem i ultraljudsbad, men eftersom jag numer har ett är jag lite sugen att köra en sväng däri. Men vilken vätska ska man bäst använda? Vågar man köra avfettning och kan man då köra med värme, hur länge? Jag har främst kört dessa maskiner på lab och då är det nästan alltid bara vatten i dem.

Jag funderar nu på om det kan vara så att avgaset är såpass igentäppt av sot och kladd att det kan strypa motorn så illa. Tankar kring det? Detta borde kunna uteslutas med att skruva av kröken och prova?

Jag har monterat nya motorpackningar när jag klöv motorn och de som kan dessa motorer menar på att man då måste shimsa om motorn då de nya packningarna är något tjockare, som jag upplevde det var det bara någon av motorns alla axlar som behövde shimsas upp, shimsade jag veven blev motorn sjukt trög att dra runt. Någon på raketsport slängde i någon vända ur sig att man kan få problem om man har läckage i vevhuskompet. Tankar kring detta? Kan man prova det på något sätt? Den vanliga kompressionen är god och motorn "trög" att dra runt.

Det sitter en membrancylinder (41mm) (reedcylinder) på och jag har funderat på om man skulle kunna göra något fel med insuget när man monterar det så att man får problem, men jag har hittills inte kommit på något

För att utesluta bränsleproblem har jag hällt i färsk alkylatbensin.

Idag tänder den till och ibland går den ett par revolutioner av sig själv för att snart sluta tända.

Någon som känner sig manad? ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

ICQ/ae
Utan att veta om den har varit parkerad en längre tid  innan inköpet ICQ/ad

Reedcylinder..... hm sitter bladet på rätt håll?
Förgasaren kan få skräp i hålet på botten av flottörhuset rensas med litet borr i handen

Läckage i vevhuskompet visar sig som oljigt klägg i cylinderfot/blockskarv & bensin i växellådsoljan.
Går att testa genom att spruta startgas i skarvarna
Ta och rensa silen som sitter på soppakranen (i tanken) kolla även inloppet till flottörhuset
Forntida bensin skapade en hinna av shellack som löses upp av modern soppa med sprit i
Kan bli otroligt kletigt.........

Om avgaseriet har varit koksigt kan bitar lossna och täppa igen pipen inne i dämparen Härligt jobb att rengöra
kolla så brickan på slutstycket sitter rätt, den ska ha kupade sidan utåt

Även om det mesta i tändväg är nytt kan det vara strul, öppna gnistgapet på ett kasserat tändstift till ca 8 mm ska hoppa blå gnista.
Det är lite si & så med kvalitet på spolar idag tyvärr

Sedan är jag skeptisk till akrylatbensin i mopeder fördrar vanligt soppa

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

3

Reed ventil är det bästa man kan ha på en Sachs motor tycker jag. Du verkar att ha täckt det mesta
som kan vara felet. Du har väl satt reed ventilen åt rätt håll?  ICQ/ab  Jag har kört med 12 mm förgasare och det har funkat fint.
Komp verkar du att ha och gnista. Fattas lite luft och bensin då..

4

Jag har varit med om att krysskilen gått av vilket medfört att svänghjulet vandrar runt på axeln och bara hamnar i läge för att tända lite då och då. Kan vara lurigt att se eller känna utan att plocka bort det.

Om det är fallet får du nog leta nytt svänghjul eller vara generös med gängtejp då du monterar med den nya kilen.

Lycka till!

5

Hade ungefär samma symtom på min för ett tag sedan. Visade sig vara det ställbara munstycket som kläggat igen.  Delade på det och gjorde rent.
Obs kör inte avfettning , mr muscle eller liknande i ultraljudstvätt , det fräter på förgasaren. Yes diskmedel brukar räcka.

Typ 1  -63
Typ 1  -66
TYp 1  1303s -73

6

För att veta om det är tänd eller bränslerelaterat så testa med startgas.
Går den på startgas så är det ett bränsleproblem, går den lika illa på startgas så är det ett tändfel.
Men det har du kanske redan testat, det är ju ett av urknepen på en gammal vw oxå ICQ/ad

Jag skulle inte heller köra akrylatbensin på en gammal motor, min erfarenhet av dylik är att det löser upp bös och kleggar igen förgasare.

Är du säker på att packningen mellan blockhalvorna är hel och på rätt ställe? Det är ju en tunn rackare och den kasar lätt åt sidan när man lägger ihop motorn. Utan den rätt så komprimerar inte tvåtaktaren i vevhuset.  Den borde iof gå endå..

Eftersom alla andra tror på förgasarstrul så sätter jag mina pengar på tändproblem, det måste ju vara högre odds på det ICQ/ab
Kolla så att brytaren verkligen öppnar när kolven når topp. Känn med en mejsel i tändstiftshålet och titta på brytaren när du vever runt svänghjulet.
Så inte tändplattan är monterad i fel läge.
Kolla även så att tändplattan har bra kontakt(jord) med blocket, så där inte är olja och bös emellan.
Och koppla bort den svarta sladden(dödarsladden) direkt efter motorn, så du kan utesluta glapp i elsystemet. Kolla även så att den sladden inte är skavd vid genomföringen i motorn.

När du har gjort allt det och det endå inte går så kan du byta kondensator igen. Ibland kan dom strula, även om du har fin gnista så "orkar" den inte tända.
Ett tips där, har du ingen extra kondensator så kan du ta en från en gammal vw fördelare, bara att montera den utanför svänghjulet och dra sladd in(glöm inte jord). Så har jag kört sachs flera gånger ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Tackar för inflikningarna!

Visste faktiskt inte att det satt  ett filter i soppakranen! Ska kolla det såklart. Alkylatbensin har jag prövat med först nu som en sista åtgärd för att utesluta dålig bensinkvalitet (tvåtaktsbränslet jag haft har varit från förra sommaren), a-soppan är inget jag kört med under längre tid. Avråder ni mig från det, så ska jag fortsätta köra vanlig macksoppa med olja, har knappt pinkat i en liter än så länge.

Går det ens att sätta membranet bakåfram, har funderat på det, men inte undersökt saken. Jag tror det inte finns tillräckligt med utrymme för membranet att sitta åt fel håll? Men visst ska väl membranet sitta mot cylindern? Något annat känns befängt.

Krysskilen tror jag mindre på. Har monterat på och av svänghjulet i omgångar under denna perioden och även om veven har ett defekt krysskilsspår, så verkar grejerna sitta ihop när man väl skruvat ihop det. Dessutom är vevens anliggningsyta väldigt fin och ren. Men en relevant tanke icke desto mindre.

Ric79: Tror inte på ställbara munstycket, det har varit isärplockat och rengjort (även om det var i ett sorgligt skick), men jag tackar för tipset om yes diskmedel i ultraljudstvätten.

Lasse: jag har testat med startgas, men eftersom den går lika obefintligt på den som på soppan finner jag ingen lösning med den felsökningen. Det kan ju lika gärna vara så att jag inte hinner veva igång motorn förrän det mesta av gasen har dunstat. Knepigt med trampor! Packningarna är nya och ser ut (!) att ligga rätt, var mest orolig för ev vevhuskomp genom packboxar.

Jag har bara ställt tändningen efter manual (genom märkningar på svänghjulet) ej genom att känna hur kolven står, men om det skulle kunna innebära en revolutionerande skillnad, så testar jag gärna. Har tolkat "mejselmetoden" som en väldigt oexakt metod att mäta ÖD.

Dödarsladden har varit på tapeten tidigare och jag har personligen falsifierat den genom argumentet "men då borde den inte starta alls", fast jag har förstått att så inte alltid är svaret. Den kan ju glappa lite utan för den del döda motorn helt. Dock vet jag att den är okej fram till sockerbiten (!) efter motorn, däremot kan den ju tänkas glappa uppe vid styret.

Tackar för tipset om "kondensatorfulmek" kan vara användbart vid annat tillfälle om inte annat.  ICQ/ab

Som sagt, jag uppskattar dessa "brainstormingar" och jag är helt övertygad om att tillräckligt många "idioter" på det här forumet skulle ta sig an motorn, så skulle den brumma ganska omgående. Men jag har mekat motorer ganska länge nu och kan få igång de flesta, men den här jäkeln går jag bet på. Har upprättat kontakt (för en tid sedan) med en sachskunnig i närheten som jag starkt överväger att fråga om hjälp av snart.

Helt övertygad om att det är ett lätt problem. Börjar fundera på om jag inte ska ta och montera tillbaka originacyllen bara för att se vad som händer då. Men först båten, sen uteköket, sen bussen, sen fika, sen kanske moppemek.  ICQ/ab  Näe skämt åsido vi får se, men jag är redigt trött på denna nu, den funkar bäst som arbetsbord (känns det igen?).

8

Har du prövat med att vrida det ställbara munstycket i botten och sedan öppnat det ett kvartsvarv i taget?  Innan du vrider munstycket till nästa kvartsläge så testar du att kicka igång moppen. Jag hade ett liknade fel på en moppe en gång. Det kan räcka med ett halvt varv fel på munstycket  så startar inte moppen.  Om du har lossat och rengjort munstycket så är det ganska troligt att du har dragit åt munstycket lite hårdare eller lösare än det satt innan. Och bara där så har du fått en annan inställning på det ställbara munstycket.

Har du kollat packningarna från förgasaren till cylindern? Cylinderpackning och topplockspackning?

Har du hunnit testa med startgas?

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

9

Nu skulle jag bara rulla undan moppen för dagen när jag börjar med att tömma den på alkylatbensinen, delvis för att fler av er här sagt att det känns olustigt, delvis för att kunna plocka isär soppakranen och rengöra silen. Medan tanken töms så tänker jag att jag ska kolla oljan på kopplingssidan och döm om min förvåning när oljan som rinner ur snarast är vit till färgen och betydligt rinnigare än det jag hällde i! Motorn har inte gått mer än de tappra startförsöken jag ägnat mig åt, så oljan är nyligen bytt.

Är detta läckage av soppa ner i växellådan eller tyder det på ngt annat? Luktade lite snabbt på oljan, tyckte inte att den luktade bensin men jag ser liksom inget annat som skulle kunna vara orsaken. Jag har bild på det, men jag tror ni förstår vad jag menar så jag slipper gärna det.

Klyva motorn igen och kolla packningar/packboxar spel och toleranser?

10

Det är inte så att förgasaren flödat över och fyllt vevhuset med bensin, bensinen klarar nog att smita förbi packboxarna ut i växellådan och om vevhuset är fullt av soppa kanske den startar ett par varv sen dödar all soppa stiftet så att den dör.
Sen tror jag nog att den borde starta och gå med alkylatbensin men är ju lite sämre effekt i den.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

11

Plocka ur stiftet o ta hjälp av nån benstark person som puttar på dig när du har i ettan, ge full gas ingen bensinkran på så kanske du kan blåsa ur överflödet av bensin i vevhuset.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

12

ICQ/ae
vad haver du hävt för olja? Sachs ska ha S T (tillsatsfri) sae 80 växellådsolja i transen.
Vanlig multigrade olja funkar inte i en transmission.
Lukta på "grädden" luktar det soppa?
Det börjar osa tätningproblem, om man bankar i packboxarna i kallt block kan de blåsas ut av vevkompet

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

13

Jag har hällt i vanlig motorolja (10w-30 mineral, tror jag) i växellådan och det kanske är helt fel?

Luktade lite snabbt på grädden och tyckte inte den luktade soppa, men jag kan ju såklart undersöka detta igen. Vad jag minns har jag inte bytt några packboxar, men det kanske ändå är ngt som hamnat snett eller skadats vid isärtagning/ihopmontering?

Det kan ju mycket väl vara så att den flödat över vid ngt tillfälle, jag vet att jag en gång glömde soppakranen öppen så att tanken tömdes (det var kanske bara några deciliter) och en fläck bildades under motorn på golvet.

I allt detta undrar jag vad som gör att motorn aldrig går längre än ett par sekunder? Okej, har jag läck in i växellådan är det ju såklart ett allvarligt fel som man kanske inte kan köra runt med, men gör det verkligen så att motorn inte går?

Ska man (likt en bångstyrig envis) kanske pröva igen? Tömma lådan på olja, fylla på med fräsch olja och se om man kan "blåsa ur" motorn genom att dra runt den utan soppa och stift som Torpa beskriver? För närvarande känns det som enda alternativet om man inte överväger att plocka isär motorn igen (eller lämna in den till Sachskunnig).

För mig känns det nästan löjligt att detta har varit så svårt, för även om tvåtaktare kan vara knepiga att starta ibland, så brukar jag få snurr på de flesta motorerna men inte denna och det är så frustrerande!

14 Senaste redigerad av Busaberg (2015-07-15 14:27:00)

Det värsta som kan hända med "fel" olja är att kopplingen slirar.Inget som gör oljan mjölkig och inte påverkar det hur lättstartad motorn är heller...
Har motorn stått och flödat så att vevhuset är fyllt är det fullt möjligt att trycka ut vevaxeltätningen om man drar runt motorn men det är ju snabbt gjort att kolla upp.

15

Biltemas motorolja i växellådan?
Hur tänkte du där?
Och inga packboxar bytta.
"Gör om gör rätt"

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

Har en Monarscoot med ILO piano motor, den vill ha Biltemas gräsklippar olja i transmassionen. Iofs går den inte heller så bra just nu, men det är en annan historia  ICQ/ag

17

t100r skrev:

Har en Monarscoot med ILO piano motor, den vill ha Biltemas gräsklippar olja i transmassionen. Iofs går den inte heller så bra just nu, men det är en annan historia  ICQ/ag

Men den har väl remdrivning inne i motorn?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

18

Ja det har du ju rätt i, det för att remmen skall överleva inte kopplingen, tänkte inte på det

19

Tja vad jag kan komma med till försvar är att jag ville plocka isär så lite som möjligt och vålla så få förändringar som möjligt, men det var kanske dumt av mig? Jag resonerade att om den gick i befintligt skick så behövde jag inte ändra på något annat än det som var trasigt. Ville ju inte riskera att inte få ihop det igen. Men när man inte fått lära sig av en mentor eller en textbok så är det så man får göra, trial and error. Och fabrikatet på oljan tänker jag inte ge mig in att diskutera, annat än att jag inte ser vad det skulle kunna ha för effekt på om motorn startar eller ej.

Lutar nu åt att montera ner motorn och försöka jaga fatt på någon som mot ersättning, är villig att undersöka att allt är rätt monterat så att den felfaktorn är utesluten. Någon som känner en bra sachsmek i Uppland-Sthlm-Sörmland?

20

Hur har det gått?

Du vet naturligtvis att det behövs gnista vid rätt tidpunkt, bränsle och kompression för att det ska bli någe brum.. Något av dessa saknas.

Felsökning bygger på kontroller och inte gissningar och borden.. Har du kollat att det verkligen är gnista på stiftet? Har du mätt brytaravståndet? Ställa tändningen med en mejsel genom tändstifthålet är en utmärkt metod. Används med fördel tillsammans med en pip-multimeter.

Har du lossat soppaslangen från förgasaren och kollar att det rinner rikligt med sås ur den?

Enkla men ack så viktiga kontroller som är lätt att missa. En jag känner väl (jag själv) fick en långpromenad efter soppatorsk på Compacten och upptäckte när jag fyllt bränsle att jag vridit reservkranen åt fel håll..... Alltså fanns det reservsoppa kvar. Fuck!!

Det jag menar är att det är lätt att missa det elementära..

Det är enklare att felsöka med trampor än med kick. Man får en jävla snurr med trampor..

bugnbus.se

21

Hej,
Sachs och olja är ett kärt ämne mopedforum värden över... Jag kör med OK gräsklipparolja (samma typ som Biltemas) och det funkar bra för mig, att oljan blivit vit är för att det är något fel på Sachs som gör att kondensvatten samlas I växellådan om moppen är utomhus.. ska vara så :-)
Sitter kilen kvar och svänghjulet på rätt plats kan du ställa tändningen "mitt I" det är ca 2mm fore ÖD och funkar fint.
Dödarkabeln kopplar du ur i sockerbiten för att slippa fundera.
Om förgasaren flödar över kan det ge en sur motor och problem, slipa in nålen (som ska vara uppåt) mot flottörlocket med lite ventilslippasta.
Skruva ur stiftet, sätt in i tändhatten, lägg mot blocket och trampa, ska vara en vit/blå stark gnista varje gång.
Byt stift även om du är säker på att det gamla funkar.
Stänger inte reedventilen så får du en svårstartad moppe som går dåligt på låga varv men ska gå på fullgas... Skruva loss och forsök att suga igenom, läcker den bakåt -fixa.
Sitter reeden rätt?

Lite att kolla men borde gå på en förmiddag.

Mvh
JOhan

22

Sveriges antagligen bästa moppeforum där du kan få massor med tips:
http://www.raketsport.com/forum/

mvh
Johan

23 Senaste redigerad av kee (2015-10-16 16:27:05)

Bosse: Kul att du lyfte denna tråd just nu! Hade tänkt lyfta den själv nämligen, för ämnet är alltjämt aktuellt. Har fått mig ett par långpromenader genom åren själv,den värsta var nog Vällingby-Sumpan, det visar sig att det var förgasarens bottenplugg som gängat ur och jag hade alla verktyg jag behövde med mig, men upptäckte det först hemma! Ung och Dum...

Petrolhead: Till att börja med, tackar för alla fina tips angående förgasaren. Jag är själv mest inne på det spåret just nu.

Innan jag fortsätter på det spåret ska jag nog summera vad som hänt sen sist. Jag har, sedan jag först skaffade moppen för två år sen, varit medlem på raketsport. Och som av halvt om halvt en slump och ett vist mått av försyntet, fick jag kontakt med en mycket kompetent herre, genom det forumet.

Det visar sig att inte bara har Janne kunskapen om alla sorters gamla moped- och motorcykelmotorer, han har även en mycket rymlig och prydlig verkstad, med ett reservdelsarkiv värdigt vilket museum som helst! Janne renoverade motorn helt och bytte alla slitdelar och pengar bytte ägare. Det blev totalt två A4-sidor med delar som byttes eller åtgärdades. Så nu är motorn som ny och han fick den att gå i "provbänk", men sen jag monterade den på moppen och anslutit bränsle, el och avgas, så har jag samma startsvårigheter som innan. Nu har jag dessutom prövat med helt färsk soppa! Janne mätte upp allt i tändsystemet, ny spole och nytt stift och 10mm gnista! Soppa kommer ur slangen och tändningen är ställd.

Så sent som igår satte jag mig på moppen och trampade igång den och den startar lätt, för att snabbt tvärdö. Precis som att den surar igen på en gång, för sen går den inte att starta längre. Startar även på startgas, men går aldrig särskilt länge då heller.

Men jag är tacksam för infon du delade med dig av Johan! Slipa in flottörnålen kan vara bra att ha gjort (om jag nu inte redan gjort det). Och koppla ur elen har jag tänkt på, men inte kommit mig för. Jag är inte helt säker på att reedventilen funkar helt, men jag har å andra sidan ingen anledning att misstänka något fel med den heller. Men kolla kan man ju alltid.

Någon får gärna titta på motorn personligen om denne kan och vill (Johan, Bosse). Jag bor i Årsta och kan med lätthet ta hem moppen och en skaplig verktygslåda på flaket på min transporter och svänga förbi, om det låter kul.  ICQ/ab

24

Det är inte så att du får undertryck i tanken? De brukar väl luftas i locket.

Bubbla -62

25

4-takts alkylatbensin blandad med biologisk 2-taktsolja har jag hört
kan hjälpa en knepig motor till skön sång.