Inte mycket kvar nu, eller hur?
Men, det var en hel del funderande som krävdes innan jag bestämde mig för hur jag skulle lösa länkaget till förgasarna. Kom ihåg att 30-hästaren är fysiskt mindre än de nyare på både bredd och längd.
Hur andra med S-G insug gjort vet jag inte, eftersom jag aldrig sett någon sådan installation i en bil, De enda andra 30-hästarna jag sett med NDIX förgasare var de i Stefis Youtube videos. De var lösa på en arbetsbänk och hade 356A/B/C länkage som bygger på att man ansluter ett länkage på fläktkåpans framsida. Alltså på "fel" sida i förhållande till hur man kommer åt ("front is always front of car"). När allt väl är där och funkar är det en snygg lösning, men pysslig att få till och svårt ur service synpunkt.
Jag provade också ett Gene Berg-style länkage. Det hade behövt kortas en hel del, men hade ändå inte resulterat i en estetisk snygg lösning. Nästa idé var CSP's vändkors, men de "vanliga" fick inte plats eftersom 30-hästaren är kortare (= mindre plats mellan fläktkåpa och remskiva om man säger så).
Efter lite kommunicerande med CSP i Tyskland fick jag köpa loss mittdelen till Wolfsburg Wests Okrasa länkage (som CSP tillverkar). En stabil lösning med tysk kvalitet och passform. Med halvblank svart färg smälte den diskret in i motorn. Förgasararmarna tillverkade jag själv med hjälp av lagom tjock plåt, en handborrmaskin, små filar samt en del tålamod och noggrannhet. Innan jag skred till verket mätte jag upp slaget på gasvajern vid fullt nedtryckt pedal samt hävarmarnas längd på CSP mittbiten. Därefter vidtog en matematisk övning som gav mig vilken hävarm jag behövde ute vid förgasarna. Ja, det blev bra.
Nästa steg var att ordna en bränsleledning. Jag ville ha en enkel och snygg lösning med så få skarvar som möjligt. Det slutade med att jag lyxade till det och köpte en Porsche 356 bränsleledning från Stoddard via Dalhems. Den passade mycket bra, men hade 8 mm slang som skulle anslutas mot bränslepumpen. För att det skulle funka fick inte lösningen bygga på höjden, vilket gjorde att jag fick förkasta de enklare alternativen. Till min hjälp kom, återigen, Mats S från Linköping som svarvade till precis den bit jag behövde! Tack igen!
Sammanfattningsvis är det mycket enklare att köpa ett komplett Wolfsburg West kit med länkage, bränsleledning och allt än att krångla till det med Zenith förgasare. Men, har man bestämt sig för antika dubbelportsförgasare, så har man...