51

Flott tråd, Tobias!

Jeg har kjørt med "powertip" i flere år (NGK BP5HS) og har ikke hatt problem med mine tennplugger på den tiden. Før brukte jeg plugger uten P, da hendte det at en plugg slutade og fungera noen få ganger. Gjelder spesielt hvis man har litt fett innstilt forgasser.

På min gamla Kawa Z1000 har jeg merkbar bedre gassrespons med P-plugg, derfor bruker jeg de på min 30 hk også. Ser at enkelte kjente VW-affærer i Europa og USA også anbefaler de

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

52 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-18 21:40:38)

http://forumbilder.se/ECI3C/img-8359-copy.jpg?width=450

Vi fortsätter med topparna och upptäcker raskt att något utrymme för termostatstången gives ej. En titt i Okrasamanualen verifierar. Där står klart och tydligt att allt som har med termostaten att göra skall plockas bort.

Men, att termostaten är viktig har alla som läst böcker, forum och frågespalter förstått, så är det verkligen en bra idé? Tittar vi på Porsche så hade varken pre-A motorn, eller den nyare tredelade, termostat, detta trots att kylsystemet i övrigt är väldigt lika. Uppenbarligen klarar sig de ändå. Min teori är att Volkswagen ägare inte brydde sig om sina fordon mer än nödvändigt och förväntade sig att motorn kunde plågas max direkt efter start en kall vintermorgon. Porsche ägare hade nog överlag bättre förståelse för vikten att värma upp motorn varför en termostat inte var lika viktig. Så, med både Porsche och Okrasa i det termostatlösa lägret hade jag inget annat val än att kapitulera. Min motor saknar därför termostat.

En epilog nu när jag kört motorn lite är att den tar tid på sig att värma upp. Hade jag lätt kunna lägga till en termostat hade jag gjort det. Men, jag har ingen lust att offra Okrasa-topparna. Återigen gäller detta original Okrasa-toppar, jag tror kopiorna kan köras med termostat.

53

Funkar alldeles utmärkt utan termostat och Okrasa tycker jag, hade inte på -55an och satt inget på gamla Oettingermotorn heller.  ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

54 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-20 21:13:41)

http://forumbilder.se/ECI9I/img-8286xx.jpg

Då var det dags att montera topparna.

Först behöver övre mittre pinnskruvarna bytas mot kortare diton från 25 hästarsmotorerna. ...och var hittar man sådana? Återigen kom Bengt till räddning!

Folkisar före friskluftvärmningen har som bekant en kopparpackning mellan cylinder och topp. Detta är en sekundär tätning och ingenting annat. Den primära tätningen är, precis som för de modernare kusinerna, cylinderns ändyta direkt mot förbränningsrummets ytterdel. Med andra ord: är den primära tätningen tät behövs inte den sekundära.

Jag valde att helt sonika att strunta i kopparringarna. Jag ser det bara som en risk att delar av åtdragningsmomentet går åt till att trycka till en koppartätning istället för att bygga upp klämkraft i skruvförbandet. Inte heller vill jag ta risken att förbandet bottnar på koppartätningen.

Sedan var det tur att jag än en gång tittade i Okrasas handledning. Övre mittre sektionen av Okrasa toppen är lite vekare än övriga delar varför man inte kan, eller ska, dra muttrarna där lika hårt som övriga. De Okrasa manualer jag sett har olika uppgifter hur topparna skall dras, så det blir lätt lite förvirrande . Till slut gjorde jag en ingenjörsmässig bedömning och drog topparna efter den. Ni finner en mer detaljerad utredning på min blogg: http://lowlightkaizen.blogspot.se/2014/ … tions.html*

*Återigen: Det jag skriver behandlar originaltopparna och inte Wolfsburgs Wests kopior. De har någon form av specialmuttrar för de övre mittre pinnskruvarna.

55

Sjukt snygg bild ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

56 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-21 21:12:48)

http://forumbilder.se/ECICM/img-8524x.jpg?width=450

En sak jag missat skriva om är valet av kompressionstal.

Som vanligt började jag med en historisk betraktelse: Original hade 30 hästarna 6,6:1, Okrasas 1300TSV körde med 7,5:1 och Porsche 1300 typ 506 fick nöja sig med magra 6,5:1. Andra jämförelseobjekt är Porsche 1300S som hade 8,2:1 och Bengt H's 10-hästar-till som fick 8:1. Alla motorer baserade på samma typ av block.

Eftersom mina toppar var lite nedtagna hamnade jag på 8,2:1 med den valda vändhöjden. Jag kan inte säga att det var ett väldigt medvetet val, det var helt enkelt vad det blev om jag valde att göra så lite som möjligt. Att det sammanföll med Porsche 1300S siffror tog jag som ett gott tecken. Detta om kompression.

Åter till toppmonteringen. Någonting kändes inte bra vid monteringen. Stötstångrörens dragspel drog inte ihop sig som de skulle. Istället bucklade sig själva röret.  Jag hade tidigare noterat att de nya stötstångsrören från Wolfsburg West inte var vackra, bland annat hade jag fått grada ändarna. Lyckligtvis hade jag inte tömt skräptunnan på länge och längst ned i botten låg originalrören och väntade. De blev nu återanvända och nu när motorn är klar kan jag konstatera att det blev tätt också.

57 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-25 06:11:24)

http://forumbilder.se/ECIM0/img-8409x.jpg?width=450

Efter omtaget fick jag rätt längd på stötstängerna. Vipparmar, skruvar och annat återvändes, men jag kostade på mig NOS clips för vipparmsbryggan från Folkabiten. Den som vill ha vassare kam och/eller varva ordentligt gör bäst i att byta clipsen mot skruvade ändar, annars har man snart ett litet vipparmsbryggeras i sin hand.

58

http://forumbilder.se/ECISC/img-853x0.jpg?width=450
Om man är van vid nyare VW motorer, efter 1961 alltså, så är bränslepumpen inget man bekymrar sig över. En ny köps för ganska små pengar från en av Sveriges många VW specialister. För 30-hästaren förhåller det sig annorlunda. Det finns inga nya att köpa över disk och renoveringssatserna är riktigt usla. Enligt uppgift tål inte membranen i dessa dagens bensin.

Till vår hjälp kommer signaturen Frederik på Boxerville som tagit fram ett ersättningsmaterial med vilket man kan renovera bränslepumpen med befintliga delar i övrigt. Se tråden här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25007

Förvisso beställde jag material från Frederik, men innan det hann komma fick jag tag i ett NOS membran från originaltillverkaren via Folkabiten. Nu använder jag det sistnämnda, det andra materialet sparas för en extra pump att ha i reserv.

När man renoverar bränslepumpen skall membranet försträckas vid återmontering. VW verkstäderna hade en specialjigg med en 35 mm lång pinne. Men, har man motorn i ett stöd går det lika bra att göra det på plats. Utslaget på pinnen skall under drift vara inom intervallet 29 - 34 mm enligt verkstadshandboken. För att få till den extra millimetern så kan man labba med att ta bort packningar. Bilden ovan visar pumpen monterad med bara en 0,5 mm packning, istället för de två lite tjockare för att åstadkomma just det (glöm inte att montera om med rätt packningar).

Givetvis har det funnits ett par olika utföranden av pump under 25/30 hästars eran. Jag valde den senare typen av 30-hästars bränslepump som har inbyggt filter (se "tornet" med sexkanten i mässing på toppen). När utförandet ändrades vet jag inte, men jag gissar sent 50-tal. Hur som helst är det praktiskt med filter.
http://forumbilder.se/ECISC/img-8527x.jpg?width=300
Bilden visar nytt respektive gammalt membran. Materialforskare borde ta en titt på gamla bensinpumpsmembran. Så lätta och tunna, men samtidigt så stenhårda.

59

http://www.forumbilder.se/ECJ2H/img-8373x.jpg?width=450

Helt plötsligt är hela long-blocket klart och det är dags att kolla på de yttre attiraljerna. Först ut för provmontage blev S-G insugen. Dessa är lite knubbigare än Okrasas stålditon, vilket blev väldigt tydligt när jag försökte provmontera.

Det jag fick göra för att få dem att passa var:

  • Fimpa överhänget på övre mittre 25 hp pinnskruvarna.

  • Klippa upp cylinderkåporna en hel del (Okrasas mall funkar inte så jag fick köra på frihand).

  • Skaffa M8 K-nuts med 10 mm yttre sexkant (finns hos Dalhems bland annat). Det fanns inte en chans att använda vanliga 13 mm muttrar

  • Slipa en del på insugens tjocka gjutning

Dessutom behöver man montera insugen innan fläktkåpan då den inre muttern hamnar innanför. Ingen stor grej, men lite knöligare om man vill ta bort insugen i efterhand.

60

http://www.forumbilder.se/ECJ2I/img-8835x-edited-1.jpg?width=450
Nu börjar det likna en motor. Fläktkåpor från industrimotorer har likadant galler framför fläkten som pre-A Porscharna. Passar perfekt på min motor då jag som bekant tagit bort termostatprylarna.

Luftfilter var något jag funderat en del på. Zenith förgasarna har betydligt grövre hals jämfört med PBIC/PICP/PBI 32:orna, så de "vanliga" Okrasa Knecht filtren passar inte (65 mm jämfört med 52 mm). De större Knecht filtren som satt på tidiga NDIX-bilar och 40 PBIC försedda 356:or funkar inte heller då de är högre och skulle slå i Ghians huvgängjärn.

Bäst som jag funderade på detta dök ett par luftfilter upp på tyska E-bay. De hade samma ytterdimension som Okrasa/Porsche 1300 luftfilter, men med 65 mm anslutning. Med ett bra pris fanns inget annat att göra än att handla! En sak till att pricka av på listan.

61 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-30 18:41:13)

http://www.forumbilder.se/ECJ8O/img-8841x.jpg?width=450

Val av ljuddämpare var ingen lätt fråga. Vill man ha något annat än original finns ett par val. Dels CSP/Wolfsburgwests originaltrogna Abarth-reproduktion och dels Vintage Speed of Taiwans rostfria Abarth-tolkning. Den sistnämnda inte originaltrogen, men med gänga för Lambda och justerbar för deckhöjdsvariationer (bra om man kör strokad vev, eller originalvev och tungt planade toppar).

Att det skulle bli tidstypiskt var självklart så jag vände mig, som så många gånger förr, till Dick Morgans bok från 1959 "Souping the Volkswagen engine". Där berättas det att originalsystemet inte är så dumt. Dels finns inre förlängningar för cylinder 4 och 2, så man får lika långa primärrör och dels sker i princip all ljuddämpning i de kromade slutpiporna. I boken rekommenderas originalljuddämparen med ändrören utbytta till något som flödar bättre.

Det bör kanske nämnas att det jag skriver ovan endast gäller original VW ljuddämparen. Abarth saknar finessen med lika långa primärrör och piraterna har andra lösningar på ljuddämparkonstruktionen som inte är lika bra. Exemplet nedan gäller 34 hästars ljuddämpare:
http://www.forumbilder.se/ECJ8P/piratoriginal-0002x.jpg?width=300

En köpesannons på Boxerville efter en NOS VW original 30-hästars dämpare gav önskat resultat snabbare än väntat och ett byte av delar med Henrik B gav mig rostfria ändrör från Theo Decker i Tyskland. Nu återstod att fixa värmekammare.

62

Kommer bli ballt som fan när du är klar ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

63

http://www.forumbilder.se/ECQCP/dscf0291x.jpg?width=450

Tittar man i kataloger hos VW firmor så saluförs nya värmekammare till trettiohästare, men när jag pratade runt med folk var rekommendationen att renovera Volkswagen original. Jag hade tidigare bytt till mig en sliten 30 hästare* från Tommy i Tillberga och vid inspektion visade sig dessa värmekammare vara renoveringsbara.

När renoveringen var klar så var det dags att montera avgas och kylplåtar. Så länge det rörde sig om original VW delar gick det som en dans. Däremot var avgasmonteringssatsen, köpt hos en välrenommerad VW firma, usel. Det var en Euromax "Made in India". M6 brickorna var helt oanvändbara och överfallen för montering av ljuddämpare mot värmekammare var riktigt dåliga. Efter modifiering och några svordomar gick de till slut att använda. Det hade varit mycket bättre att återvinna gamla VW originalprylar från soptunnan.

När jag sedan skulle montera ändpiporna köpte jag motsvarande överfall på lokala reservdelsbutiken Autoherba istället. Dessa var av märke Walker och passade perfekt direkt.

*Som sagt, alltid bra att ha en extra motor. Den fick också släppa till vevaxelshims och lite annat. Det var ett intressant exemplar då den var extremt sen, gissningsvis från 1962-1963. Många detaljer skiljde från de tidigare motorerna. Bland annat hade den ingen separat oljeplugg i blocket.

64 Senaste redigerad av TobiasL (2015-10-05 20:49:06)

http://www.forumbilder.se/ECQJ4/dscf0101x.jpg?width=450
Så har turen äntligen kommit till förgasarna. Mina Zenith 32 NDIX från en 1959 års Porsche 1600N hade originalbestyckningen kvar och hade klarat sig från större slitage och vedbomekaniker. Så renoveringen av dessa ganska fräscha förgasare får väl betraktas som så kallat "mysmek".

Renoveringssatserna jag använde kommer från Stoddard och är tillverkade i USA (Kan köpas via tex Dalhems i Sverige). Såvitt jag kan bedöma verkar kvaliteten god. Munstycken rengjordes och blåstes ur. På utsidan försökte jag balansera bevarande av patina mot rent-och-snyggt. Det blev ingen blästring av husen således.

Bestyckningen lämnade jag som den var förutom att jag köpte 122:or till huvudmunstycken. Det var en gissning från min sida att 115 var väl snålt. Men, efter att ha provkört bilen med bägge uppsättningarna tror jag ändå att 115 är närmare sanningen än 122. Ett framtida besök på rullande landsväg får avgöra om 115 är rätt.

Nästa steg borde ha varit att ställa flottörnivåer och accpumpens volym, men när förgasarna legat några månader och ivern att få igång motorn var stor så var detta glömt. Givetvis blev det bekymmer. Det rann en del bensin rätt ned i motorn vid första uppstartförsöket. Lyckligtvis stod Henrik B och tittade ned i de luftfilterlösa förgasarna, så vi kunde avbryta startförsöket snabbt. Sedan dess har jag grovinställt accpumparna och justerat flottörnivån (det hade varit mycket enklare att göra det från början som ni kanske förstår).

Flottörnivån ställs genom att schimsa upp den lilla mässingsventilen ni ser på bilden. Proffsen har en litet fint instrument för ändamålet. Men, det går att få till med lite pyssel och ett skjutmått också.

65

http://www.forumbilder.se/ECQSK/dscf5006x.jpg?width=600

Inte mycket kvar nu, eller hur?

Men, det var en hel del funderande som krävdes innan jag bestämde mig för hur jag skulle lösa länkaget till förgasarna. Kom ihåg att 30-hästaren är fysiskt mindre än de nyare på både bredd och längd.

Hur andra med S-G insug gjort vet jag inte, eftersom jag aldrig sett någon sådan installation i en bil, De enda andra 30-hästarna jag sett med NDIX förgasare var de i Stefis Youtube videos. De var lösa på en arbetsbänk och hade 356A/B/C länkage som bygger på att man ansluter ett länkage på fläktkåpans framsida. Alltså på "fel" sida i förhållande till hur man kommer åt ("front is always front of car"). När allt väl är där och funkar är det en snygg lösning, men pysslig att få till och svårt ur service synpunkt.

Jag provade också ett Gene Berg-style länkage. Det hade behövt kortas en hel del, men hade ändå inte resulterat i en estetisk snygg lösning. Nästa idé var CSP's vändkors, men de "vanliga" fick inte plats eftersom 30-hästaren är kortare (= mindre plats mellan fläktkåpa och remskiva om man säger så).

Efter lite kommunicerande med CSP i Tyskland fick jag köpa loss mittdelen till Wolfsburg Wests Okrasa länkage (som CSP tillverkar). En stabil lösning med tysk kvalitet och passform. Med halvblank svart färg smälte den diskret in i motorn. Förgasararmarna tillverkade jag själv med hjälp av lagom tjock plåt, en handborrmaskin, små filar samt en del tålamod och noggrannhet. Innan jag skred till verket mätte jag upp slaget på gasvajern vid fullt nedtryckt pedal samt hävarmarnas längd på CSP mittbiten. Därefter vidtog en matematisk övning som gav mig vilken hävarm jag behövde ute vid förgasarna. Ja, det blev bra.

Nästa steg var att ordna en bränsleledning. Jag ville ha en enkel och snygg lösning med så få skarvar som möjligt. Det slutade med att jag lyxade till det och köpte en Porsche 356 bränsleledning från Stoddard via Dalhems. Den passade mycket bra, men hade 8 mm slang som skulle anslutas mot bränslepumpen. För att det skulle funka fick inte lösningen bygga på höjden, vilket gjorde att jag fick förkasta de enklare alternativen. Till min hjälp kom, återigen, Mats S från Linköping som svarvade till precis den bit jag behövde! Tack igen!

Sammanfattningsvis är det mycket enklare att köpa ett komplett Wolfsburg West kit med länkage, bränsleledning och allt än att krångla till det med Zenith förgasare. Men, har man bestämt sig för antika dubbelportsförgasare, så har man...

66

Oj så fin den blev ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

67

bästa tråden.... bra jobbat.

68

Mycket trevligt,intressant och informativt..bra jobbat och rolig läsning för oss.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

69

Trevligt! Kan man få se några detaljbilder på gaslänkaget?

70

Tack för snälla ord! Skall ta detaljbilder på länkaget i helgen.

71

Kul tråd, mycket intressant och trevlig läsning.
En fråga, har 25hk och 30hk motorn samma cylinderavstånd?
Tänkte om man kan använda sig av Porsches vevaxel i 25hk motorn också.

72

Tack för bra underhållning... Hardcore :-)

"ljushuvud"

73

Sqeezqo skrev:

Kul tråd, mycket intressant och trevlig läsning.
En fråga, har 25hk och 30hk motorn samma cylinderavstånd?
Tänkte om man kan använda sig av Porsches vevaxel i 25hk motorn också.

Ja det har den. Men, det är inte bara att slänga i 356 vevaxeln hur som helst. Jag tror det krävs viss maskinbearbetning också.

74

En 356 A vev ska passa utan bearbetning av blocket i en 25hp case. och med liten bearbetning i 30hp case. (taget från dom förståsigpåare som gjor det tidigare då jag själv planerar bygga bigbore 25hp... Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

75

Ok, vad kul, då är vi fler som tänkt bygga bigbore 25hp.
Hoppas du, TobiasL, har överseende att jag lånade din tråd lite.