1

Håller på och experimenterar och funderar över vilka hjul jag vill ha på bussen. Och det är svårare än man kan tro att få plats med olika hjul bak på en bay årsmodell 68-70. Först var jag inne på breddade plåtisar, men om man vill bredda dessa utåt, finns det inte mycket att lägga till innan skärmkanten är i vägen. Och att bredda inåt ger ju inte samma önskade effekt.

Sen börjar jag fundera på alu-fälgar. Monterade därför mina raderfälgar från pickisen på bussen och det är riktigt tajt med dessa bak. Fick massera skärmkanterna en aning (tillräckligt lite för att det inte syns) för att hjulet inte skulle ska emot. Dessa fälgar har enligt uppgift ET 40, vilket enligt teorin är väldigt nära original på 47,5 och eftersom båda har en bredd på 5 tum ser jag inte varför alufälgarna skulle bredda så mycket mer utåt? Att godset är tjockare i fälgen borde ju inte spela ngn roll, men jag har säkert missat någon poäng här?

Tittar man sen på andra alufälgar inser man att Rader har ett väldigt fördelaktigt ET i jämförelse. Som tex nu när SMA har börjat tillverka speedmaster-modellen till ett fördelaktigt pris, blir man ju lite sugen. Det har alltid varit en av mina favoritmodeller, men ett ET på 14 avskräcker en från att ens försöka. Dessa är förvisso en halv tum bredare så jämförelsen blir inte rakt av, men den extra bredden borde ju bara innebära att hjulet hamnar ännu längre ut. Eller tänker jag fel nu?

Så vilka alternativ har man? Glöm det hela, montera obreddade plåtisar? Smalna av bakvagnen, kapa bort skärmkanterna (hädelse!) osv osv. Kom med lite inputs.

I slutändan vill man ju ha så mycket gummi som möjligt bak också, men i dagsläget verkar 185 vara maximal bredd. Jag är heller inte helt nöjd med raderfälgarna, jag tycker nog de passar bättre på en splitpickis. Speedmaster däremot, är ju skitsnygga på en bay!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Jag har 5,5" sprintstars med ET 34 och 195/65 bak på min 70a. Sänkt 2 hack. Det går bra. Jag har 1cm till skärmkant. Konstigt att det inte funkar för dej.

Bay -70 Sammetsgrön

3

har bubbla 15" men vänd volvo bana 6" tror ja med 195/55 på min vet ej vad det blev för et men dom ligger ca 1cm från skärmkanten
samt hästskor på ibak.

4

Ja då är det verkligen konstigt! Att fabrikatet mina raderfälgar har, skulle ha helt annat ET än de som säljs idag finner jag orimligt. 195 or får inte plats hos mig, det vågar jag inte tro ändå. Däremot har jag sett olika uppgifter på just raderfälgarnas ET, men det finns några som heter "Raider" också och jag är inte säker på om dessa skiljer sig från "Rader".

Kan utrymmet i hjulhusen variera mycket beroende på årsmodell? Svårt att tänka mig det, kanske en smärre skillnad när man gick till lilla bultmönstret, men det är ju inte någon radikal utseendeskillnad.

Om vagnen varit krockad kan den ju tänkas lagats ihop fel, men det borde ge ett asymmetriskt resultat och just de delarna är nog inte bytta även om det bakre hörnet varit bytt en gång.

Det konstiga är att uppgifterna kring ET stämmer liksom inte med fälgens utseende. En "platt" fälg, tex BRM, borde ju ha ett högre ET än en fälg med mer djup tex sprintstar. Nu vet jag att det är anliggningsytan mot fälgcentrum som avses med ET, men som en generell regel borde detta gälla. Men att då speedmaster som ser plattare ut än tex rader, har ett mycket lägre ET blir jag inte klok på!

Den enda förklaringen jag kan komma fram till varför originalfälgens höga ET är så svårslaget bland eftermarknadsfälgarna, är godsets tjocklek. Det borde inte inverka på själva avståndet, men det gör att fälgen "sticker ut" mindre än för en motsvarande fälg gjort i tjockt gjutgods. Är jag ute och cyklar här eller?

Mest intressant vore att helt sonika skippa teorierna och bara provmontera något annat hjul.

5

Jag funderar också på olika fälgval så jag lyssnar spänt! Kan du inte räkna ut vilket et du har på raderfälgarna?

6

Jo jag kan säkert mäta och räkna ut det, eller läsa om det finns någon märkning, men inte när fälgarna sitter på. Undersöker detta i vinter isf.

Däremot, vad som verkligen vore intressant, vore att pröva lite olika fälgar och däck. Jag är verkligen sugen på Speedmaster, men om de inte får plats så faller det ju bort.

7

Det stora bekymmer du har är att du har för hög buss ICQ/ad Sänker du den så får du med negativ/fördelaktig camber och vipps så smiter det in fälgar med högt ET. Jag har ET23 på 7" breda fälgar bak på min buss, de bygger ca 1,5 tum utåt jämfört med 5,5" med ET40. De sitter tajt mot skärmkanten men går fritt utan problem. Kolla så att du inte har MWS variant på Rader, de har ET20 om jag inte missminner mig.
Kolla på earlybay.com, under teknikdelen av det forumet finns en många sidor lång tråd om sänkning, fälgar och däcksdimentioner.

8

Ja jag har tänkt på att jag måste ner mer, men så mycket ändras väl inte cambern på en IRS-bakvagn? Hjulet "smiter in" en aning när bussen sätts i rullning och fjädringen "sätter sig", men någon större marginal är det inte frågan om. Så du menar då att om jag tog ett hack till bak, så skulle jag få plats med någon tum till?

Känns mer och mer som just min buss är feltillverkad, eller så är mina fälgar det. Prövade en "mockup" med 6-tums fälgbana på ett femtontums-centrum och fälgbanans kant (inte däcket) stack ut någon centimeter utanför skärmkanten! Har bild på det, men hittar inte den nu.

Ska läsa på mer ngn dag, har sökt mycket i ämnet hittills, men jag har nog inte läst varenda spaltmeter som skrivits än.

9

Har jag den upphissad så ligger hjulet utanför kanten, men när man ställer ner den så smiter det in med några mm marginal. Det kan visserligen bero på att jag har justerbara fjäderplattor med lite kickup som gör att det bryter lite extra och där av cambern.

10

Mycket intressant! Jag inser att jag får nog labba lite mer med detta när bussen är avställd så jag kan provmontera. Har varit inne på om justerbara fjäderplattor eller hästskor innebär något för spårvidden, men av egen research har jag inte kommit fram till att det ska vara någon skillnad.

11

Jag läste för några dagar sen att sena baybromsar bygger mindre utåt än tidig, så det är nog därför som jag får plats med mina hjul. Fick dock inte fram hur mycket det skiljer. När jag får tid ska jag rota fram mina originalbromsar och jämföra. Fjäderplattorna tror jag inte ändrar nånting nämnvärt.