Håller på och experimenterar och funderar över vilka hjul jag vill ha på bussen. Och det är svårare än man kan tro att få plats med olika hjul bak på en bay årsmodell 68-70. Först var jag inne på breddade plåtisar, men om man vill bredda dessa utåt, finns det inte mycket att lägga till innan skärmkanten är i vägen. Och att bredda inåt ger ju inte samma önskade effekt.
Sen börjar jag fundera på alu-fälgar. Monterade därför mina raderfälgar från pickisen på bussen och det är riktigt tajt med dessa bak. Fick massera skärmkanterna en aning (tillräckligt lite för att det inte syns) för att hjulet inte skulle ska emot. Dessa fälgar har enligt uppgift ET 40, vilket enligt teorin är väldigt nära original på 47,5 och eftersom båda har en bredd på 5 tum ser jag inte varför alufälgarna skulle bredda så mycket mer utåt? Att godset är tjockare i fälgen borde ju inte spela ngn roll, men jag har säkert missat någon poäng här?
Tittar man sen på andra alufälgar inser man att Rader har ett väldigt fördelaktigt ET i jämförelse. Som tex nu när SMA har börjat tillverka speedmaster-modellen till ett fördelaktigt pris, blir man ju lite sugen. Det har alltid varit en av mina favoritmodeller, men ett ET på 14 avskräcker en från att ens försöka. Dessa är förvisso en halv tum bredare så jämförelsen blir inte rakt av, men den extra bredden borde ju bara innebära att hjulet hamnar ännu längre ut. Eller tänker jag fel nu?
Så vilka alternativ har man? Glöm det hela, montera obreddade plåtisar? Smalna av bakvagnen, kapa bort skärmkanterna (hädelse!) osv osv. Kom med lite inputs.
I slutändan vill man ju ha så mycket gummi som möjligt bak också, men i dagsläget verkar 185 vara maximal bredd. Jag är heller inte helt nöjd med raderfälgarna, jag tycker nog de passar bättre på en splitpickis. Speedmaster däremot, är ju skitsnygga på en bay!
Sänker du den så får du med negativ/fördelaktig camber och vipps så smiter det in fälgar med högt ET. Jag har ET23 på 7" breda fälgar bak på min buss, de bygger ca 1,5 tum utåt jämfört med 5,5" med ET40. De sitter tajt mot skärmkanten men går fritt utan problem. Kolla så att du inte har MWS variant på Rader, de har ET20 om jag inte missminner mig.