1

ok, den går ju att köra o tog sig genom besiktningen,
men inte går den som den ska – absolut inte som jag vill.

motorn är en 1600 dubbelportare, original förutom blockerad förvärmning av insug,
en 1200 luftrenare (utan oljebad) o en jet-pipe (zooomtube?) som ersätter original slutrör,
efter ljuddämparen.

symptom:

går fint på tomgång o på låga varv men hackar o rycker vid hastigt gaspåslag
man får växla upp tidigt o inte försöka växla ner o axa tex ut ur kurva

efter avklarade vxl 1 - 4 kan man med försiktig högerfot o stort tålamod
passera ca 80-90km för att sen kunna hålla ca 100km/h. mer gas = hack host bludder

den smäller fint när man släpper gasen vid "högvarv" o motorbromsar,
även vid nedväxling o avslag, jajamensan  Default/lol 

det mesta i tändningsväg är nytt men ska gås igenom o kollas

men

jag tycker det låter som ett soppaproblem
har justerat förgasaren enl handbok, tycker dock att jag fick vrida ut mängdskruven mer än 3 varv
(pict34-3) kass axpump? igensatta kanaler/munstycken? för lite soppa eller för mycket?

nån som känner igen symptomen o vet hur man fixar?

jag tänkte börja med tändning o ställa ventiler, sen lyfta på förgasarlocket o göra rent m tryckluft,
mer tips??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

2

Utan förvärmning blir det inget bra.

Anders

3

Kolla om du har tätt mellan topp & insug. Även mellan topp & avgas.

You’re not drunk if you can lie on the floor without holding on.

4

noterat. idag ska kollas. tack!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Ta bort blockering av förvärmning, den behövs för att inte bensinen ska fällas ut i insuget (brukar iofs ge kass tomgång).

Bestycka upp förgasaren på huvudmunstycket, prova 1-2 steg (1 steg = 0,5mm, finns även 0,25mm steg), (munstycken har alfa1750 på ebay).

Iom att du bytt till ett luftfilter som flödar annorlunda (kanske mer) och förändrat avgassystemet så förändras flödet genom motorn, således får den troligtvis för lite soppa.

6

Jag har kört med blockerad förvärmning på 1600 i många år, så det är inte där problemet sitter.. Även om den kanske kan gå lite bättre med förvärmning? Jag har iaf aldrig saknat det ICQ/ab

Ställ tändning och ventiler, ta av förgasaren och plocka isär den helt, rengör och blås igenom.
Sätt ihop allt igen och ställ in, så går det säkert bättre.

När du endå har förgasaren isär så gör som Pete skriver, gå upp lite i huvudmunstycke. 130-135 bör funka bra

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7 Senaste redigerad av Junte (2015-11-02 11:20:24)

Nu går den bättre!
Förgasaren rengjord o en helt igensatt accpumpskanal genomblåst o rensad – god funktion!  ICQ/ag
(Ventiler o tändning checkat först, stiften (sotiga!) rengjorda)
Den har fortfarande blockerad förvärmning men det verkar funka, fortfarande plusgrader tackolov . . .
Jag är dock tveksam till luftrenaren från en tolvhundra – är den möjligen lite liten, = strypning av inluft?
o till min zzzooomtube som möjligen andas lite bättre på avgassidan. Kan dessa faktorer samverka
o tillsammans göra behovet av större munstycke akut? Eller jämnar dom ut varandra, typ?
Hittade ingen storleksmärkning på det jag gjorde rent heller, ska det stå på dom vad dom är för några??

Nu ska jag ut o åka!  ICQ/af

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Ja, du hade väl ökat genomströmningen genom motorn, med annat insug och avgassystem, så det kan samverka.
Annars var dom symptomen du beskrev inledningsvis, typiska för problem med accelerationspumpen.
Jag har själv delvis samma effektförlust vid acceleration på en buggy, och då med annan luftrenare och kaliforniapipor, har blivit rekommenderad att gå upp en eller två dimensioner på huvudmunstycket. Det har jag inte orkat göra ännu... Bilen går bra ändå, om man tänker på att hålla litet högre varvtal vid dragläget innan man helt släpper upp kopplingen.

Annars kunde man misstänka efter att ha läst ditt första inlägg, att du bytt till en annan fördelare utan vakuumassistans, då får man också en dip i effekten vid varvtalsökning/acceleration, eftersom fördelaren känner av och kompenserar detta när man gasar på... Så behåll originalfördelaren, och se till att den funkar ordentligt, i alla fall om motorn är original eller någorlunda original i övrigt.

På buggyn har jag ingen förvärmning alls, kaliforniapiporna har ingen sådan anslutning för förvärmingsröret. I det stora hela är detta inget problem för mig, men vid kall väderlek märks det markant, men då kör jag sällan ändå. Det kan bli rimfrost på förgasaren som då inte vill gå bort då det aldrig blir varmt i det väl ventilerade utrymmet som motorn sitter i en buggy.

Att tänka på om man saknar förvärmningen, är att det röret med anslutningarna rent mekaniskt stabiliserar och elektriskt jordar förgasaren i motorn. Jag har bockat till en "L"-formad plåtbit som är skruvad i fläktkåpan bakom förgasaren och sedan fixerar denna i en av dess pinnbultar. Dessutom en extra jordkabel mellan förgasare och fläktkåpan.
Risken är annars att hela insugningsröret med förgasaren rör sig fram och tillbaka och sliter på gummibussningarna som sammanfogar de tre delarna i insugningsröret. Dessutom isolerar dessa gummibussningar bra elektriskt varvid förgasaren bara jordas genom gasvajern... tänk på det om bypassventilen eller elektriska choken inte skulle funka, eller om du får sprickor i gummimuffarna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."