1

Jag köpte en 1303S för att köra klassiskt rally med. Varför rally? Det är ganska mycket motorsport för tiden och pengarna.

http://forumbilder.se/ECJ28/2014-310.JPG
När jag köpte den.

Planen var att köra några rallyn i år, men jag fick nedslag av besiktningsmannen för att burbågen jag köpt hade två otillåtna böjar.

http://forumbilder.se/ECJ28/mobil-046.JPG

Har tyvärr ingen bra bild på detta nu men böjarna som min huvudbåge har gör att den får plats innanför värmekanalerna, men det är inte längre tillåtet att bygga så. Nu ska bågen fästas med en låda runt värmekanalerna. Nu sitter jag bävar inför att ta ut den gamla bågen. Jag har köpt en ny huvudbåge, men tänk om alla andra rör som är kapade för att passa den gamla inte längre passar på den nya... Bara att pröva... Men jag väntar lite med det.

http://forumbilder.se/ECJ28/035.JPG
Man kan skymta bågen där inne, men den ska väck igen.

Tänkte först lägga tid på att bygga en lite roligare motor. Min tanke var att köra med orginalmotorn första säsongen och uppgradera efter hand. Jag har lite delar som jag samlat på mig. Men för att få tillbaka motivationen tänkte jag bygga den nu, för det är mycket roligare än att kapa rör om och om igen. ICQ/ab

2

Motorn får de delar jag har till hands. Inte optimalt, jag vet, men jag är student och får förhålla mig till det. Jag ser fram emot att göra misstag och lära mig av dem.

http://forumbilder.se/ECJ28/456.JPG
Jag har ett par fina toppar, men de är borrade för 94mm cylindrar. Jag antar att jag får sätta dessa på en annan motor i framtiden.

Jag får bara ha 1600 cc enligt reglementet.

http://forumbilder.se/ECJ28/457.JPG
311-stakar

http://forumbilder.se/ECJ28/459.JPG
Vev.

Det är en orginalvev, va?

Jag har ett par IDF 36:or med insug också.

Jag har två block att välja på, ett som måste arborras. Ett som inte heller är arborrat, men inte har uppslagna lagerlägen, vad jag kan känna. Däremot är det väldigt ärgat, är det för dåligt för att använda? Ingen bild, tyvärr.

3

Har du tänkt köra nån appendix klass i rally? Har själv velat byggt en app K bil länge, men har sprunge iväg för mkt när man räknat på allt ICQ/ab

Men intressant projekt som ja kommer följa! ICQ/ab

Twin Peak Boxers

Bob-Notchback 1500S -65

Instagram: bob.turri

4

Jo, det blir appendix K. Årsmodellsgruppen heter H1.

Egentligen är riktigt classic rally upp till årsmodell -65 men det finns inga konkurrenskraftiga bubblor innan dubbelportsmotorn kom.

En fördel med en rallybil som är äldre än -65 är att med en sån får man köra på gatan även när det inte är tävling.

5

Fan va coolt!! Vart köper du buren från?

6

Abdullah skrev:

Fan va coolt!! Vart köper du buren från?

Den som inte längre är godkänd är bockad och skuren av Guss på Värmdö. Den nya huvudbågen jag köpte är från Finess i Eskilstuna.

7

Kul med ett rallybygge bland alla asfalt o grässkrapande projekt på forumet!  ICQ/af
Tävlar själv i grupp E med en Golf men tanken på att bygga om 1302:an till rallybil har funnits lääänge, så detta blir intressant!

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

8

Grupp E är inte dumt...!

Lättade svänghjulet idag. Nöjde mig med att ta bort 1,3 kg. Nu väger det 6,1 kg.

9

http://forumbilder.se/F98KS/img-3956.JPG

Nu uppfyller den snart reglementet.  ICQ/ab Lite svetsning på insidan kvar.

Om någon har bilder på hasplåtar eller detaljbilder på sina huvudbågar så skulle jag väldigt gärna se dem! Hasplåtar för konstruktion och huvudbågar för att visa att min typ av båge har blivit godkänd i andra bilar.

10

Vore kul att se lite fler bilder...både inne och ute. Vad är tillåtet att göra med en bil i Appendix k klassen..stolar bälten, inredning mm? Visst, det kostar, men kör man bara för skoj borde ju kostnaden inte bli allt för hög. I grupp H, måste väl stolar och bälten bytas vart 5:e år har jag för mig?

11

Fick äntligen dispens från Bilsportsförbundet, tack vare Guss (som levererat rören) att köra med denna böjda huvudbåge. Reglerna är oklara om detta är tillåtet, men i praktiken har detta blivit förbjudet på senare år. Om ni andra ska bygga appendix-K bur måste ni bygga så den fäster i lådor eller plattor som är svetsade i både golv och värmekanaler. Jag har en sådan huvudbåge till salu från finess, om någon vill lägga ett bud.

http://forumbilder.se/FA682/vw-huvudbage.jpg

Annat som syns i bilden är sprinklersystemet bakom förarstolen och längs med värmekanalen sitter ett grått rör som leder brandskummet fram till förarens och kartläsarens fötter.

12

Jo dom har ändrat en hel del, men vissa saker är ju bra då bilarna går snabbare nu än förr men vissa ändringar känns overkill Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

13

Sen uppdatering: När tid kom för besiktningen ville besiktningsmannen inte ens påbörja en vagnsbok och den som lovat dispensen ville inte minnas detta efter samtal med en kollega.

Bilen är såld till Tyskland och en Porschemekaniker som skulle ha den att köra bilorientering med. Jag har kvar papperna ett tag till innan jag skickar in dem för att "skrota" bilen. Om någon har nytta av bilens papper skicka PM eller ta kontakt på telefon. Noll 73 698 66 01.  ICQ/af