1

Om man nu ska lacka själv vad är stegen för en hyfsat seriös lack.

Förutsatt att de e rostfritt spacklat och primat..

Sen så lackar man.  Ett tunt lager å sen när de typ torkat kör man igen.  Å när de torkat så ytterligare ett lager?

Sen blir de knas i min hjärna.  När å hur mkt ska man våtslipa?  Vilket papper börjar man med 1200? Vilket avslutat man med?
Vad gör man efter man våtslipat?
Klarlack? Om man har en satin eller matt färg hur ser den ut efter våtslip?

Lite funderingar ja har inför vinterns kaross jobb..

Bubbelicious For Life

2

Nu är inte jag någon lackerare men har ju grejsat lite hemma med motivlack
samt pickupen....

Först å främst som du skrivit underarbete är a och o... dåligt underarbete så kommer du aldrig få bra finish.
Slipgrund är en bra produkt att lägga innan lack så man slipar av i steg 320, 600, 800, 2000 korn... alla gör olika men jag gör så. ICQ/ae

Lackeringen beror på vilken färg man använder om du kör bas eller topcoat tror jag det heter...
Bas lägger man om man ska klarlacka över.. som jag när jag motivlackar så är det bra och köra en bas först för att sen måla motivet på och senare klarlacka..
Topcoat är väl i stora drag lack och klarlack i ett. Här går det att våtslipa och lägga på några lager klarlack för att få mer djup i lacken.
Man kan lägga fler lager lack på en bas också om man vill de såklart.

När jag lackat så kör jag ett klibblager som det kallas... lägg ett lager lack låt det torka/härda runt 15-20min beror på hur varmt det är...
man kan känna på maskeringen där det oftast kommer sprut om det är klibbigt sen är det bara att "dunka" på nästa omgång...
och vänta igen och på med ett till lager. Beror på helt och hållet vilken lack man använder också... finns mycket olika lacker !

Nu var det ett tag sen jag lackade något men är väl så jag gör ungefär...
Kan va rätt kan va fel... alla gör olika ICQ/ad

kenkescustom här på forumet är bra på lack och vet det mesta skulle jag tro.. så ta kontakt med honom !

mvh/Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

3

Här är en länk som innehåller en del. Kanske lite överkurs men man får lära sig lite här och lite där så kanske det funkar.   

Alla lackerare har nog sitt eget system och tänk om det mesta.
Obs! Jag är ingen billackerare Default/lol

http://www.camaroforumet.se/viewtopic.p … 71&p=1

4

Tusen tack

Kanske Bubbelicious får sig en ny anorack till nästa säsong

Bubbelicious For Life

5

Slipar du slipgrunden med 2000?  Det är nog lite överambitiöst ICQ/ab

6

kaptenlundback skrev:

Slipar du slipgrunden med 2000?  Det är nog lite överambitiöst ICQ/ab

Haha tror jag brukar stanna på 800... en del säger räcker upp till 600 men men.. ICQ/ae

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

7

Att "kryss" lacka kan ju vara shyst att tillägga oxå.
Beroende på vilken lack/kulör du ska köra så kan du även köra nosanding som grund.
MEN MEN. Prova lite.

Sen så kan man även köra bilen i sektioner, alltså ta loss skärmar osv.
Men även det beror på lite vilken lack du kör.
Skulle väl inte rekommendera att köra en effekt-lack i sektioner.
Men kan kanske vara lättare att göra mindre sektioner än att få ihop en hel-lack i rätt my utan apelsinskal. ICQ/ag
Prova på lite. ICQ/ab Lycka till!

Tomato Potato
Dyslexiker..

8 Senaste redigerad av t100r (2015-09-23 08:53:32)

Som amatör blir det ju lite rinningar å lite apelsinskal, lägger man nåt extra lager färg så går det bra att rädda.
Rinningar sicklar jag med rakblad, typ som man har till fönsterskrapor, men jäkligt lätt att vinkla det så man får en ful repa  Default/yikes
Sen våtslip med 1200-2000 papper och  polering med ett lite grövre medel sen med mjukare dyna och finare pasta. Köpte polermedel från billackering.eu som jag tycker funkar bra.