Nu är inte jag någon lackerare men har ju grejsat lite hemma med motivlack
samt pickupen....
Först å främst som du skrivit underarbete är a och o... dåligt underarbete så kommer du aldrig få bra finish.
Slipgrund är en bra produkt att lägga innan lack så man slipar av i steg 320, 600, 800, 2000 korn... alla gör olika men jag gör så. 
Lackeringen beror på vilken färg man använder om du kör bas eller topcoat tror jag det heter...
Bas lägger man om man ska klarlacka över.. som jag när jag motivlackar så är det bra och köra en bas först för att sen måla motivet på och senare klarlacka..
Topcoat är väl i stora drag lack och klarlack i ett. Här går det att våtslipa och lägga på några lager klarlack för att få mer djup i lacken.
Man kan lägga fler lager lack på en bas också om man vill de såklart.
När jag lackat så kör jag ett klibblager som det kallas... lägg ett lager lack låt det torka/härda runt 15-20min beror på hur varmt det är...
man kan känna på maskeringen där det oftast kommer sprut om det är klibbigt sen är det bara att "dunka" på nästa omgång...
och vänta igen och på med ett till lager. Beror på helt och hållet vilken lack man använder också... finns mycket olika lacker !
Nu var det ett tag sen jag lackade något men är väl så jag gör ungefär...
Kan va rätt kan va fel... alla gör olika 
kenkescustom här på forumet är bra på lack och vet det mesta skulle jag tro.. så ta kontakt med honom !
mvh/Andy
easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy