1 Senaste redigerad av Franke (2016-07-21 10:53:52)

Här kommer en projekttråd om min gamla Bmw jag köpte för ganska exakt 2 år sen.
Jag har alltid varit en allätare av europeiska bilar men det gillar jag mest är luftkylt och gamla Bmw:s.
Under samma år hade jag sedan en tid tillbaka gått o fantiserat om en slammad 60-70 tals Bmw eller Merca när denna BMW 2500 -71:a dök upp på blocket för inga pengar alls.
Killen som ägde hade tagit en bild från bästa vinkeln (där den mesta rosten inte syns) och inte skrivit just något annat än dom få bra grejerna med den Default/lol
Han blev totalt nerringd från halva Europa men jag lyckades övertyga honom att sälja den till mig utan att behöva bjuda mer än utsatt pris.

Förblindad av stuket köptes den osedd och från dag 1 har det bara varit krångel med att transportera bilen och att hitta delar som i stort set bara finns att köpa i Tyskland och USA Default/lol
Bilen hade vid köpet ingen koppling eller fjädrar fram så det har varken gått att svänga eller flytta den för egen för egen maskin.
Den har därmed fått stått o mogna lite men i samband med att vagnparken minskades nu i somras fick jag äntligen möjlighet att börja jobba på den.

Tidigare erfarenheter har lärt mig att det är dumt att ha för stora planer, så mitt första mål har varit att fixa bromsarna,fjädringen och se över strulet med bensinläckage och dom skitiga förgasarna.
I vanligt ordning sket sig den enkla planen men jag har ju inte heller gjort något liknande projekt tidigare så lite misstag får man räkna med ICQ/ae

Översta bilden från i somras, i stort sett helt orörd av mig förutom renoverade förgasare+koppling.
Ser ball ut men totalt obrukbar Default/lol

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/293546F9-4AA8-418E-A1AC-1FDAB85A0659_zps8qqq4tbo.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/FE152A27-5131-4109-975E-450AA782DE98_zpsxh1elgvq.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/390D10C8-AE75-4E0B-B757-D57690F24DA4_zpsxjzj34uz.jpg

2

Helrätt stuk!  ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

3 Senaste redigerad av Franke (2015-09-22 13:05:10)

Prio ett var att få ordning på motorn och efter lite sökningar på ebay hittade jag det som behövdes till fuggarna.
Efter timmar av rengöring i bensin med tandborste varierat med en roterande stålborste fick jag till slut bort skiten.
Ett tips till den som ska göra något liknande är att ta massvis med kort på vart och hur alla grejer ska sitta medans man demonterar förgasarna. Detta var till stor hjälp då fuggarna var av två olika modeller.
Utgångsläget och efter demontering/rengöring.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/743B6433-F4EF-4B8A-B52A-F6794CC2E0AB_zpsdeokb5lr.jpg


http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/50B620A4-4DFC-48DB-A9A8-C2E752293183_zpsfxe4kzwf.jpg


Före och efter ICQ/ab

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/70E1210F-F6DD-49CA-BEF7-3AD1751DA5FC_zpsjiyttzyx.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/44B84075-E6C4-49D9-AC41-29798822B434_zps8pvt8giu.jpg



Äntligen på plats !
Finns givetvis mycket kvar att göra här under men nu går motorn riktigt bra och startar även utan problem trots att någon plockat bort chockspjällen.
Före och efter.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/AD644114-1EA8-4F54-928B-03085B98CF32_zpsdysrraig.jpg


Jag kostade även på mig riktiga hjälpmedel när motorn skulle ställa in då jag har läst att just dessa fuggar skulle vara både krångliga att ställa in och en dålig lösning.
Jag är även helt allergisk mot motorer som hackar vid gaspådrag/taskig tomgång mm så detta var välinvesterade pengar.

Får hoppas att denna mätare stämmer med bilprovningens nu bara Default/lol

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/BD01F49C-74D0-478A-8836-43F79465A5CF_zps6huacreo.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/98A63303-2FDF-47A1-ADA8-679D77D66757_zpsmxqo0ytr.jpg


Två synkroniseringsmätare skaffades också, det fick dock bli en liten specialare med avloppsdelar för att kunna täcka fuggarna.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/94532AC1-2B4F-4272-B87F-E34BEECC4D0C_zpsxdfzwsxi.jpg


Rosen till tändninglåset "brann upp" första gången jag startade bilen men ett Nos fanns att tillgå på Ebay ICQ/ab
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/F35E6CCA-7425-48C5-BEA5-3FDF7B25A42A_zpsoan8fyel.jpg

4

Trevligt projekt.. ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Fett, jävligt fett!!!!  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Nu när motorn gick fint var det dags att jobba sig vidare.
Som vanligt i gamla bilar så funkar väl ungefär hälften av elektroniken, extra sladdar kors o tvärs m.m men efter ett par dagars felsökande fick jag äntligen igång både torkare,vindrutespolning och kupéfläkt och helljus.
Som tur är lyckades jag köpa loss en hel donatorbil från en skrot förra året som nu får släppa loss delar till detta projekt.
Det mesta slitdelarna kostar ungefär 3ggr mer än vw-delar så allt som går att återanvända är guld värt!
Donatorbilen är en 3.0:a som tyvärr är riktigt dålig men det finns ändå mycket som går att använda, på sin tid var detta en riktig dräpare med en sexa på 3liter och 200hkr !
Inte helt omöjligt att motorn får byta kaross i framtiden ICQ/af

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/F4EB586A-B07C-475D-9C29-696B1C7DF29F_zps6t9bsg8u.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/93707AB5-A9BB-46DA-A745-C3E4B5719C81_zpsgx8qklfo.jpg

7 Senaste redigerad av michaelth (2015-09-22 13:38:47)

ICQ/ag fett ql att se att du inte varit helt overksam på den 4hjuliga fronten ICQ/ag En toksänkt 3nolla e sååååå häftigt.
Mer bilder när det passar hoppas jag på.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av Franke (2015-09-22 13:42:38)

Så långt var det inga större problem.
Nu var det bromsarnas tur och då trenollan har ventilerade skivor (och inte solida som min tvåhalva) tänkte jag renovera allt i bromsväg som jag demonterade från den.
Det mesta av framvagnen plockades ner.
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/D9626354-C089-401D-BD35-EC486520F5A6_zpsj7yczydr.jpg



En pulverlackspruta+ en beg spis införskaffades och mitt blästerskåp som stått oanvänt sedan jag köpte det förra året kom äntligen till användning ICQ/ab

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/C7A8D621-A285-434C-9EF2-BA92A143B54E_zpsy92wdouw.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/E8CC59C2-D295-4386-BDD9-BB84D5AAEFEE_zpssv40noms.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/8BE2B9F2-4980-4739-B51D-0326907FF133_zpsc9txlmpi.jpg

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/8BD59B97-C1DC-405A-9686-8F189D4177A4_zpsaazdcz83.jpg

9

Sinnessjuk snabb update.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10 Senaste redigerad av Franke (2015-09-23 10:44:00)

Det var riktigt kul och enkelt att pulverlacka men när andra skivan skulle demonteras från hubben sprack den ! ICQ/am
Min enkla o billiga plan gick därmed i kras och det var väl här det började spåra ur.
Varför inte bara köpa en ny tänker ni säkert... Jo jag hittade bara en återförsäljare på nätet i Europa där prislappen var 123 euro styck för den billigaste varianten.
Att bara byta en skiva kändes inte rätt och att lägga ca 2500kr på två 272mm skivor var inte heller något som lockade.
Så istället började jag spåna på en annan lösning med helt andra skivor.
Tog därmed en paus från bromsarna och började jobba på en coiloverlösning istället i väntan på ett par nya skivor från UK ICQ/ab

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/A44CAED3-5EF0-4E13-BB06-816E7CCA1F44_zps6acrptrm.jpg

11

Kul att ni gillar bygget, tids nog kommer uppdateringar som säkert kan inspirera till liknande projekt ICQ/ab

Michaelth: Haha...Ja Rusty Slammington är ju iofs stenhård men nu tar vi det lugnt Default/lol

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--Pc9N1zLU--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/18n7v1e06ovewjpg.jpg

12

Läste fel såg jag nu, toksänkt skrev du ju och inte taksänkt som jag läste Default/lol

Jodå den här bilen satte igång mina idéer om en e3:a

http://stancewords.stanceworks.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/08/bagged-bavaria-impul-silhouette.jpg

13

Men men men... var e resten av bilderna   ICQ/ad ... sitter ju här och knaprar på knogarna... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av Franke (2015-09-22 23:51:44)

Medans jag klurade lite på bromsarna och väntade på delar satte jag igång med coiloverbygget.
Tanken är att bilen ska bli ca 5cm högre fram med lagomt hård fjädring, då rambalkarna har ca 1cm markfrigång och noll fjädringsväg på översta bilden.

För att hålla ner kostnaderna försöker jag alltid köpa prisvärda och lättillgängliga grejer, några grejer fanns i gömmorna sedan tidigare och ett par billiga Volvo 240 stötdämpare köptes på Biltema.
Dämparna passar så klart inte till en Bmw e3:a men dom var billiga och kortare än original så det blev att anpassa fjäderbenen till dom nya dämparna.

Benen kortades 25mm och då jag satsar på en riktigt låg åkhöjd kortades även kolvstängerna på dämparna 58mm.
Stängerna till dämparna fick dock samma utseende som original för att passa Bmw:s topplagring.
Detta sista fick jag dock lov att ändra i efterhand men det kommer vi till senare.


Kortade dämpare med m18 gängor istället för m16, den skarpögde ser att jag råkat göra en varg men det är åtgärdat idag (mer om detta kommer senare)
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/DD03EBC3-D21B-458E-A487-DA50527C5599_zpsrml3rymi.jpg

Spännande uppsättning i svarven ICQ/ab
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/36217C63-9833-4790-9B38-8C5E1C2C51B0_zpsyhoaehmb.jpg


En bild som visar hur mycket fjäderbenet behövde kortas
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/017ECDEC-C333-4923-9E1E-1EE2D666ED37_zpshagegfhg.jpg

15

michaelth skrev:

Men men men... var e resten av bilderna   ICQ/ad ... sitter ju här och knaprar på knogarna... ICQ/ac

Haha,lugn.. Det kommer lite mer ICQ/ab

16 Senaste redigerad av Franke (2015-09-22 17:16:46)

Någonstans mitt i coiloverbygget gjordes en mockup på donatorbilen.
Tyvärr visade det sig att bilen skulle bli för hög med denna setup så nya fjädrar och ytterliggare justeringar fick lov att göras på fjäderbenen.
Inte helt oväntat då bilen byggs helt utan någon förlaga men siktar man på en schysst stance finns inga genvägar.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/93BF5229-8804-4CE8-8375-F976474BAED5_zpsqji53zhd.jpg

17

Med ett facit på hur coilsen skulle se ut var det dags att börja jobba med bromsarna igen.
Någon amerikan tipsade om att man kan kunde modda dit skivor från 6-serien, dessa är nämligen bara 8mm större + mer offset inåt fjäderbenet.
Chansade och köpte två billiga skivor från ebay.uk för knappt 600kr paret hem till dörren ICQ/ab
Tyvärr breddade dom för mycket inåt och någon spacer innanför skivan är ingen lösning jag gillar , så jag fick lov att skrota den idén också ICQ/ad ........Eller så kanske det var det för att jag hade något annat i bromsväg på hyllorna som lockade mer ICQ/af

En 325x25 mm skiva från BMW 330 och m3e36 bromsok plockades fram och efter en mockup kom jag fram till att detta skulle bli mycket bättre, eller iaf se ballare ut  ICQ/af
Med en större skiva blir det inte lika noga med offseten på skivan men för att bromsoksadaptrarna inte skulle bli för breda fick jag leta reda på något mer passande.
Efter att ha spanat in Brembos bromsskivekatalog kom jag fram till att BMW X3 skulle bli perfekt med 10mm "lägre et" då resten av måtten var identiska.

Nu fick jag ju genast mycket mer jobb men det skulle ju bli så bra så det var bara att nöta på med fler speciallösningar. Default/tongue

Efter en massa mätningar togs bromsoksadaptrarna fram.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/676302B8-0FCD-4F7D-9A7A-789CD4C9DCD3_zpsmeqmhcbf.jpg

Nya slitsade hålborrade skivor från UK beställdes och efter en lång väntan kunde jag äntligen göra en mockup. Dom här bromsarna fyller helt klart ut 17-tummarna bättre, originalskivan (272mm) syns upp till höger ICQ/ab
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/91C3F78F-B215-43AC-BEA0-A77CD7699681_zpsqwfolzbc.jpg

18

Sjukt bra bygge ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

19

Tack Johan W ICQ/ab

Med nya lösningar kommer även nya problem.
Dom breda hjulen tillåter egentligen inte allt för mycket sänkning och då bromsskivorna numera ligger på utsidan av hubbarna bygger det ännu mer utåt.
Däckbyte är iofs planerat men mer camber på framhjulen är ett måste om det ska gå att svänga riktigt med rejäl sänkning.
Började därmed kolla efter justerbara topplagringar och än en gång påstod en amerikansk sida felaktigheter, dvs att topplagringar till BMW e30 och äldre passade på min e3:a ICQ/ad
Jag köpte iaf ett par billiga camber plates från ebay i Polen och hoppades på att dom skulle passa eller åtminstonde kunna moddas lite om det skiljde några mm.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/77824487-8A9B-4BCE-83A3-10532F46E35D_zpsisapzfkt.jpg


Tyvärr skiljde det för mycket och då det var ganska tunt gods ville jag inte börja kapa o svetsa i dom.
Klurade en stund på detta och kom fram till att det bästa vore att bygga helt nya från scratch.
Måååånga timmar senare hade jag fått ihop detta  ICQ/ab


http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/3CA8697D-F3E9-4C00-958C-E56CB7F20C30_zpselniep2i.jpg

20

Nu börjar vi närma oss nutid och lördags fick jag hem dessa godbitar ICQ/ab
Men nu får det nog räcka med uppdateringar för idag eller vad säger du Micke? ICQ/ad

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/DA9B859B-7DF4-48B9-A479-114A31C2EB65_zpssbwock92.jpg

21

Mums..popcornsläge.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

22 Senaste redigerad av michaelth (2015-09-22 20:06:41)

knogarna fick vila lite... ICQ/ad
Denna bilden rädda kvällen..
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/36217C63-9833-4790-9B38-8C5E1C2C51B0_zpsyhoaehmb.jpg
jag handlade en 4 backs schuck för några år sedan på tradyra... och hade dålig koll på storleken.. sååå min lilla svarv var för liten till den. men min nuvarande e ju bättre lämpad..meeen... den har ju kona och mutter till fastsättningen av 3 backs schucken hmm..  o 4 an 4 styck bult hål.. men ..så som du gjort funkar ju..även om det e lite speciellt..
Angående sänkning av fjäderben,min fundering var att kapa fjäderbenen i underkant när jag senare sänker 1302an.. (cabben..) ...då blir jag av med en förträngning på benet och kan sänka mer. då med korta golf dämpare billigt o bra... tänkte även att man limmar fast gänghylsan med epoxi.. så slipper man bränna bort galv..och den stora ytan lär ju räcka och bli över..
eller om jag bara köper färdiga golf koils och moddar infästningen i underkant så den passar 1302 eller porsche 944.. ICQ/ad e ju dom bromsarna jag vill ha endå..
Stooora bromsar e tufft.. hittade 330mm till bussen  ICQ/ag

MEEEEEER ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

Riktigt bra jobbat!
Cool vagn, har alltid velat ha brorsan till den 3.0 cs eller csi heter den kanske eller finns kanske både och.
Heta bilar i alla fall.
Står en 3.0 S här i byn.

Ät gul snö, det kan vara öl.

24 Senaste redigerad av Franke (2015-09-22 22:53:58)

Michaelth: Någon klantskalle på snickarfirman (som svarven stod på tidigare) fattade inte att man skulle släppa på muttern till chucken för att kunna byta till fyrbacken.
Så detta löstes med att gängan på chucken svarvades bort för att kunna fästa den på just detta sätt  Default/yikes
Gubben jag köpte svarven av hoppade nästan av ilska när han visade chucken för mig Default/lol

Hur som helst så funkar det hyffsat bra att göra så här men om den ska sitta bra är det bättre att spänna på utsidan av chucken.
Jag köpte också en chuck på Tradera för några månader sen, den passade dock inte på min svarv men det är en likadan chuck som på bilden.
Den har dock kassa backar men L0 kona som ska passa din Torshälla ICQ/ab
Om den du har köpt har L00 kona (gängan är 95mm x 6gängor per tum) gör jag gärna ett byte om den inte har allt för liten ytterdiameter.
Fyrbacken på bilden är exakt likadan förutom konan/gängan och ingår då givetvis.

Här har du dom olika benämningarna, bara att googla resten.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Trenollan/F9B6FEBC-8361-4581-9072-DD258C46ED59_zpsytis6fzm.jpg

Angående coils så är det nog smidigast att köpa färdiga till golf, dom lär ju inte kosts många spänn på ebay. Då får dessutom rostskydd på gängorna till skillnad från dom svarta rören jag köpte.

25

Si finns det väl ngn modell som heter ?

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.