1

Målet är att Sverige ska vara oberoende av bensin och diesel om fjorton år, ett steg i den riktningen är biogas som bl.a. produceras av det vi kastar i våra bruna kärl. Mer om fossila bränslen http://www.naturvardsverket.se/Miljoarb … -branslen/

Tankar kring det och vilka drivmedel använder vi då?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

tyvärr kommer inte detta att kunna hända ICQ/ac
Redan nu i höst höjer de skatten på E85 så att det inte är lönt att tanka...
Biogas lär också beskattas HÅRT.
elbilar... näe... kan inte köra till/från jobb på en laddning om jag inte köper en Tesla för ca 700 000 kr...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

3

Att vara oberoende av fossila bränslen som bensin och diesel är inte lika med att det inte finns  ICQ/ab

Jag själv kör mycket hellre på E85 och biogas (CNG) oavsett om det "inte lönar sig" om man menar kostnad per mil. Jag kör redan på E85 i alla mina gamla fordon och biogas i firmabilen och hittills så är det ekonomiskt lönsamt även om det inte är min "morot".
Skatten på bensin och diesel kommer definitivt inte att sänkas så det sker i samma takt antar jag. De bättre bränslena borde höjas i lägre takt för att bibehålla moroten anser jag. ICQ/ae
Ju mindre bensin och diesel som säljs ju mer haltar statens skattesystem och de behöver få in skatt på något annat tyvärr nu när nya bilar ofta förbrukar under halvlitern.

Framtidens personbilar (och då menar jag nybilsförsäljning av personbilar inom 5-10 år) kommer med största sannolikhet inte till huvuddelen att bestå av fossildrivna motorer utan troligen mycket effektiva el-hybridmotorer av lite olika slag. Redan nu ser vi de flesta bilmärken satsa stenhårt på dessa motorer och även i supersportbil skiktet där utvecklingen oftast sker först för sedan att föras över till vanliga bilmodeller.

Och då är man inte längre "beroende av bensin och diesel". El-hybridmotorerna kanske har E85 och biogas som stöd i eldriften i stället för bensin och diesel. Tri-hybrider - (E85, CNG, bensin) såna konverteras redan av ett företag i Sverige som säljer allt de kan producera. Visst kommer det att behövas fossila bränslen under en utfasningstid.

Detta är lite skrämmande för många men så är det med allt nytt, lite skrämmande. Lite som den sk "massinvandringen" låter skrämmande för en del...  ICQ/ad

Jag har nyligen testkört nya el-hybrid från Volkswagen Golf och den var otroligt trevlig. 0-100 på under 7 sek, under 0,2 l/mil vid hybridläge och 0 l/mil de första fyra milen. På ett helt dygn med massor av glad körning lyckades jag inte förbruka nästan någon bensin alls, tror mätaren stannade på under en liter på hela tiden, ca 25 mil totalt och massor av 0-100 test ICQ/ag Den är fortfarande lite för dyr i inköp men det kommer att ändras anser jag inom de 5-10 åren jag skrev om innan.
Fast å andra sidan om den kostar mig 4500 kr i månaden i lånekostnader så förbrukar den just inge bränsle så då minskar ju soppa kontot direkt med nästan lika mycket... eller?  Default/lol

Då säger den ängsliga, men elpriset då, och elen kommer inte att räcka till, nähä - jaha, elhybrider skrev jag, de producerar delvis sin egen el när de kör plus ett par timmars laddning hemma under natten. Jo elen kommer att räcka "i min värld" eftersom bla allt fler byter sina glödlampor till supersnåla LED-lampor samt annan el-effektivisering!

Miljöeffektivisering är rätt kul när man väl ger sig in på det spåret, SKÅL!  ICQ/af

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

4

Tja med bra alternativ är det väl inte fel...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Döda mig hellre.

6

Jag tycker de nya teknikerna är spännande och det trots att jag är en av de som gillar det bisarra med charmen hos en Jaguar v12. Soldrivna flygplan, elcyklar, självstyrande bilar och hybridteknologi är minst lika intressant ur en teknologisk aspekt. Att jag personligen kanske inte kommer använda något av detta, är en annan femma.

Men vi som kör gamla folkor, fascineras över den rustika teknologin och tycker att det är kul att det är så lättskruvat, utgör en minoritet av dagens bilister, det får vi inte glömma! Så om vi envist vill hålla på och dricka litern per mil, så är dessa miljömål till för den stora grå massan; vardagsbilisten och nyttotrafiken.

I städerna är lokaltrafiken en given satsning, främst för att det inte får plats så många bilar man skulle behöva om alla åkte bil, men också för ekonomin och miljöns skull. Men i samma andetag måste man ju implementera en lösning för landsbygden.

Jag är bilist (bussist?) och kan idag inte åka kommunalt som alternativ, trots att jag bor "i stan". Men jag tror att det är många som kan det och tankarna på nya ringleder, tunnelbyggen i miljardklassen för något vi inte vet hur konsistent det är, är hisnande! Att införa nya bussfiler, dra ny räls och spärra av vissa stadsdelar för privatbilism är billigt och hållbart i sammanhanget. På landsbygden behövs nya tekniker och även om dessa blir så framgångsrika så att man kan åka helt gratis, får de inte plats i stan!

Det är egentligen väldigt enkelt; om ALLA ville kompostera, återvinna och minska sin energiförbrukning, lika mycket som vi ville ha smartphones, så skulle snart bensinen (knapptelefonen) vara något ett fåtal bakåtsträvare (vi) höll på med! Med detta sagt, så vill det till att producenterna tar sitt ansvar också.

Jag lutar mig tillbaka och begrundar detta intressanta tidevarv vi är födda att levas i. Våra förfäder borde avundas oss! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Jan-Iver, då jag bor på landsbygden och är minst sagt beroende av bil (4-5 km till närmaste busshållplats och där går det EN buss om dagen) och kör 4-5000 mil/år så har jag valt det jag ansett vara mest miljövänligt. Dvs en liiiiiiiiiten bensinbil (c1) som drar ca 0.5l/mil (kört den ca 10000 mil) och en octavia som rullar på E85 och har gjort så i 24000 mil hittills i min ägo . Octavian köptes ny -08 och c1:an begagnad för 3 år sedan.
Skattehöjningen på E85 kommer att ge mig en merkostnad på 1,5-2 kr/mil jämfört med bensin trots höjningen där, så det blir ekonomiskt ohållbart att köra på E85.

Tyvärr styr plånboken ganska mycket... så länge det skiljer 0-20 öre i nackdel för E85 så kör jag på det, men sedan börjar det märkas.
När jag köpte octavian gick E85 på runt 8 kr/liter... idag är det närmare 10.50.
10.50 jämförs mot vad det kostar med bensin: 10.50*1.25=13.125... tänk då på att dagens pris på 95 är 12.84, så vi ligger redan nu över smärtgränsen för min del. nu är det iofs priskrig på E85 där jag bor (9.98kr/l) så än så länge är det E85 i tanken.

vagnpark:

8

Låter ungefär som min situation det magoo, ungefär samma miltal på landsbygden (i norra Norrland). Jag varken dömer eller fördömer hur andra gör men jag ville belysa hur jag ser på det ICQ/ag
Jag förstår din reaktion och hoppas att mina gröna vänner kan övertala de röda att inte höja skatten så mycket på det alternativa drivmedlet.

Min spekulation är att bilarna drar såpass mycket mindre per mil idag gör att de styrande måste höja skatterna för att få n samma summa pengar som tidigare till statskassan så därför höjer de.

De flesta som bor på glesbygd bor mycket billigare än de som bor i storstadsregioner med tanke på boendekostnader för hus/lägenhet osv så de (även jag) får tåla lite högra totalkostnad för att köra bil i utkantsområdena anser jag.

Alla strån till stacken är bra och E85 torde snart ha spelat ut sin roll som alternativt drivmedel om jag får spå lite grann.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

9

Tack vare importen av etanol från Usa har vi lyckats med sämre miljövärden än det var tänkt med E85. Det finns aktörer som tjänar stora pengar på att vi försöker vara miljövänliga och effekten blir högre förbrukning, utsläpp och förslitning på motorerna.

Etanol från Usa är betydligt sämre ur klimatsynpunkt än den som produceras i Europa eftersom den görs från majs, enligt data från brittiska transportdepartementet ger den såkallade fuletanolen i genomsnitt 46 procents minskning av koldioxidutsläpp jämfört med fossila bränslen. Det ska jämföras med etanol som produceras i Europa som i genomsnitt ger 60 procents minskning av utsläpp.

En tänkvärd artikel
http://www.svd.se/ful-etanolen-flodar-in-i-europa

10

Jag har svårt att förstå att så många är mot alternativa bränslen.

Typ kommentaren "Döda mig hellre"

Jag skulle inte ha nått emot att dom får fram billiga batterier, som typ skulle hålla 100mil på en laddning, eller en att jag skulle kunna köra min bil på vatten.

Problemet är väl att jag inte vill ha en dyrare milskostnad. Sen om jag åker med solceller eller frityrolja är väl ointressant för min del.

Problemet är väl att biltillverkare har skitit i att effektivisera bilarna dom senaste 100 åren. Elbilar fanns väl för 100 år sedan. Och en vwbuss från 1955 drar mindre bensin än en vwbuss från 1996. Så det har stått still länge i utvecklingen.

Så jag antar att det är för att kunderna inte tidigare har efterfrågat snålare bilar i nån större omfattning. Och det borde rimligtvis vara för att bensinen ändå är relativt billig.

11

Vi går en spännande framtid tillmötes! Det händer mycket i fordonsindustrin nu!
Själv har jag nyligen köpt en Audi A3 e-tron (laddhybrid) en fantastisk bil!
Pigg som få, hitills kört 130mil och förbrukat 16 liter bensin!

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

12

får man bidrag för å montera el motor så har jag inger emot att montera det i bubblan. men just nu är de för dyrt för att köpa och sätta i en -hobby bil

13

Sedan finns det ju både bensin och diesel som görs av förnyelsebara källor. Preem blandar ju t.ex redan idag in 30 % diesel raffinerad från tallolja i sin diesel. Statoil och St1 gör motsvarande, men med andra förnyelsebara källor. Så "fossilfritt" kan även innebära bensin eller diesel där vi inte behöver göra något med motorerna.

Men jag hade gärna byggt om pickupen till elbil om det inte vore så dyrt! Den vore ju optimal, tänk bara vad mycket batterier man kan släpa med sig...

Pickup EH -76
1303 cab -78

14

håller ju på med mitt "evighetsprojekt", dvs bygga en buggy till...
lekte länge med tanken på att ha den med ren el-drift, men av olika anledningar (bla SFRO och min ekonomi för tillfället) fick jag ge upp tanken

vagnpark:

15 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-27 11:36:48)

Så fort det kommer ett kostnadseffektivt alternativ till Bensin/diesel, så är de ute.
Se bara hur det gick med kolvmotorn när Jetmotorn kom till flyget.

Idag är det bara hobby flyget i princip som kör med kolvmotorer.

Jag tror dock på förbränningsmotorn, med datorhjälp så borde man kunna få en motor som går på det man tankar, allt från flottyrolja diesel besnin fotogen you name it.
Brinner det så kan man hälla det i tanken och köra på det.

"ljushuvud"

16

Toyota har kämpat ett par år med elmotorer i bilar och nu kommer Porsche Mission E som ska konkurrera med Tesla som rönt framgång med sin elbil.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … art-fardig

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjExMDA0NTg7czoxOiJ3IjtpOjU3ODtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjE1NjZiODM0ZjcwYmVhZGY2OTdlMzJhNmM2NzU5ZWY3ZjFiMWQ1ZTQiO30=

Detta är säkert ett startskott för omställningen till el även när det gäller personbilar som körs mer i vardagen.

Regeringen ska snart besluta om nya drivmedelsskatter och subventioner till mer miljövänliga fordon, bensin och diesel kommer beskattas hårt i framtiden.
I budgeten väljer man att smyga in ett indexsystem som gör att bensin- och dieselskatten automatiskt kommer att höjas för varje år från och med 2017. Förslaget går ut på att drivmedelsskatterna räknas upp med fyra procent per år. På tio år kommer de att stiga med nästan 50 procent och på 20 år med cirka 120 procent.
Bilskatterna höjdes senaste årsskiftet med drygt tre miljarder och kommer med regeringens förslag att höjas med ytterligare fem miljarder kommande årsskifte. Totalt betalar redan idag sveriges bilister 60 miljarder kronor per år i olika särskatter, varav 25 miljarder är avsatta till väginfrastrukturen.

http://d6jf7ok6u1qis.cloudfront.net/imengine/image.php?uuid=721c5c67-6fe8-4d45-af16-6ff644181196&type=preview&source=false&function=cropresize&width=768&height=1152&q=40&x=88&y=0&crop_w=471&crop_h=707&z=1.1780104712041886

Regeringen bedömer att alla som köper en miljöbil som uppfyller kraven under åren 2015 och 2016 ska kunna få en premie på max 40 000 kronor. Hybridbilar och gasbilar begränsas dock till en premie på 20 000 och det är endast rena elbilar som kan få en full premie på 40 000 kronor. Fr.om. den 1 januari 2017 har regeringen som ambition att införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp, det innebär att bilar med låga utsläpp premieras (bonus) medan bilar med höga utsläpp belastas med högre skatt (malus). Detta är ju redan till viss del verklighet eftersom bilar med större utsläpp betalar en högre skatt sedan årsskiftet medan personbilar med lägre utsläpp subventioneras genom skattesänkning, en smygstart har skett kan man säga.

Avvecklingen när det gäller fossila bränslen har nu tagit fart på allvar.

17

Mr 56 skrev:

Så fort det kommer ett kostnadseffektivt alternativ till Bensin/diesel, så är de ute.

Jag tror dock på förbränningsmotorn, med datorhjälp så borde man kunna få en motor som går på det man tankar, allt från flottyrolja diesel besnin fotogen you name it.

Du menar som en tändkulemotor. ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

18

Ja, vissa lösningar är så bra att folk måste tvingas använda dem.

19

Forskare, bl.a. Daniel Brandell, på Uppsala universitet har gjort framsteg med billigare och bättre batterier.

För storskalig elbilsanvändning behöver dagens batterier ersättas med säkrare och billigare batterier. Uppsalaforskare har nu tagit fram ett nytt lovande elektrolytmaterial inom en klass av polymerer som inte provats tidigare. Studien publicerades i senaste numret av Journal of Power Sources.

Lithiumbaserade batterier har högst energiinnehåll av alla återuppladdningsbara batterier och är därför mycket lovande som energikälla för elektriska fordon. För storskalig användning av elfordon krävs dock billigare batterier samt att man kommer till rätta med vissa av säkerhetsaspekterna hos lithiumbatteriet. Den flytande elektrolyten är den batterikomponent som driver upp kostnaden. Den är också kemiskt instabil och utgör därmed en säkerhetsrisk. Bättre och billigare vore att ersätta den med en elektrolyt i fast fas men dessa har hittills endast varit funktionsdugliga vid högre temperaturer.

Nu har emellertid forskare vid Uppsala universitet gjort ett genombrott och tagit fram ett nytt polymert elektrolytmaterial för lithiumbatterier som visat sig funktionsdugligt även vid rumstemperatur.
– Genom att låta oss inspireras av polymerer bestående av nedbrytbara biomaterial har vi upptäckt hög ledningsförmåga hos helt andra polymermaterial än de som normalt används i fasta elektrolyter. De här materialen är dessutom mycket lättare att arbeta med rent kemiskt och kan därför öppna upp ett helt nytt fält av materialutveckling för bättre, mer hållbara och säkrare batterier. Våra prototypbatterier kan laddas upp och ned stabilt under lång tid vid rumstemperatur vilket är unikt för de här fasta elektrolyterna, säger Daniel Brandell.

Innan forskningsresultaten kan implementeras i kommersiella batterier återstår dock en del utvecklingsarbete. Bland annat behöver forskarna säkerställa att materialen är mekaniskt stabila över längre tid. Eventuellt kan de behöva förstärkas genom kemiska modifikationer.
– Vi skulle också gärna se lite högre jonledningsförmåga för att kunna nå ett större segment av marknaden för lithiumbatterier. Vi vet redan att våra elektrolyter inte är lättantändliga och därför mer säkra än de alternativ som används idag men även mer rigorösa säkerhetstest måste göras. Det avgörande är dock att den här klassen av polyeder, polyestrar och polykarbonater, kommit på tapeten för batterielektrolyter, säger Daniel Brandell.

Tycker ni detta är lite grekiska så besök Journal of Power Sources sida, intressant att det är så mycket forskning kring batterier och att utvecklingen strömmar fram..
http://www.sciencedirect.com/science/journal/03787753

20 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-09-21 20:17:53)

Mogge skrev:
Mr 56 skrev:

Du menar som en tändkulemotor. ICQ/ag

Absolut fast datorstyrd......

De har legat i startgroparna länge, men jag tro det är problem med utsläppen då man inte vet vad för bränsle typer man har i motorn.
https://www.google.se/search?q=variable … e=&oe=

"ljushuvud"

21 Senaste redigerad av vwato (2016-08-03 11:12:02)

Nu finns det en nyckelfärdig lösning för elmotor i VW typ1 och antagligen fungerar det även i en buss, vem blir först..
http://evwest.com/catalog/

Mer eldrift   ICQ/ab

22

Den har jag kikat på då och då de senaste åren. Synd att det är så dyrt! Det finns i Europa också:
http://rebbl.com

Pickup EH -76
1303 cab -78

23

Undrar om man får ett kit när man blir återförsäljare i Sverige   ICQ/ab

Vad blev totalkostnaden och jämförde du med priserna i Usa?

24

Jag kommer inte ihåg exakt, men har för mig att det landade på runt 80000 med batterier. USA var billigare. Men nu är dollarn nästan 9kr mot runt 7kr när jag kollade på detta sist.
Sedan är frågan hur det påverkar maxlasten. Jag gillar att ha ett ton i maxlast på pickupen men frågan är vad räckvidd blir då...

Vi har en C30 elbil på jobbet och den är riktigt rolig att köra!

Pickup EH -76
1303 cab -78

25

Flera länder meddelar på klimatkonferensen som pågår i Paris att de tänker förbjuda fossildrivna bilar, 150 stats och regeringschefer deltar i förhandlingarna. Norge, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien har anslutit sig till  ZEV Alliance som vill förbjuda fossildrivna bilar helt. Medlemmarna i ZEV Alliance står för omkring hälften av världens elbilsförsäljning i dag. Norge framstår som ett föregångsland och har föreslagit att bara tillåta utsläppsfria bilar från år 2025.

Det verkar bli en tävling om vilket land som kan ta de mest huvudlösa besluten snabbast och frågan är vad vinsten ligger i detta  ICQ/ad

Ymnighetshorn är en symbol för rikedom och överflöd, Sveriges riksbanks emblem består av två ymnighetshorn..

http://klimatsans.com/wp-content/uploads/2015/11/151125-Ymnighetshorn.jpg