Att vara oberoende av fossila bränslen som bensin och diesel är inte lika med att det inte finns
Jag själv kör mycket hellre på E85 och biogas (CNG) oavsett om det "inte lönar sig" om man menar kostnad per mil. Jag kör redan på E85 i alla mina gamla fordon och biogas i firmabilen och hittills så är det ekonomiskt lönsamt även om det inte är min "morot".
Skatten på bensin och diesel kommer definitivt inte att sänkas så det sker i samma takt antar jag. De bättre bränslena borde höjas i lägre takt för att bibehålla moroten anser jag. 
Ju mindre bensin och diesel som säljs ju mer haltar statens skattesystem och de behöver få in skatt på något annat tyvärr nu när nya bilar ofta förbrukar under halvlitern.
Framtidens personbilar (och då menar jag nybilsförsäljning av personbilar inom 5-10 år) kommer med största sannolikhet inte till huvuddelen att bestå av fossildrivna motorer utan troligen mycket effektiva el-hybridmotorer av lite olika slag. Redan nu ser vi de flesta bilmärken satsa stenhårt på dessa motorer och även i supersportbil skiktet där utvecklingen oftast sker först för sedan att föras över till vanliga bilmodeller.
Och då är man inte längre "beroende av bensin och diesel". El-hybridmotorerna kanske har E85 och biogas som stöd i eldriften i stället för bensin och diesel. Tri-hybrider - (E85, CNG, bensin) såna konverteras redan av ett företag i Sverige som säljer allt de kan producera. Visst kommer det att behövas fossila bränslen under en utfasningstid.
Detta är lite skrämmande för många men så är det med allt nytt, lite skrämmande. Lite som den sk "massinvandringen" låter skrämmande för en del...
Jag har nyligen testkört nya el-hybrid från Volkswagen Golf och den var otroligt trevlig. 0-100 på under 7 sek, under 0,2 l/mil vid hybridläge och 0 l/mil de första fyra milen. På ett helt dygn med massor av glad körning lyckades jag inte förbruka nästan någon bensin alls, tror mätaren stannade på under en liter på hela tiden, ca 25 mil totalt och massor av 0-100 test
Den är fortfarande lite för dyr i inköp men det kommer att ändras anser jag inom de 5-10 åren jag skrev om innan.
Fast å andra sidan om den kostar mig 4500 kr i månaden i lånekostnader så förbrukar den just inge bränsle så då minskar ju soppa kontot direkt med nästan lika mycket... eller?
Då säger den ängsliga, men elpriset då, och elen kommer inte att räcka till, nähä - jaha, elhybrider skrev jag, de producerar delvis sin egen el när de kör plus ett par timmars laddning hemma under natten. Jo elen kommer att räcka "i min värld" eftersom bla allt fler byter sina glödlampor till supersnåla LED-lampor samt annan el-effektivisering!
Miljöeffektivisering är rätt kul när man väl ger sig in på det spåret, SKÅL! 
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss