1

Hej. Va väl 7-8år sedan jag hade ett bubbla projekt. Men nu behövde tjejen en pendlingsbil till jobbet (1km ink avlämning på dagis) så kändes en bubbla perfekt! Hittade en taskigt skriven blocket annons 8mil hemifrån och utan några större förhoppningar drog jag dit och kollade.. Visade sig va en riktig lyckoträff. En rostfri kansasbeige 1302. Bilen har ägts av en äldre dam från -88. -97 ställdes den in i varmgarage pga ny bil, -05 ärvdes den av en dotter som lät den stå kvar i varmgarage.. För något år sen skulle den rustas upp och bromsar och yttre styrleder byttes men sen hände inget mer.. För några månader sedan användes bilen som delbetalning av hennes gubbe vid köp av en traktor och det är då alltså herren som fick den i delbetalning som nu sålde den till mig.. Bilen kördes hem utan några som helst bekymmer, åkte in och besiktade den morgonen efter och fick bra att veta på inre styrleder och diffus ljusbild!! Kollade under bilen när den stod på lift och jag kan inte hitta en enda rostlagning eller rostfläck på bilen! Mätarn säger 7600 mil och av skicket på inredning så tror jag det stämmer! Allt är orginal i och utanpå bilen och även täcklocket till radiohålet sitter kvar! Skärmarna fram är utbytta vid något tillfälle och dåligt lackade så dom skall lackas om, kommer antagligen köpa en ny förgasare och brytarlös tändning för pålitlighetens skull men annars ska den bara få gå:)

Någon som kan förklara hur man startar ebern? Vrider på vredet i mittkonsolen så låter det som en äggtimer men kan inte höra att nått mer startar. Vart börjar man felsöka?

Tänkte lägga upp lite bilder men dom är för stora för att ladda upp.. Äger ingen dator och vet inte hur man förminskar i mobil/platta.

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

2

Va kul..välkommen i gemensamheten..sök lite på de ämnen du är intresserad av(sök på bruna listen ovanför!)Det mesta av dina undringar finns där,hittar du inte så hjälper vi dig så klart,men försök först! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Tack för tipset, har googlat en hel del om just ebern men inte hittat något, här fanns ju en hel del matnyttigt Ang felaökning och funktion men frågan om hur man över huvud taget startar den kvarstår.  Hittade en bild i en gammal manual med en spak till höger om ratten men det verkar va i tidigare bilar.. Jag har ett tidtagarur på golvet framför vxl.spaken som jag förstår är timer till ebern. Men behöver man aktivera någon mer brytare eller liknande?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

4 Senaste redigerad av alex.j (2015-09-06 19:12:05)

Idag justerade jag in förgasarn ordentligt.. Har dock beställt en renoveringssats till den så jag kommer väl göra om inställningarna efter den fått en grundlig tvätt! Ställde även ventilerna. Eftersom detta är första gången jag gör det på en bubbla med motorn i bilen tänkte jag bara fråga en sak, är det meningen att höger sida ska va så mycket jävligare att komma åt? Hade lite problem med att få av ventilkåpan först och sen gick det ju inte komma åt med skruvmejsen på ena ventilen.. Eller har min motor tippat?:p vänster sida va sprättlätt att komma åt allt:)

Ååh just det! Har ett litet luatigt fel oxå.. Ibland tutar bilen när jag svänger höger! Har sökt om det här och hittat trådar om problem där kabeln går igenom i ratten.. Hade isär allt och hade av ratten men kabeln är hel och fin! Gjorde rent alla kontaktytor och kan inte hitta några uppenbara fel.. Några mer tips på vart man ska leta innan tutan hamnar på en egen knapp?:p

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

5

Har du kollat så att släpskorna går fritt och inte jordar Default/hmm

Växellådans bakre upphängning kan ha gått sönder Default/hmm

Du ska nog ha en knapp att dra ut med, har för mig att den är röd och den kommer att lysa med, kan va grön oxo Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Cylinderlocket är längre bak på höger sida, cyl 1 & 2, och därför är det något svårare att komma åt, men ingen omöjlighet, bara en vanesak.
Vad förgasaren beträffar finns det ingen orsak att byta ut den. Det vanligaste är att tomgångsmunstycket och accelerationspumpens backventil och munstycke behöver rengöras
Eberspächer som inte används på en tid brukar kunna vara svårstartade pga av att det lilla munstycket täpps igen av föroreningar.

7

Skall man inte trycka in samtidigt man vrider då man startar ebern manuellt?
som alltid är det skoj med lite bilder på fyndet Default/hmm

8 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2015-09-07 20:45:08)

Kollat så säkringen är hel, finns väl en på själva ebern också?  ICQ/ab

http://drbuzz.tripod.com/BN2pics/BN2_en.gif

9

Aah den gröna knappen med en glödspiral typ?:)

Nej då det va ingen omöjlighet men bra mycket besvärligare att få av, men då är det inget fel iaf..

Efter grundinställnig av förgasare, ställda ventilen och filat lite på brytarna så går han faktiskt riktigt bra nu så nån ny förgasare blir det inte. Dock kommer jag nog byta till brytarlös ändå..

Vill gärna lägga in bilder på bilen, är väldigt nöjd med skicket på den och vill gärna visa den men tyvärr, som jag nämde i första inlägget så går det inte för bilderna är för stora.. Och jag kan verkligen INGET om datorer och dyligt..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

10

Det är den gröna knappen som ska dras ut, fläkten ska börja snurra och et tickande ljud ska höras från bränslepumpen till ebern, det finns även en termosäkring på ebern som löser om den inte startat inom en viss tid, den måste återställas manuellt om den löst ut, du kan ta ur glödstiftet och kolla om det funkar men inte med 12 volt utan använd pluskabeln som normalt sitter på det och jorda med en startkabel istället, jag har dragit en ny plusmatning 6mm2 från batteriet via en hängsäkring för att jag skulle få igång den, samt att jag måste ha motorn igång annars tänder den inte, tänk på att det är en massa gammal bensin i slangen, det kan vara läge att byta slangen med, hoppas du får igång den för det blir varmt med den.

Anders

11

Nu har förgasarn gåtts igenom ordentligt. Bytt olja och styrlederna som va glappa.. Har startar och går bra om än lite orkeslös och svårt att få tomgången bra.. Ställer den och den går klockrent sen kör man en sväng och då är tomgången för hög igen.. Kör så bilen är varm och automatchoken stängt av sig innan jag justerar!
Ebern har jag oxå kollat på, fläkten går igång när jag drar ut den gröna men inte pumpen.. Ska prova med 12v direkt på pumpen och se om den går alls..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

12

Pumpen va död, mätte och har ström hela vägen fram.. Plockade isär pumpen och filade på brytarna och jobbade ingång allt och nu funkar den. Lossade på sista bränsleslangen och kollade så jag fick soppa dit och det fick jag.. Men täbder gör han inte så antagligen är glödstiftet kasst. Någon som har ett liggande eller vet vart man kan få tag på nytt?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

13

Hej har värmardelar

14

Hittade nytt glödstift på ebay så det fick bli nytt.. Sen är det ju inte säkert det vara va stiftet som är kasst, isf återkommer jag:)
Du har ingen motor/oljevärmare liggande?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

15

Snart blir det nog en ny förgasare iaf.. Blir fan inte klok på denna..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

16

Någon som har tips på vart men ska felsöka. Har sökt info här på forumet och även på Google och hittar liknande symtom och tips på felsökningar men inget jag inte redan gjort..
Bilen startar och går men inte bra, känns orkeslös och när man startar den får han gå på starten ganske länge för att sen starta men inte svara ordentligt på gas. Sitter jag då med gasen i botten i ca5-10sec så börjar han sakta varva upp för att efter att ha varvat ur sig fungera som vanligt (fungerar men orkeslös)

Jag har haft av förgasarn och haft den en natt i dieselbad för att sen blåsa ur allt ordentligt med tryckluft, bytt packningar, acc-pumpmembran, chokemembran och flottörnål. Ställt ventilerna på 0,20 och ställt brytarna på 0,40 och sen även ställt tändningen med stroboskoplampa efter instruktioner. Kollat efter tjuvluft med startgas men allt verkar tätt..
Va innte på bränslepumpen men membranet ser helt ut när jag hade isär den.. Några mer tips? Choken har jag vridit på så den öppnar efter typ 5-10 min körning men jag är ändå inte heöt säker på den, litar inte på sånna där jä**a automatchokar..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

17

Vad har du för kompression? Leak down.. Dvs hur sliten är den i ringar/ventiler?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18 Senaste redigerad av alex.j (2015-09-19 10:25:40)

Detta fenomen började först efter att jag hade ner förgasaren. Innan det va den trögatartad men och blöddrade men inte orkeslös.. Har inte verktyg att kolla kompressionen med, men blir förvånad om det skulle va felet..

Sen borde den väl blåryka en hel del om den va så slut i ringar eller styrningar så den inte går..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

19

Kan tillägga att när jag kör med den vill han inte komma upp i över 80. Försker jag ge gas sakta eller bara halv gas så dör han. Full gas så går han bra men är som sagt orkeslös.. När jag körde hem den va 90-95 gjort på ett kick. Enda problemet då va att han ibland inte svarade på gasen, då fick man trampa till en extra gång så kom han iväg, antog då att det va acc-pumpmembranet som va kasst men det är ju bytt nu..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

20

Vad kan detta va? Låg innanför ventilkåpan när jag plockade av den för att kolla ventilerna igen. En bricka typ. Ca 12mm med ett 8-9mm hål 2mm tjock.. Inte magnetisk så den är inte i stål iaf.. Låg i 3delar. Edit: mina bilder är som vanligt för stora.... Hoppas ni förstår på beskrivningen

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

21

alex.j skrev:

Vad kan detta va? Låg innanför ventilkåpan när jag plockade av den för att kolla ventilerna igen. En bricka typ. Ca 12mm med ett 8-9mm hål 2mm tjock.. Inte magnetisk så den är inte i stål iaf.. Låg i 3delar. Edit: mina bilder är som vanligt för stora.... Hoppas ni förstår på beskrivningen

Troligen en ventiltätning, de brukar bli stenhårda och spricka sen ligger de fint i ventilkåpan eller tråget.
En konstig konstruktion som vw hittat på, de sitter bara runt ventilskaftet och gör ingen särkild nytta kolla på de andra ventilerna, du ser tätningarna igenom ventilfjädrarna sitter det någon kvar pilla bort dem med en radiomejsel så slipper du få ner dem i tråget.
Inget att oroa sig för ICQ/ab

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

22

Då va det inte det som orsakar dålig gång iaf:) har ställt ventilerna på nytt..haft isär förgasarn igen och gjort rent allt ännu en gång och satte tillbaka orginal flottörnål. Får se om jag kan få tag i nya ventilkåpspackningar imorn flr dom gick i 4 delar nu..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

23

Ta en cord från en elkabel och dra rent kanalerna med så du vet att det kommer ut som det ska Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

24

Johan W skrev:

Ta en cord från en elkabel och dra rent kanalerna med så du vet att det kommer ut som det ska Default/hmm

Är vi på förgasarn? Isf har jag gått över alla munstycken med sånna där små borstar att göra rent lacksprutor med. Vidare har jag blåst i alla kanaler ordentligt med tryckluft.. Kollade och det är en rejäl dusch acc-pumpen ger vid ett gasande, den står i usprungsläget men hur vet man vad som är lagom?
Ska provaköra så fort jag fått tag i ventilkåpspackningar, funkar det inte då åker motorn ur för att utesluta kassa ventiler och ringar..måste ha den iordning innan vintern kommer..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

25 Senaste redigerad av Kjell T (2015-09-20 12:16:19)

Det går bra att kolla kompression genom att vrida runt motorn för hand och kolla att det kommer kompression vid varje halvt vevaxelvarv. Dina förklaringar tyder på att det är axxpump eller något annat som inte riktigt fungerar, kommer det en ordentlig stråle direkt vid pådrag+
Är du säker på att du har lyckats få rätt tändinställning med stroboskop? Jag har sett många misslyckade inställningar med stroboskop. En grundinsällning med vanlig provlampa skall räcka om tändregleringen är i skick. Är det rätt fördelare på motorn? Oljedroppe på filten under rotorn kan också göra underverk för centrifugalregleringen om den kärvar.
Vad är recistansen i tändkablar och rotor?