1

Tänkte försöka föra en liten dagbok över min renovering av min 1600 TL 1966,  då tiden äntligen har kommit då den ska få nytt skinande liv!

Har haft bilen i mitt ägo sen 2008, men då jag kanske inte var så jätte intresserad av bilen just då så fick den stå många år innan det blev besiktning första gången och det var nog 2013 om jag inte minns fel, efter det året blev den inställd i lada till vintern och "glömd"

Men i år har intresset blomstrat till liv och efter en del sökan det och letande har jag lyckats hittat en del olika sidor så jag känner mig säker att börja demontera och fixa i ordning.

Men det blir en sak i taget! Så först upp är lite smått rustning av motorn.

Kommer försöka ha ett album på Imgurl där jag kommer lägga upp diverse bilder när jag plockar isär och försöker plocka ihop allt igen!


Som sagt så är jag inte någon mekaniker och har inte skruvat mycket alls med motorer eller liknande så uppskattar gärna hjälp om jag skulle fastna lite!

Här finns länken till lite bilder från när jag plockade ner motorn och började en felsökning efter ett väldigt jobbigt missljud som jag senare hittade var en liten skruv som släppt!
http://i.imgur.com/UsfwT6v.jpg

Btw någon som vet något smidigt sätt att göra rent motordelarna och  blocket på? Finns det ställen som man kan lämna in det på?

Mvh Simeon

2

Himskans trevligt garage du har ICQ/ag 
Har du tänkt att renovera motorn?? eller kollar du bara hur en gammal vw maskin är ihopsatt?? ICQ/ad
Förhoppningsvis har du en bra verkstadshandbok, när du kommer till ihopsättningen så momenten blir rätt.. ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Släkten är bäst! Maskinhall för till stora maskiner.

Hade ett tråkigt missljud så var därför det blev motorn först. Dock  hitta jag en skruv som lossnat som satt bakom Bild.

Jo har en gammal verkstadshandbok där alla moment och sådant finns med så tror det ska gå att få ihop efter jag nu gjort rent, tänkte också byta lite slitas delar också när allt är isär men det får jag nog fråga om lite vad som är lämpligt att byta ut!

4

Menar du bulten som håller fläkthjulet ICQ/ad  ja den e bra om den sitter ...
då typ 3 maskinerna lever ett varmt och slitsamt liv är nog en helrenovering av nöden.. dvs någon lämplig  måste med störat sanorlikhet arborra lagerlägerna för nya ramlager.. då dessa motorer ansågs behöva renovering efter max 10000mil, så behöver din med största sannorlikhet det också.. såg ju ganska så skitig ut så  efter nya lager.. byta tätningar.. om topparna inte uppvisar onormalt slitage.. och kompresionen är okey (troligen inte..) fixas med en kolv/cylindersats..
Så byt alla packningar under stötstångsrör.. . nya tänd delar  osv.. så håller den ett tag till..
Just 3 ans cyl är inte ovanligt att avgasventilens styrning är extra glapp, därefter stutsar ventilen runt på sätet och går tillslut av.. med motor ras som följd..

Så att inte renovera med ar borrning , nya lager cyl kolvar toppar och slitage delar, är falsk sparsamhet då motorn kommer att gå sönder.. frågan e bara när ICQ/ad  tyvärr är detta inte helt gratis... men vad är så i livet och dessa bilarna är ju jävligt gamla...
och vet man inte med säkerhet att maskinerna är renoverade... så behöver dom det!!!!! ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Ursäkta att jag kapar tråden men hur mycket i runda slängar kostar en sådan komplett "renovering" på dito typ 3, har själv en fastback.

Förhoppningsvis lär det inte behövas just nu, men i framtiden....

VW Typ 3 Fastback -72, Citroen DSuper -72, Citroen CX20 -87, Honda GoldWing 1200 -87

6

Olejan skrev:

Ursäkta att jag kapar tråden men hur mycket i runda slängar kostar en sådan komplett "renovering" på dito typ 3, har själv en fastback.

Förhoppningsvis lär det inte behövas just nu, men i framtiden....

Pratar du om motorrenovering eller renovering av hela bilen?

Jag strippade min Typ 3 motor till ett longblock och lämnade in den till en motorrevoverare som enbart arbetar med VW motorer. Minns inte exakt vad det kostade, men det var 10.000 - 12.000 kr.

7

Motorn.

VW Typ 3 Fastback -72, Citroen DSuper -72, Citroen CX20 -87, Honda GoldWing 1200 -87