601 Senaste redigerad av Fidde (2015-09-10 22:14:42)

Kul att du ska bygga motor, har man en gång haft en motor med lite pulver är det
grymt tråkigt att åka med en original 1600 eller liknande! Ljudet av raka kamdrev
och gurglande Weber förgasare är oslagbart! Men det kostar en bra slant, jag
har samlat delar under en tid för att ha råd med den.

Vev: Demello 84mm

Stakar: CB 5.5 H-profil

Toppar: CB CNC Super Pro 44/37.5

Vippor: CB 1.4

Cylindrar/Kolvar 94mm

Insug: CB, svetsade och portade.

Oljepump: 26mm

Förgasare: Ida 48

Kamdrev: rakskurna CB

Tryckplatta: steg2 och en snäll solid lamell.

Svänghjul: Lättat original 8 stift.

Remskiva: Ambjörn "Gene Berg kopia fast bättre"

Tändning: MSD rakt igenom.

Komp: 10.7:1

Kam: JPM Raptor, specialslipad mot resten av prylarna.

Avgassystem: Inte bestämt än, kanske ska bygga ett 3-step sido system själv.

En bild på topparna som Demian och jag använder.

https://farm6.staticflickr.com/5780/21278780186_29a3628e0c_o.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

602

Nice..trevligt att följa detta.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

603

pompejus skrev:

Nice..trevligt att följa detta.. ICQ/ab

ICQ/ab

604 Senaste redigerad av Fidde (2015-09-11 13:02:07)

Kaross jobb! det var ett tag sedan den fick lite kärlek. Jag har svetsat ett bra tag på en
56a lowlight, så buss plåt känns som en barnlek! Riktigt kul att dona med den
och man känner sig inspirerad. Ett av fem stolp-avslut klart.

https://farm6.staticflickr.com/5797/21131734440_d5c40121d8_o.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

605

Tummen upp!

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

606

Man kan tro avslutet är gjutet i tenn ICQ/ad  Snyggt som vanligt... meeer bilder ICQ/ag  och maskinen blir säkerligen mumma ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

607

michaelth skrev:

Man kan tro avslutet är gjutet i tenn ICQ/ad  Snyggt som vanligt... meeer bilder ICQ/ag  och maskinen blir säkerligen mumma ICQ/ag

Finns inga fler bilder för jag har inte åstadkommit något mer idag ICQ/ae

Men jag hann precis tillverka ett till avslut innan det var dags att släcka i Chic.
Det blir grymt lättarbetat när man har delar med exakta mått mot bilen.

https://farm1.staticflickr.com/675/20702792784_cac6b53e99_o.jpgimage by flat4sprintstar, on Flickr

608

Snajdigt! ICQ/ad

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

609

Wompa skrev:

Snajdigt! ICQ/ad

Japp! inge skräp plåt på min BD! Finns det inte att köpa får man försöka fixa egna ICQ/af

610 Senaste redigerad av Wompa (2015-09-11 19:11:31)

Jag blir alltid lika förundrad och avundsjuk när jag ser resultaten... fy fasen vad duktiga ni alla är ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

611

Jo, jag byggde en 1835cc i vintras, till ghian. Men jag hann bara med en bil i sommar, så den motorn åkte in i bussen. Och då går det ju inte att gå tillbaks till 1600 sen ICQ/ab
Nu är 1835an i ghian, premiärstartad idag faktiskt.
Till bussen blir det en liknande setup som du kör, fast några steg mindre.
CB 044 CNC Portade Toppar med matchportade insug. Ovalport, 42*37.5 Rostfria ventiler,
62cc förbränningsrum
DPR 78mm 8 stiftad balancerad vev
AA Tjockväggiga cylindrar 92mm
CB H-Profil stakar, Cheva journaler.
CB Rakskurna kamdrev.
Scat 1:1,4 vippor, eller noname 1:1,25 vippor
Nytt lättat, balanserat svänghjul
Gene berg 30mm oljepump
Förgasare weber IDF 40 eller 44. En tanke är att kompensera stora ventiler och låg gashastighet med små halsringar ICQ/ab
Avgas finns lite olika, men det blir nog ett hemmabyggt(av Mats Herrlander)

Kam har jag inte bestämt ännu, men det lutar åt att höra med Johannes. Det kostar en slant, men han har bra grejor.

Ja, trimdelar är dyrt.... Jag fick sälja mycket roligt för att ha råd med detta. Köpte iof allt begagnat, killen före har kört 100 mil med grejorna, men fick inte det att lira så han kroknade och sålde.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

612

Å

lasslo skrev:

Jo, jag byggde en 1835cc i vintras, till ghian. Men jag hann bara med en bil i sommar, så den motorn åkte in i bussen. Och då går det ju inte att gå tillbaks till 1600 sen ICQ/ab
Nu är 1835an i ghian, premiärstartad idag faktiskt.
Till bussen blir det en liknande setup som du kör, fast några steg mindre.
CB 044 CNC Portade Toppar med matchportade insug. Ovalport, 42*37.5 Rostfria ventiler,
62cc förbränningsrum
DPR 78mm 8 stiftad balancerad vev
AA Tjockväggiga cylindrar 92mm
CB H-Profil stakar, Cheva journaler.
CB Rakskurna kamdrev.
Scat 1:1,4 vippor, eller noname 1:1,25 vippor
Nytt lättat, balanserat svänghjul
Gene berg 30mm oljepump
Förgasare weber IDF 40 eller 44. En tanke är att kompensera stora ventiler och låg gashastighet med små halsringar ICQ/ab
Avgas finns lite olika, men det blir nog ett hemmabyggt(av Mats Herrlander)

Kam har jag inte bestämt ännu, men det lutar åt att höra med Johannes. Det kostar en slant, men han har bra grejor.

Ja, trimdelar är dyrt.... Jag fick sälja mycket roligt för att ha råd med detta. Köpte iof allt begagnat, killen före har kört 100 mil med grejorna, men fick inte det att lira så han kroknade och sålde.

Det där såg väll bra ut, när man ska blanda in Kina prylar gäller det att välja rätt sådana.
Man har snappat upp lite under åren av motor killarna.

Helt klart ska du låta JPM slipa en kam till den. Jag tittade på C35, FK8 FK10 och W125
men det kändes lite förlegat ICQ/ab

613

Så jäkla fint Fidde!! Superfina jobb du gör  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

614

Wompa skrev:

Jag blir alltid lika förundrad och avundsjuk när jag ser resultaten... fy fasen vad duktiga ni alla är ICQ/ag

ICQ/ab

615

Barndoor51 skrev:

Så jäkla fint Fidde!! Superfina jobb du gör  ICQ/ag

Tack ICQ/ab

616

Snyggt som fan Fidde  ICQ/ab

Om jag får komma med ett litet tips så kör med Competition Engineering´s kamdrev som tandar i på ett riktigt sätt, det är något helt annat än alla andra "Kalle Ankadrev" och de levereras med RIKTIGA herrejösses bultar.   

http://cevw.com/products.php           Dessutom är Dan Lawson en supertrevlig kille som vet vad han snackar om.  ICQ/af

GEARS
Tired of insufficient cam gears? Competition Engineering has released our finest gear yet!! C.E.'s straight cut gears are 1141 medium-carbon high-grade steel made in the USA. They have a tensile strengh of 97,000 PSI and a yield strengh of 58,000 PSI. The gears are perpendicular and concentric. The are finished to .002 of backlash. The cam gears come with 0, 2, and 4 degree washers that are cut, not pressed, so you can degree your camshaft for ultimate performance. Standard and .100 drop cam gears are available.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

617 Senaste redigerad av Fidde (2015-09-11 21:59:18)

Å

Phileas Fogg skrev:

Snyggt som fan Fidde  ICQ/ab

Om jag får komma med ett litet tips så kör med Competition Engineering´s kamdrev som tandar i på ett riktigt sätt, det är något helt annat än alla andra "Kalle Ankadrev" och de levereras med RIKTIGA herrejösses bultar.   

http://cevw.com/products.php           Dessutom är Dan Lawson en supertrevlig kille som vet vad han snackar om.  ICQ/af

GEARS
Tired of insufficient cam gears? Competition Engineering has released our finest gear yet!! C.E.'s straight cut gears are 1141 medium-carbon high-grade steel made in the USA. They have a tensile strengh of 97,000 PSI and a yield strengh of 58,000 PSI. The gears are perpendicular and concentric. The are finished to .002 of backlash. The cam gears come with 0, 2, and 4 degree washers that are cut, not pressed, so you can degree your camshaft for ultimate performance. Standard and .100 drop cam gears are available.

Tack ICQ/ab kam dreveven har jag skaplig koll på och vet att CB/SCAT inte är några höjdar prylar.
Men till den här motorn? Till den andra jag har "JPM" rovan ska det  sitta det värsta!

Det är hårda ventilfjädrar som får Kina skiten att gå från rund till oval antar jag?

618

Ok, då borde du verkligen köra med CE´s drev, grymma, så satans fina att jag knappt ville montera dom i motorn..... ICQ/ad

Rätt och bra bultar är ju alltid bra oavsett märke på dreven  ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

619

Hörde på omvägar att Chick-garaget skulle byta namn till Guppi-garaget?????? Du får lacka bilen svart och kalla den för Black Molly.

620

Fidde skrev:

Blev lite förvånad när jag skruvade bort sido panelen på långsidan, den var isolerad med
något gulfiber liknande material med handsydd mörkbrun papp, har aldrig sett sådant
förr, är det original tillbehör med isolering eller var Lyx och Klein isolerad från fabrik?
En bild på isoleringen........
PunBB bbcode test

Ett gammalt inlägg av dig, men om isoleringen du hade.

Känns den bekant?
http://www.forumbilder.com/images/2015/12/04/IMG_0082.jpg

Inget skärskult folkigt. En matta som var vanlig att smacka på timmerstommar som tilläggsisolering. Min kåk tilläggsisolerades -61 med denna matta. Det stämmer ju rätt bra i tid med när din buss åkte upp till Norrbotten.
Känns som kreppapper och ser ut som ett gamamlt täcke. Skulle vara vindtät och isolerande. (kliar som faan på armarna när man handskas med den)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

621 Senaste redigerad av nizekustoms (2015-12-04 10:31:01)

Min hade precis samma isolering isatt bakom innerpanelerna. Det är garanterat en eftermontering när tidigare ägare desperat försökt hålla den sparsamma värmen kvar i bussen  ICQ/ag
Jag slet ut det med skyddsmask för precis som David säger så är den inget trevlig. Kliar som satan och är nog mindre bra att andas in.

Alte Liebe rostet nicht!

622

Stenull..värdelös konsistens,bara smular och går sönder,användes mest som täcklager som sagt på vindar utan golv.. ICQ/an

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

623

Finns nog fortfarande att rullas ut överst på isoleringen på loft för att hindra vind att blåsa in i isoleringen...
Inte lämplig i fordon då den sönderfaller...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

624

Hans Landelius skrev:

Hörde på omvägar att Chick-garaget skulle byta namn till Guppi-garaget?????? Du får lacka bilen svart och kalla den för Black Molly.

Det är väl som för guldfiskar i en glas-skål, den här delen av skålen har jag aldrig sett förr , för mekanikerna i chick... Den här bilen har jag aldrig sett förr...   ICQ/ae

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

625

Hans Landelius skrev:

Hehe! Stämmer bra det, men några töntiga Guppis blir det inte, Paroonhaj, Ormhuvud
eller Piraya lurar jag på, om inte skålen är för liten, återstår att se, inte aktuellt just
nu. Fick det gratis och vad gör man inte för att få den där rätta man cave känslan;)