1

Tjenare! Nyligen blivit med en Bay -72:a som det nu sitter en Volvo-motor i..
Funderar på om jag skulle kunna plocka motor och växellåda från min 1303s?
Vad behövs i delar och hur går jag tillväga? ICQ/ab

Typ 2 -72
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)

West Coast BugMeet Crew

2 Senaste redigerad av erich (2015-09-05 17:23:20)

Hej kul

Demontera Volvon /event. adapterplatta . Din motor passar på lådan . Beror lite på modell om du behöver hängare til den nye motorn där bak ... eller inte .. E väksellådan fäst i karrossen e alt ok , annars behøver du et unversalblock event. adaper på oljepumpen ,, riv ut alt ock skicka bilder .. Lycka til !!
" på denna e väl v.lådan upphängd i karossen ??"

mvh
erich

JETech , S. Halland

3 Senaste redigerad av RK (2015-09-05 17:53:57)

Tack för svar!
Vill flytta över växellådan från bubblan med då då den borde bli mer körvänlig och jag vet att allt funkar fint.
Får skaffa ett bussfäste till motorn? Är en 1600AD.
Är det liknande växellåda org. som den som sitter i 1303?
Detta blir ett höst/vinter projekt ICQ/ab

RK

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-09-05 18:15:19)

Det sitter en annan typ av låda i bussen (en 002/091) än i bubblan
Motorn går att flytta över om du har Rätt motorblock (man kan montera dit ett fäste i oljepumpen men det är inte att rekomondera)
sen skall du ha tagi en buss balk till motorn oxå Dom kan vara svåra att få tagi (oftas sönder rostade)
Om du skall flytta över lådan så måste du skaffa andra medbringare till drivaxlarna för dom är olika stora (bubbla >buss) dom är ganska dyra sen skall du byta dessa så bör  man ha ett special verktyg när man byter dessa
Sen blir du nog ganska besviken att vw motorn är så trött mot din volvo motor
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

låter som ett ganska stort ingrepp..
för nu sitter det original växellåda med adapter till b20-motorn och den varvar ju mer än det rör sig..
Har ju inte tänkt göra en racer av bussen, men ändå kunna köra ut på motorväg utan att varva sönder..
Sen visst blir det slöare med vw-motor, men det ska ju vara luftkylt  ICQ/af

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

6

RK skrev:

låter som ett ganska stort ingrepp..
för nu sitter det original växellåda med adapter till b20-motorn och den varvar ju mer än det rör sig..
Har ju inte tänkt göra en racer av bussen, men ändå kunna köra ut på motorväg utan att varva sönder..
Sen visst blir det slöare med vw-motor, men det ska ju vara luftkylt  ICQ/af

Det finns en andledning varför den varvar så mycket (gör det verkligen det )
Man måste tänka på bilen är byggd på 70talet och det var ett arbetsfordon ( min caddy(01) varvar lika mycket på 4an då orkar den dra biltransporten med tävlingsbilen )(polaren har en T3wbx buss det är samma med den) 
som skulle ha med sig last eller dra en jäkla massa vikt  då måste det varva typ 3000-3500 på 80kmt  för den skall orka
sen är växel lådan mycket starkare än typ1 lådan på grund av detta
Oftas tror man att det varvar på grund av att det saknas ljudisolering 
Om man byter till högre bakdäck så är det lättaste sättet att få ned varvtalet
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Om du är duktigt mek sugen och har en slant över, sätt i en konverterad(byttkronhjul7pinjong ) Subaru 5 växlad låda + en motor ... då kan det hända grejer.. bromsar mpste bytas sedan reggas den som ombyggt fordon(Sfro) + regbesiktning...
som det är nu... kommer min bay att få en 2,2 liters subba
Rustys -57 split en 2 liters impreza maskin
och skorpans -67 split en 280hk typ r 2liters turbo.. alla med 5 växlat.. porsche bromsar (rustys bus Whilwood)

fast det e ju kanske överkurs... men en original 1600 har jobb att transportera en bay i högre hastigheter oberoende vilken växellåda du sätter i... en luftkyld maskin skall ju ha en del varv för att få kylfläkten att snurra/för att kyla maskinen..
Då din redan e reggad med utbyttmaskin?? ICQ/af  är ett byte till annan vattenkyld maskin, något som kanske kan smita imellan ICQ/ad
Nothing beats kubik inches,... and Power  ICQ/ag

men visst har original luftkylda vw motorer sin scharm... men man får väl renovera ofta (10000mil) DYRT!!!! tanka ofta och köra lugnt...  ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Jo då den i regget bara står att det är utbytt motor på 75hk så funderar ja lite på smått på annat. Dom lär inte märka något där jag besiktar om de sitter en vw-motor eller något annat. Så ja lär inte behöva regga om den om ja vill byta motor i den senare  ICQ/af
Men nä, det ska sitta en luftkyld maskin i den nu har jag bestämt.
Då är frågan om ja kanske ska låta lådan sitta kvar och bara byta motor.
Kanske hitta en pankaksmotor och sätta i..? Passar den eller det skiljer sig i motorrummet?

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

9

Det sitter 14" hjul på.. 165/60 r14. Sitter större original kanske?

Typ 2 -72

West Coast BugMeet Crew

10

O ja! De där små hjulen måste varva tokigt mycket. Jag har 185/65-15 och tycker de är för små. Motsvarande originalstorlek är 185-14 och det är över tjugo procent större, dvs du kan åka tjugo procent snabbare med samma varvtal!

Om du med "pannkaksmotor" syftar på typ4-motorn så var faktiskt just 1972 första året då dessa motorer kom som tillval. Så platsen i motorrummet finns och lite beroende på vad det sitter för grejer där idag, kan du nog använda befintlig låda och startmotor också. Det svåra är väl att hitta en i bra skick, fast det gäller iofs typ1-motorer idag också.

Ett stort problem med att byta till typ1-motor, som jag ändå måste påstå är det enklaste motorbytet, är att hitta de rätta kylplåtarna om de inte redan finns. 1972-75 var det egna, mycket större, kylplåtar runtom motorn för att den lilla typ1-motorn skulle täcka upp det stora utrymmet för typ4-motorn. Dessa är nog minst lika ovanliga (beggade) som balken, om inte ännu ovanligare då de i större mån rostat bort, slängts och blivit buckliga. Men det lär väl finnas repro idag?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't