O ja! De där små hjulen måste varva tokigt mycket. Jag har 185/65-15 och tycker de är för små. Motsvarande originalstorlek är 185-14 och det är över tjugo procent större, dvs du kan åka tjugo procent snabbare med samma varvtal!
Om du med "pannkaksmotor" syftar på typ4-motorn så var faktiskt just 1972 första året då dessa motorer kom som tillval. Så platsen i motorrummet finns och lite beroende på vad det sitter för grejer där idag, kan du nog använda befintlig låda och startmotor också. Det svåra är väl att hitta en i bra skick, fast det gäller iofs typ1-motorer idag också.
Ett stort problem med att byta till typ1-motor, som jag ändå måste påstå är det enklaste motorbytet, är att hitta de rätta kylplåtarna om de inte redan finns. 1972-75 var det egna, mycket större, kylplåtar runtom motorn för att den lilla typ1-motorn skulle täcka upp det stora utrymmet för typ4-motorn. Dessa är nog minst lika ovanliga (beggade) som balken, om inte ännu ovanligare då de i större mån rostat bort, slängts och blivit buckliga. Men det lär väl finnas repro idag?
Grinder and paint, makes me the welder I ain't