Demian: Ja nog är det onekligen så, att varvtalet spelar in också. Tror dock den främsta orsaken till lådbyte för de flesta är motorljudet. Fast jag undrar om man inte börjar köra fortare och på så vis drar upp förbrukningen istället?
Bubblaobill: Du är inte sugen på att porta topparna lite då? Jag är helt med på att en renoverad 1600 har många av de kvalitéer man söker hos en motor till sin buss och att man egentligen inte behöver så mycket effekt. Jag menar, 1600 DP-toppar som "objekt" finns det lite varstans och lurar och med en solid bottendel har man ju bra förutsättningar för lite mer effekt. Sen gärna det i kombination med utväxlade vippor och avgas. Hur mycket det gör för förbrukningen låter jag vara osagt, men får man mer effekt utan nämnvärd bensinförbrukning, har man ju ökat verkningsgraden hos motorn och det är ju energieffektivitet det också!
Och jag som tycker fartsensationen i en buss överstiger den önskade sensationen redan vid 110-120 km/h! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't