1

Hur mkt drar era bussar????
Jag har en Bay -72 1700 motor som jag mätt upp 2 ggr nu. Bägge gångerna har den legat på 1,4 l/ mil. Tycker det är mycket men det kanske är normalt. Är ju dock en westy, så den är ju lite tyngre....

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

2

Tankade våran igår. Ligger under litern, inte mycket med det var under. Default/smile

-75:a med 1600 och automat. Dock har det varit väldigt snäll körning denna tanken. Mest tuffat runt på småvägar i 50-70. Men jag är nöjd i alla fall.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

3

åkte i somras ner till Frankrike, 650 mil. Konsumptionen ligger mellan 1,15-1,28. motoren är en DP1.6, latebay som väger över 2 ton...

4

Ligger på 1,25 blandad körning. Oftast med nåt ton på flaket dock  ICQ/ab
2-litare med dubbelförgasare.
Min förra buss gick på 1,07 ner till Alicante och tillbaka. Då med 2-liters insprutning.

Pickup EH -76
1303 cab -78

5

Jag snittade 0,96 över 330 mil i sommar på Bugrunsvängen. 1600 och dubbelport med dubbla 32-PDSIT.
185/65-15 på framdäcken och det diffar kring 5% mot GPS på hastighetsmätaren.
För två år sedan, samma sväng men något kortare så snittade den 0,87 med samma buss men enkelport och singelgasare.

6 Senaste redigerad av kee (2015-08-31 16:29:32)

Intressant tråd!

Min vagn drar alltifrån 1,2 till 0,9. Har mätt och räknat på detta i flera år. Så det har varit med olika last, däck och motorer. De flesta har varit typ1 1600 DP-motorer. Erfarenheten säger mig att typ4-motorerna drar lite mer. Sen är hastigheten kritisk också, du kan klara dig under litern trots fullgasaccelerationer och en aktiv körstil, bara du håller topphastigheten nere.Ligger själv ofta i 80-90 vid landsväg/motorväg.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Jag höll 80-ish första 100 milen eller så denna sväng, efter Bugrun med kring- och hemresa så höll jag mellan 100-120. De tankar där jag höll högst hastighet så låg jag på 1,05 och därikring.
Jag har alltid hållit koll på förbrukningen och tror att jag hittat den hittills mest ekonomiska lösningen, högre komfortabe, låg ljudnivå,högre marschhastighet och bra förbrukning. Är sugen på att pröva köra på ormbo och växlade vippor nu bara för att se om det ger något annat än oljud och merjobb.

8

kee skrev:

Intressant tråd!

Min vagn drar alltifrån 1,2 till 0,9. Har mätt och räknat på detta i flera år. Så det har varit med olika last, däck och motorer. De flesta har varit typ1 1600 DP-motorer. Erfarenheten säger mig att typ4-motorerna drar lite mer. Sen är hastigheten kritisk också, du kan klara dig under litern trots fullgasaccelerationer och en aktiv körstil, bara du håller topphastigheten nere.Ligger själv ofta i 80-90 vid landsväg/motorväg.


Ok.. förstår..
Dom gångerna jag mätt har jag kört mestadels motorväg i 100-110km/h. Får nog slå av på gasen lite.

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

9

Ni får ta och skaffa lite äldre bussar och byta utväxling ICQ/ab

Barndooren med 1600 motor, har jag jag fått ner i 0,69 autobahnkörning i ca 100km/h. Vanlig körning ca 0.8

Nu har jag satt i en 2,3 liters motor med 144hk. Den har dragit 0,89 som minst och 0,92 som mest på långturer.

10

Demian: Alla är inte gjorda av pengar, jag har sparat i flera år för att få ihop delar till ett motorprojekt som kan börja likna något. Men det är klart, det är ju inte bara effekt utan även vikt och bayarna är tyngre, så är det bara.

Bubblabill: Jag är sugen på att veta vad ditt recept är. Ormbo och vippor har jag och det gör underverk för effekten i en originalmotor, men det låter ju mer. Har länge tänkt dra igång en tråd med tystaste avgassystemet, men stannat pga många andra funderingar. Det slutar väl med att pråffsen säger att man ska ha ett rostfritt system för tolv tusen och det ligger utanför min budget. Problemet med originaldämparen är att den inte håller särskilt länge 4-5 år sen var det stora hål i min.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

kee skrev:

Demian: Alla är inte gjorda av pengar, jag har sparat i flera år för att få ihop delar till ett motorprojekt som kan börja likna något. Men det är klart, det är ju inte bara effekt utan även vikt och bayarna är tyngre, så är det bara.

Jag har också samlat motordelar i många år. Jag började köpa prylar till motorn 2007. Det är dyra leksaker...

Fast jag tror att en stor del i bensinförbrukningen är det höga varvtalet hos bayarna.

Min barndoor har varit rätt tungt lastad med familj och fullt med packning. Då kommer man nog upp i en baybuss viktmässigt. Men jag tycker inte att bensinförbrukning har ökat nämnvärt då.

Ingen som har mätt upp förbrukningen med Typ1 låda?

12

Kee, jag kör i stort sett original, nyrenoverad motor med vägda kolvar och stakar inom grammet, en millimeter planade toppar, tillsammans med en 002:a med 175/80-15 bak. Jag fräste fram nya bussningar till spjällen på gasarna, eftersom svarven var trasig. Brytarlöst och med högeffektsspole, har testat med större elektrodavstånd (0,85mm) på stiften denna gång men har inte hunnit köra en tank och inte så konsekvent heller, rätt sakta och så riktigt fort på g till jobbet. Motorn går sjukt mjukt med låg tomgång.
Min enkla inredning spelar nog in, bara en rock n roll soffa och bord, en enkel sittpuff full i verktyg väger kanske inte så mycket... Visserligen en hel del blymatta på hela golvet och väggarna.
Som det är nu så går den 130 lite drygt på plan väg och 140 som max i nedförslut, går att ligga i 30 på fyran. Skulle vilja ha varvräknare.
Förut, med lägre profil bak så hann jag lägga in trean innan jag rätade ratten efter en korsning med vänstersväng men nu ligger jag på tvåan och drar en bit till när rätten är rak.

13

Demian: Ja nog är det onekligen så, att varvtalet spelar in också. Tror dock den främsta orsaken till lådbyte för de flesta är motorljudet. Fast jag undrar om man inte börjar köra fortare och på så vis drar upp förbrukningen istället?

Bubblaobill: Du är inte sugen på att porta topparna lite då? Jag är helt med på att en renoverad 1600 har många av de kvalitéer man söker hos en motor till sin buss och att man egentligen inte behöver så mycket effekt. Jag menar, 1600 DP-toppar som "objekt" finns det lite varstans och lurar och med en solid bottendel har man ju bra förutsättningar för lite mer effekt. Sen gärna det i kombination med utväxlade vippor och avgas. Hur mycket det gör för förbrukningen låter jag vara osagt, men får man mer effekt utan nämnvärd bensinförbrukning, har man ju ökat verkningsgraden hos motorn och det är ju energieffektivitet det också!

Och jag som tycker fartsensationen i en buss överstiger den önskade sensationen redan vid 110-120 km/h!  Default/yikes

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Kee, jag köpte topparna nya från classic förra sommaren, hade aldrig tid att porta men det kan hända i vinter om jag hinner med, även förbättra kylningen i topparna eftersom gjutningen var väldigt skräpig. Skulle behöva ta ur motorn ändå och se över något litet läckage. En kompis köpte mirafräs så han kanske kan fräsa in en tredje vinkel i sätena också så är det så bra det kan bli på den fronten. 1,25 vippor ska in det är jag säker på. Effektivare avgassystem hade varit jättebra men jag vill definitivt inte ha upp ljudnivån nämnvärt och då blir det kanske problem. Hide-awaydämpare till buss verkar vara svårfunnet. Kanske något att tillverka så kan man ju få dit en dämpare till om det vill sig väl.
När allt detta är gjort så kanske jag kan byta till den andra lådan jag har liggande så kommer varvet ner än mer, så också förbrukningen är tanken.
Jo, en tanke gällande motorvarvtal, är det dags att sätta på en STÖRRE remskiva för att behålla kylningen eller är det onödigt? Tänker att det kanske bara blir turbulens av luften och ingen mer kylning bara för att varven ökar. Tankar kring det?

15

I tråden "Varvtal" som var aktiv för ett tag sedan, avhandlades detta med varvtal och kylning. Och det Demian skriver där är att det verkar vara en seglivad myt att motorn skulle gå för varmt om man ändrar utväxlingen. Även det ämnet är intressant och jag menar på att det kan finnas många faktorer som styr detta. Tex är det ganska få av oss idag som lastar så mycket som vagnen ursprungligen var konstruerad för. Sen bor vi ju i ett kallare klimat än många andra länder på jorden, så värmepåfrestningarna är inte lika stora. Dessutom innebär ju högre hastighet mer fartvind och bättre utbyte av kylluften. Det kan även tänkas att en motor med lite högre effekt, har samma grad av kylning vid lägre varvtal som en standardmotor har vid högre varvtal, detta då pga den minskade värmeutvecklingen från motorn.

Men jag bara fabulerar, kontentan är att du inte behöver oroa dig för just det. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

Jag har också varit inne på det där spåret, vi har det relativt svalt här, men för den skull så vill man ju inte att motorn ska gå varm.
Avsaknaden av 900kg i last och baksofforna av bly gör ju också att man glider lättare fram, så bättre utväxling är nog inte helt av ondo...

Sidenote, jag har monterar ormbo idag. Har bara hunnit köra till jobbet men det är bättre drag helt klart och förvånansvärt låg ljudnivå, knappt högre från förarplats, bara lite dovare. Ännu ett steg närmre min 091-låda... Blir att få tag i växlade vippor i vinter och sen ut å bränna till våren.

17

Gällande olika effekt och samma hastighet med kylförmåga, arbetet att hålla konstant hastighet är väl samma för en liten som för en stor motor!? Jag menar, en 30-hästars kan komma upp i 100, så mer än 30hk behövs det inte där, för konstant alltså. Vägen dit blir roligare i en större motor men värmeutvecklingen borde vara samma, 736 watt per HK, rörelseenergi eller värme gör detsamma.
Du kanske är inne på verkningsgrad iofs. Undrar vad verkningsgraden är på en standard 1600 och en 2332 megamotor som är optimerad efter senaste rön.