1 Senaste redigerad av FrisseFrasse (2015-08-31 19:30:41)

Tyvärr verkar den stora bilguden vara emot mig.
Har tidigare haft lite problem med tändningen, men idag gick nog allt riktigt åt helvete.

Jag var ute och körde och råkade köra ner i en väggrop och det small till, bilen fortsatte rulla, men det var något konstigt ljud vänster bak, vid detta skede bestämde jag mig för att jag inte orkade med att kolla vad det var som hade gått åt helvete, och körde dom sista hundra meterna hem.

Väl hemma såg jag att jag fått en ofrivillig sänkning på bilen och det verkar som en balk i bottenplattan knäckts. Går detts ens att fixa? Om det går vad kostar det att fixa?

Tyvärr var detta nog spiken i kistan för mig som bubblaägare och kan jag inte fixa detta utan att bli ruinerad får jag nog sälja bilen och vänta tills man har råd att köpa en renoverad bil i framtiden. Troligtvis var det naivt av mig att köpa en veteranbubbla som förstabil även om jag älskar bubblor.

Vet ni någon i Göteborg som kan fixa detta åt mig utan att det blir allt för dyrt får ni gärna tipsa, annars får jag nog sälja bilen som objekt eller reservdelsbil alternativt bytes mot en brukis.

Fan känner mig riktigt ledsen över detta.

Post's attachments

bild.JPG, 106.13 kb, 640 x 480
bild.JPG 106.13 kb, 155 downloads since 2015-08-31 

2 Senaste redigerad av Grubban (2015-08-31 19:46:41)

Det är svärdet som har gått av och det kostar inte mycket att byta om man få bort dom fyra skruvarna på locket. Det kan finnas mera jobb pga. all rost.Hittade en bild från min renovering som förklara lite mera hur det ser ut när allt är isär.

Kan du meka själv?

http://up.picr.de/22980501op.jpg

T2b taigagrön ´77

3

Upp med hakan det där är bara svärdet som gått av, sök på forat på hur man sänker ibak/svärd så hittar du instruktioner hur man går tillväga.
Det finns mycket värre saker som kan hända ICQ/ae

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4 Senaste redigerad av Torpa (2015-08-31 19:45:52)

Här har du en länk, men du kan ju bortse ifrån sänkningen i tråden.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2460

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

5

Förhållandevis vanligt fel på de modernaste årgångarna av bubbla. Det har hänt mig, och flera till här på forumet. Bara att byta svärd och åka. Guider hur man gör finns det massor av. Ett svärd kostar inte många kronor i anspråk.

6

Nja kan inte påstå att jag är någon hejare på att mecka tyvärr. Går det att byta med endast domkraft? Eller måste den hissas upp?

Grejen är att bubblan är den enda bil jag äger och jag måste ha den rullande. Därför hade jag gärna betalt för att få den lagad.

Tyvärr är det även det som får mig att fundera på att skaffa mig en annan bil istället.

7

Det gör du på 2-3h, släpp handbroms muttrarna vid handbromsen föst ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

En annan bil kommer nog att krångla lika mycket och den är inte lika lätt att fixa ICQ/ae
Hissa upp bilen och sätt en vedkubbe under plattan så går det lätt Default/hmm

9

Tack för stödet!

Någon som vet var jag bäst och billigast införskaffar nya bärarmar? till en 1303s?

10

Sätt ut en köpesannons på forat så får du säkert napp.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

11

Sätt in en annons under Delar köpes och skriv vart du bor i profilen så ska du se att folk har det liggandes ICQ/ab

12

Ge inte upp så lätt.  ICQ/ad   Som sagt de behövs inte många verktyg och en domkraft (om du inte har pallbockar använd däck eller vedkubbe, om olyckan är framme så blir du inte klämd under bilen - lita aldrig på en domkraft....)

Sen för att krångla till det för dig och för att du inte ska köpa fel sorts svärd. ICQ/ab 
Måste du veta vilken sorts svärd du har, jag tror det är IRS

Här är en liten film om SA https://youtu.be/IOqlNEVArss

Här är en liten film om IRS https://youtu.be/6FvI7cgAWs0

LYCKA TILL

Post's attachments

IRS vs SwingAxle.jpg, 52.7 kb, 488 x 231
IRS vs SwingAxle.jpg 52.7 kb, 150 downloads since 2015-08-31 

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

13

Med tanke på hur rostigt allt är på bilden bör man nog skaffa ett nytt lock och fyra nya skruvar också, samt be till högre makter att ingen av de nuvarande skruvarna går av.

14

Byt på båda sidorna. Säkert dålig på andra sidan med.
Nya lock, bultar och bussningar så blir det smutt.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

15

Det man kanske bör tillägga, som en brasklapp, och inte för att avskräcka dig, är att skruvarna, både uppe vid locket och nere vid navet, förmodligen sitter hårt fast. Men med rätt verktyg och lite känsla för hur man hanterar en rostskadad skruv, så går det galant. Risken finns ju, som nämnts att skruvarna går av.

Men inget av detta är värt att sälja vagnen för, hade jag bott i Göte-la-borg hade jag hjälpt dig, men mina verktyg finns i annan landsända.

Borsta ordentligt rent, så verktyget får ett bra grepp och ett ledhandtag med lite längre skaft så har du nog av grejerna.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

Värm ordentligt sen på med CRCs fryschock sprej.

17

Skaffa sen en mekhandbok, ovärderlig när man behöver se hur grejerna sitter i hop etc.
Du kommer att behöva den igen, bileländena är numera minst 40 (fyrtio!!) år gamla
så mer problem lär dyka upp . . .

Trösten är att det är världens mest service- o skruvvänliga bil, du ångrar dig aldrig!

(. . . här kunde jag inte tyvärr bestämma mig för vilken smiley som passade . . .)

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

18

Tack folk!

Har faktiskt varit och köpt mig en rosthög till SAAB 9000 idag vilket i alla fall gör att jag har lite mer tid på mig att fixa bubblan. Får se om jag kan mecka ihop en köpesannons imorgon för lite svärd som jag förhoppningsvis kan byta innan vintern