Hans Landelius skrev:Undrar om det fanns en anledning till att fabriken aldrig lackade blocken. På senare år doppades blocken i en numera förbjuden vätska och blev gula i tonen. Vill man skydda blocken mot oxidering kan man med fördel använda linolja och terpentin och torka bort överflödet med en trasa. Lägg trasan efteråt i en hink med vatten. Jag kommer ihåg att jag blev erbjuden att köpa ett par förgasare som Trimco hade pulverlackat till en utställningsmotor. Jag lät bli. Annars kan man ju köpa motor av ikonen Börnie Börgmann om man vill ha en snygg rova som inte startas.
Dow 7 heter väl medlet/ metoden?! Bofors är ensamma om att utföra det i Sverige efter vad jag hört av en Hot rodder som ville fixa sina Halibrandfälgar.
Ser trevligt ut på en motor som skall vara lite oldschool och snygg!
SAAB i Linköping använder en vätska som heter Allodin den skall penslas på ren aluminium
Innan man bättringsmålar plåt vid reparation av flygplanen!
Det blir en gulaktig yta efteråt!
Är det någon som vet om detta motsvarar wv process?
Allodin är påväg att fasas ut......pga. Miljökrav


