Går det bra eller finns det risk att det slår sig?
Ugnen håller ca 180-200 grader, någon som
vet?
Nej Nej Nej Fidde
Om så med etsande grund och 2K
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Nej Nej Nej Fidde
Om så med etsande grund och 2K
/// M
Ok, det blir för varmt! Alla maskinjobb är klart, arborrat och toppdäckat, då är det
ännu sämre antar jag
Är inte problemet med pulverlack att det hamnar över allt, och då menar jag överallt.
Går visst att maska, men alla oljekanaler måste man nog plugga också.
Så sätt ihop ett short block maskera och lacka med etsande primer och vanlig två K lack.
Funkar.
Undrar om det fanns en anledning till att fabriken aldrig lackade blocken. På senare år doppades blocken i en numera förbjuden vätska och blev gula i tonen. Vill man skydda blocken mot oxidering kan man med fördel använda linolja och terpentin och torka bort överflödet med en trasa. Lägg trasan efteråt i en hink med vatten. Jag kommer ihåg att jag blev erbjuden att köpa ett par förgasare som Trimco hade pulverlackat till en utställningsmotor. Jag lät bli. Annars kan man ju köpa motor av ikonen Börnie Börgmann om man vill ha en snygg rova som inte startas.
Är inte problemet med pulverlack att det hamnar över allt, och då menar jag överallt.
Går visst att maska, men alla oljekanaler måste man nog plugga också.Så sätt ihop ett short block maskera och lacka med etsande primer och vanlig två K lack.
Funkar.
Maskeringen är inga problem, pulverlackade ett BMW block i svart med klarlack.
Det blev sjukt bra...
Undrar om det fanns en anledning till att fabriken aldrig lackade blocken. På senare år doppades blocken i en numera förbjuden vätska och blev gula i tonen. Vill man skydda blocken mot oxidering kan man med fördel använda linolja och terpentin och torka bort överflödet med en trasa. Lägg trasan efteråt i en hink med vatten. Jag kommer ihåg att jag blev erbjuden att köpa ett par förgasare som Trimco hade pulverlackat till en utställningsmotor. Jag lät bli. Annars kan man ju köpa motor av ikonen Börnie Börgmann om man vill ha en snygg rova som inte startas.
Linolja/terpentin skulle jag helst ha kört men blocket är svart flammigt av oxider.
Alternativt glasblästra och sedan smörja, men hur kommer det att se ut?
Viktigt moment när motorn ska se helt perfekt utseendemässigt
Jag har glasblästrat mindre detaljer som förgasare, fördelare och föremål i linkande storlek, som jag sedan klarlackat.
Blir väldigt snyggt, glasblästern liksom polerar aluminiumdetaljena blanka och lena.
Om glasblästern jag har tillgång till hade varit större och jag skulle renoverat nån motor, hade jag förstås blästrat den med.
Men det där glaspulvret letar ju sig in överallt, så det blir ju en väldigt noggrann renblåsning efteråt.
Jag ska prova att gnussa med linolja och schotssbrite i längsriktningen endast.
Svårt men snyggt.
Jag lägger till gnussa till mitt ordförråd..check! 
late,
in love,
and a little drunk..
Jag ska prova att gnussa med linolja och schotssbrite i längsriktningen endast.
Svårt men snyggt.
Ska prova det, men oxiden är nog inbränd i magnesiumytan tror jag 
Jag har glasblästrat mindre detaljer som förgasare, fördelare och föremål i linkande storlek, som jag sedan klarlackat.
Blir väldigt snyggt, glasblästern liksom polerar aluminiumdetaljena blanka och lena.
Om glasblästern jag har tillgång till hade varit större och jag skulle renoverat nån motor, hade jag förstås blästrat den med.
Men det där glaspulvret letar ju sig in överallt, så det blir ju en väldigt noggrann renblåsning efteråt.
Glas är ett alternativ, blir att såga ut träpluggar och gängstång till alla hål då...
Blästra blocket med sodapulver som tvättas bort med hett vatten. Det är näst intill omöjligt att glasblästra ett block då damm och små glaspartiklar letar sig in överallt. Hur vet jag det? Done that no good.
Blästra blocket med sodapulver som tvättas bort med hett vatten. Det är näst intill omöjligt att glasblästra ett block då damm och små glaspartiklar letar sig in överallt. Hur vet jag det? Done that no good.
Lutar åt att lägga Plasti Kote, Cast motorfärg tror jag...
Jag sodablästrade mina Solex/Kadronförgasare. Och jag blev mer än mycket nöjd med resultatet. Här ser man vilken skillnad! 
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Sedan kanske det är olika hur pass anfrätt det är också för soda? Här är en bild på det
image by flat4sprintstar, on Flickr
När motorn varvar som ett skållat troll och BMW m3 står still så skiter man i glansen i blocket. Försök att prioritera det som är viktigt och fastna inte i internetdravel. Dom stilpoliserna är aldrig med när du torkar av Pizzaräcer efter Pizzaräcer. Lås bakluckan om du tror någon bryr sig när du förnedrat halva Gävle.
När motorn varvar som ett skållat troll och BMW m3 står still så skiter man i glansen i blocket. Försök att prioritera det som är viktigt och fastna inte i internetdravel. Dom stilpoliserna är aldrig med när du torkar av Pizzaräcer efter Pizzaräcer. Lås bakluckan om du tror någon bryr sig när du förnedrat halva Gävle.
X2
Det där är patina!
Äh skit i att lägga på färg, kör på högglanspolering istället

Ha ha!
helt rätt! Motorn ska sitta i Barnooren, motorutrymmet ska vara så orört som
möjligt men motorn och tanken ska jag försöka få en riktig fin finish på. Tycker det
är fränt med det stuket på en patina bil. Måste lura ut hur jag ska göra rätt snart
så man ligger någorlunda i fas med moroten...
Äh skit i att lägga på färg, kör på högglanspolering istället
![]()
Hua
hemska tanke om det skulle se nästan kromat ut

Hans Landelius skrev:När motorn varvar som ett skållat troll och BMW m3 står still så skiter man i glansen i blocket. Försök att prioritera det som är viktigt och fastna inte i internetdravel. Dom stilpoliserna är aldrig med när du torkar av Pizzaräcer efter Pizzaräcer. Lås bakluckan om du tror någon bryr sig när du förnedrat halva Gävle.
X2
Det där är patina!

Dow 7 heter väl medlet/ metoden?! Bofors är ensamma om att utföra det i Sverige efter vad jag hört av en Hot rodder som ville fixa sina Halibrandfälgar.
Ser trevligt ut på en motor som skall vara lite oldschool och snygg!
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Hans Landelius skrev:Undrar om det fanns en anledning till att fabriken aldrig lackade blocken. På senare år doppades blocken i en numera förbjuden vätska och blev gula i tonen. Vill man skydda blocken mot oxidering kan man med fördel använda linolja och terpentin och torka bort överflödet med en trasa. Lägg trasan efteråt i en hink med vatten. Jag kommer ihåg att jag blev erbjuden att köpa ett par förgasare som Trimco hade pulverlackat till en utställningsmotor. Jag lät bli. Annars kan man ju köpa motor av ikonen Börnie Börgmann om man vill ha en snygg rova som inte startas.
Dow 7 heter väl medlet/ metoden?! Bofors är ensamma om att utföra det i Sverige efter vad jag hört av en Hot rodder som ville fixa sina Halibrandfälgar.
Ser trevligt ut på en motor som skall vara lite oldschool och snygg!
Bofors! låter seriöst