1

Såhär i brukandes tider kommer man ju på alla de små saker man vill fixa med, som man, när vagnen står still, annars lätt glömmer bort. Och en feature jag  tänkt borde vara lätt att bygga in i bussen är en diod som varnar om någon av säkringarna mellan batterierna går. Kanske har jag gjort en tankevurpa och kommer stöta på andra problem, därför rekar jag lite här.

Tanken har gått såhär, om någon av de två säkringar går, som sitter på ledningen mellan de två batterierna (en vid varje pluspol), så sjunker spänningen på bobatteriet som inte längre får laddning av generatorn. Dessutom belastas detta batteri av stereo och ev kylskåp som går. Detta genererar en spänningsskillnad som är större än de 0,7 volt som en vanlig röd diod normalt kräver. Så genom att koppla denna diod till plus på respektive batteri, där bobatteriets plus får agera minus, borde den vara släckt när båda batterierna har laddning (och sånär som på samma potential, det kan skilja runt 0,2 volt) och tändas när spänningsskillnaden mellan de två batterierna överstiger 0,7 volt, vilket det gör om säkringen går.

Men vad är det då för smutt teknologi som gör att en vanlig instrumentdiod som tex biltema säljer (43-043/6), som gör att de går på tolv volt istället för de 0,7 en enkel komponent kräver? Anledningen till att jag frågar över just dessa är för att jag har en sån diod "på hyllan" och dessutom har den ju en snygg kromsarg som förenklar montaget på instrumentbrädan. Går dessa att dissekera och bygga om (kanske svårt att svara på?) eller finns något annat alternativ bland 0,7-voltsdioder med "fattning" för själva montaget?

Jag har dubbla voltmätare i instrumentpanelen och dessa skvallrar ju om en abrupt spänningsskillnad, men dels kanske man inte alltid håller ögonen på vilka siffror som visas i displayen, dels vore det en kul funktion att bygga in om det inte är alltför mycket jobb. Tanken föddes när jag såg hur värdena varierade och insåg att spänningsskillnaden, åtminstone teoretiskt, kunde driva en diod.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Vi kanske pratar olika dialekter av samma språk... Men jag vet inte riktigt om jag ändå förstår allt, möjlieh är det mig det är fel på...
Men du vill ha en LYSDIOD som tänds om ett av bussen batterier blir utan laddning? Är det så?

Det finns flera olika sorters dioder, varav lysdioden är en. Den "vanliga" dioden fungerar som en backventil åt strömmen, släpper bara på den åt ett hål.
Vidare i raden av olika dioder finns det en variant. Som heter "zenerdiod". Denna släpper bara på strömmen när en viss spänning uppnåtts. Exempelvis väljer man då en sådan som släpper på vid 12,2v.

Man räknar aldrig på vilken spänning en lysdiod lyser vid, av nån anledning så anger man alltid strömmen som skall flyta genom denna för att den skall lysa på rätt sätt.

Till 12v är det dock lagom att ha ett förkopplingsmotstånd på 560 ohm för en vanlig 3 eller 5 mm röd lysdiod.

Om du kopplar tre "vanliga" dioder i serie med nånting, en reläspole exempelvis, så ger dessa 3 x 0,7v i spänningsfall, det blir 2,1 volt och kan faktiskt vara lagom att friva en lysdiod med.
Relets kontaktgrupper kan man ju då koppla för något varningssystem om nu laddningen uteblir.

Men som jag inledningsvis skrev, så vet jag inte om jag riktigt förstod hur du ville ha det??
-såsom jag tror att du vill ha det, blir det en typist "citroënlösning" en suverän teknisk lösning på ett problem som knappast existerar... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Haha, ja kanske är det en citroenlösning jag är ute efter? ICQ/ae  Och ja, det är en lysdiod jag menar, en lampa som tänds när säkringen går. Missade den lilla detaljen, ber ödmjukast om ursäkt för detta.

Jag hade lite på känn att lysdioder inte bara drivs av en given spänning, som en lampa, därför frågar jag. Sen är det väl inte helt korrekt att påstå att problemet knappast existerar. Nog för att voltmätarna ger vid handen att laddning sker, men ser man inte det förrän det är för sent, eller om en ovan förare sitter vid ratten, kanske inte värdena säger denna något. En ilsken kontrollampa märkt "säkring" får även den mest ignoranta föraren att känna oro. Och det har hänt att säkringen går under färd och då blir kylskåpets och stereons strömkälla utan laddning och det vill man ju inte upptäcka först när man dragit ur batteriet, försämrat dess kapacitet och likaledes inte har någon kräm i batteriet "över natten" när man kommit fram ett par timmar senare.

Det är inget "problem" idag, men om detta är ett diskussionsforum för folkvagnar och jag har en diskussion som rör folkvagnar att ta upp, så tänker jag att det är rätt ställe att göra det på.  ICQ/ab  Om en slik manöver vore enkel vore den kul att implementera. ICQ/ab

Scenariot skulle kunna vara följande, säkringen går, startbatteriet har, säg 13,4 volt och bobatteiet håller 12,4 volt (dessa värden fluktuerar ju hela tiden). Min ursprungliga tanke var då att en lysdiod ICQ/ad , kopplad till plus på respektive batteri, med strömriktningen angiven åt den lägre potentialen hos bobatteriet, skulle få dioden att lysa, enkom av spänningsskillnaden på 0,8-1-1,2 volt. Men så enkelt är det alltså inte? Installationen skulle iaf vara enkel, Eftersom lysdioden skulle placeras vid voltmätarna skulle man bara ta plusplintarna hos anslutningarna för de två instrumenten och ansluta "lampan" till.

4

Spänningssillnaderna mellan batterierna skulle användas som matningsspänning åt en lysdiod... Tja kanske, men lurigt då det kan uppstå strömrusning mellan två batterier med olika potential, och en sådan ström skulle snabbt avliva den mest överdimensionwww
Leta istället efter en "balanskrets" någonstans i nån elektronik bok har jag sett en sådan, en krets som känner av skillnaden mellan två elektriska punkter, och spm kan varna med ljus och/eller ljus om skillnaden överstiger ett visst värde.

5

Ja jag misstänker också att det kan bli vanskligt att koppla ihop dem på det där viset. Det var mest en kul tanke, lysdioden kan jag nog ha någon annan stans.

Jag har faktiskt varit med om ett ökat antal tillfällen då laddningen skenar iväg. Den kan ligga på 15-17-volt ibland! Jag undrar om det kan vara dags för en ny regulator nu när motorn ändå ska ur?

6 Senaste redigerad av Björn J. (2015-08-25 21:26:29)

Jag har nu vid två tillfällen upptäckt att de där "plastregulatorerna" från Hella ger för hög spänning, jag pratar nu om växelströmsgenerator, och en liten plastkapslad regulator som oftast är blå. Möjligen är de avsedda för nån annan typ av generator, då jag upptäckt att två olika sade till generatorn att lämna 14,5 volt ut. Blybatterier börjar att gasa vid 14,2 volt ungefär.
Regulatorn känner ju på något vis av generatorns interna spänning och utifrån det styr den magnetfältet i rotorn, som då induktivt bildar en spänning och ström i de tre statorspolarna.