Såhär i brukandes tider kommer man ju på alla de små saker man vill fixa med, som man, när vagnen står still, annars lätt glömmer bort. Och en feature jag tänkt borde vara lätt att bygga in i bussen är en diod som varnar om någon av säkringarna mellan batterierna går. Kanske har jag gjort en tankevurpa och kommer stöta på andra problem, därför rekar jag lite här.
Tanken har gått såhär, om någon av de två säkringar går, som sitter på ledningen mellan de två batterierna (en vid varje pluspol), så sjunker spänningen på bobatteriet som inte längre får laddning av generatorn. Dessutom belastas detta batteri av stereo och ev kylskåp som går. Detta genererar en spänningsskillnad som är större än de 0,7 volt som en vanlig röd diod normalt kräver. Så genom att koppla denna diod till plus på respektive batteri, där bobatteriets plus får agera minus, borde den vara släckt när båda batterierna har laddning (och sånär som på samma potential, det kan skilja runt 0,2 volt) och tändas när spänningsskillnaden mellan de två batterierna överstiger 0,7 volt, vilket det gör om säkringen går.
Men vad är det då för smutt teknologi som gör att en vanlig instrumentdiod som tex biltema säljer (43-043/6), som gör att de går på tolv volt istället för de 0,7 en enkel komponent kräver? Anledningen till att jag frågar över just dessa är för att jag har en sån diod "på hyllan" och dessutom har den ju en snygg kromsarg som förenklar montaget på instrumentbrädan. Går dessa att dissekera och bygga om (kanske svårt att svara på?) eller finns något annat alternativ bland 0,7-voltsdioder med "fattning" för själva montaget?
Jag har dubbla voltmätare i instrumentpanelen och dessa skvallrar ju om en abrupt spänningsskillnad, men dels kanske man inte alltid håller ögonen på vilka siffror som visas i displayen, dels vore det en kul funktion att bygga in om det inte är alltför mycket jobb. Tanken föddes när jag såg hur värdena varierade och insåg att spänningsskillnaden, åtminstone teoretiskt, kunde driva en diod.

Och ja, det är en lysdiod jag menar, en lampa som tänds när säkringen går. Missade den lilla detaljen, ber ödmjukast om ursäkt för detta.
Om en slik manöver vore enkel vore den kul att implementera.