Ok, bilen är besiktigad men det dök upp ett litet problem i samband med det. Besiktningsmannen var lite bekymrad över de låga avgasvärdena, CO-halten låg mellan 0,4 - 0,5 och lambdavärdet låg mellan 1,6 - 1,7. Dvs. alldeles för mager blandning
Nu hör till saken att jag hällde i ung. 1½ liter E85 till de 8-9 liter bensin som fanns i tanken innan besiktningen, utan att ha mätt någonting. Bara som en liten försiktighetsåtgärd... Med tanke på att stiften var rätt svarta innan så kändes det som om den gick lite fett, men när jag skruvade ut 4:ans och 2:ans stift såg det ut så här:
(Skärpan hamnde tyvärr lite fel...)
2:ans stift till höger har en kopparliknande yta på utsidan av elektroden, och 4:ans har början till det. Antar att det har varit rejält varmt...
Hade f.ö. en oljetemp >95 grader när jag kom tillbaka till jobbet med den och oljekylarens fläkt gick för fullt... Tändningen kollad med strob i söndags och den stod som den skulle (graderad CSP-remskiva, borde inte vara såååå fel).
Så frågan är: Kan E85-tillsatsen ha orsakat det här? Eller har jag något annat, allvarligare, problem? Bestyckningen kändes ju helt ok, och den gick helt ok kvällen innan.
Har en bredbandslambda (AEM) på väg, befinner sig just nu på Arlanda, så snart går det iaf att mäta den delen. Kanske borde fylla på med minst halvtank med färsk bensin? Eller vad tror ni?
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

Har ställt upp tändningen till 30-31 grader nu. Förresten, den här butiken på eBay var snabb att leverera och har bra priser: