26

Ok, bilen är besiktigad men det dök upp ett litet problem i samband med det. Besiktningsmannen var lite bekymrad över de låga avgasvärdena, CO-halten låg mellan 0,4 - 0,5 och lambdavärdet låg mellan 1,6 - 1,7. Dvs. alldeles för mager blandning  ICQ/ac   Nu hör till saken att jag hällde i ung. 1½ liter E85 till de 8-9 liter bensin som fanns i tanken innan besiktningen, utan att ha mätt någonting. Bara som en liten försiktighetsåtgärd... Med tanke på att stiften var rätt svarta innan så kändes det som om den gick lite fett, men när jag skruvade ut 4:ans och 2:ans stift såg det ut så här:

https://lh3.googleusercontent.com/eyvSpyjt7k9kKNoApWfw5he1wnfooAz4a2xY-UoK5Eg=w715-h966-no

(Skärpan hamnde tyvärr lite fel...)

2:ans stift till höger har en kopparliknande yta på utsidan av elektroden, och 4:ans har början till det. Antar att det har varit rejält varmt... ICQ/ac  Hade f.ö. en oljetemp >95 grader när jag kom tillbaka till jobbet med den och oljekylarens fläkt gick för fullt... Tändningen kollad med strob i söndags och den stod som den skulle (graderad CSP-remskiva, borde inte vara såååå fel).

Så frågan är: Kan E85-tillsatsen ha orsakat det här?  Eller har jag något annat, allvarligare, problem? Bestyckningen kändes ju helt ok, och den gick helt ok kvällen innan.

Har en bredbandslambda (AEM) på väg, befinner sig just nu på Arlanda, så snart går det iaf att mäta den delen. Kanske borde fylla på med minst halvtank med färsk bensin?  Eller vad tror ni?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

27

Det är klart att spriten påverkar endel, blir väl en 17-18% mera sprit så det har nog inverkan.

Anders

28

Beställde luftmunstycken i storlek 160 istället, men när jag skulle byta idag så visade det sig att det inte alls satt 175 där som jag trodde. Det var 190 som satt kvar... Så jag bytte till 175 och drog iväg ung. 10 km i god fart, tittade på stiften när jag kom hem och 2:ans och 4:ans stift ser nu ut så här:

https://lh3.googleusercontent.com/75-Wlv30I7DVlQvL_T-szODgeGQsP_-uGvvl_h5vhfw=w752-h1015-no

https://lh3.googleusercontent.com/c-TNpZt2LArYLSu3pRMDH5CqwDKLRYrFIoGTsKg6sOU=w752-h1015-no

Fortfarande magert, va?  ICQ/ac   Ska jag gå ner till 160 på luftmunstyckena?  (Ska kolla med lambdamätaren också, men sist var det så magert att den bara gick i botten...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

29

vilken tändning i grader  och på vilket varvtal ? (är det en kina 009 som syns på bilden)
Har du kollat  tändningen på 3an om inte så kolla
Sen om du ändrade på högfart och varvade typ 2800-3000 så går det på lågfarts munstyckena
Kör på fyran med typ 2600-2900 varv ut med stiften o kolla  sen samma sak med 2900-3400 för att se skilnaden på stiften
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

30 Senaste redigerad av Stefan F (2015-08-23 19:21:24)

Ok, ska kolla igen imorgon. Nej det är ingen Kina-009, det är en Bosch "Made in Brazil". Om det är till det bättre eller sämre?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

31

Jag personligen tycker att 009 är inget vidare när det finns Typ3 förelare som är för dubbla fuggar  och dom har vakum oxå som funkar klockren med idf
Har kört några (009) i testbänken   därför vill jag du skall kolla även tändningen på 3an om det skiljer så kolla även 2-4 oxå
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

32

Har du kollat flottörnivån?

Luftmunstyckena påverkar främst över 5000 varv så om du ska få något utslag på det bytet av munstycken ska du ligga på runt 160 och det tvivlar jag lite på att du gjort.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

33

Bytte tillbaka lågfarten till 57, kollade tändningen med strob, justerade den någon grad. Har 7 grader på tomgång och 28-29 vid fullt utslag. Det diffar ung. 3 grader mellan 1:an & 3:an, ingen synlig skillnad mellan 2:an & 4:an. Tändningen är f.ö en brytarlös Pertronix Ignitor med Pertronix "Flame Thrower" spole. Efter bytet får jag (om än väldigt fladdrigt ICQ/ac ) utslag på mätaren A/FR hoppar mellan 13.5 och 15.någonting, men sonden är väl kanske inte avsedd att bara stoppas in i avgasröret sådär. Nej jag har inte kollat flottörerna. Än.

Ja, jag insåg när jag läste igenom texten från Aircooled.net igen att luftmunstyckena kommer in långt senare. Så det bytet gjorde nog varken från eller till...  och några 160 har jag definitivt inte varit uppe i heller, för den delen  Default/lol

Så här såg iaf 4:ans stift ut efter samma slinga som igår (11 km) i 90-95 km/h.

https://lh3.googleusercontent.com/oJawMRdKwYDfIHzCYqzC4dC_owonkxjaR3yKz1kNoWk=w762-h1015-no

Ingen större skillnad mot igår, va?  Men det är iaf inte vitt...  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

34

Lite högre tändning än så vill jag nog ha, 30-32 är mitt utgångsvärde.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

35

Om du bara stoppar in sonden i röret så blir det inte bra Efter kolektorn i röret cirka 30-40mm (du får bakpulser om du inte har ett rör som är 100mm Du kan tillverka en sådan här så kommer det bli bra http://www.innovatemotorsports.com/xcar … amp;page=1
Om jag var dig skulle jag stoppa i 60-65 i låg fart  Ps om flotör nivån är låg så kan det gå snålt som fan
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

36

Ok, beställer väl hem både 60 & 65 då ICQ/ab  Har ställt upp tändningen till 30-31 grader nu. Förresten, den här butiken på eBay var snabb att leverera och har bra priser:

http://stores.ebay.com/carbdeal/

4 luftmunstycken för $15 inkl. frakt (från Tjeckien)  ICQ/ab   Beställde förra söndagen o hade dem i torsdags.

Vad räknas som "låg" flottörnivå, hur mycket får det diffa?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

37 Senaste redigerad av Svwerker (2015-08-23 17:51:52)

Låg blir den om detta är mer än 10 mm, det är rätt känsligt och skall mätas med packning och i den position som visas på bilden.
http://www.misab.se/lista.php?kid=4-154-157

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38

Bytte till 60 (har 65 också) på lågfarten, nu ser stiften (iaf 2:an & 4:an...) ut så här:

https://lh3.googleusercontent.com/dz2Mc_qUPObCH2xndN7VUUDosWOLV3AiDhLJEYG5vg0=w715-h966-no

(Och nej, jag har inte plockat bort locken för att kolla flottörninvån. Än.)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

39

Jag brukar ställa flottörnivån med hjälp av borr..

Man lägger ett borr mellan och blåser i anslutningen medan man stänger mot borret.. Då VET man att den verkligen stänger på rätt höjd. Borr finns ju många olika dimensioner, mkt enklare än att hålla på med skjutmått och annat.