Hej era vw-frälsta! Jag heter Martin är 23 år och pluggar till civilingenjör i Linköping. Dock är jag ursprungligen från Borlänge, brukar vara hemma under ledigheter och sådant. Jag har surfat lite ”under radarn” här rätt länge men inte kommit mig för att skapa en tråd och visa vad jag håller på med.
Bilen är en alaskablå vw 1303s med taklucka som far min köpte efter att ha varit och nallat på flaskan runt -90. Bilen var redan ett renoveringsobjekt med rutor bortplockade och slipad/spacklad på sina ställen. Men nya skärmar fanns och motorn var genomgången.
Bilen blev undanställt i väntan på en renovering men det skulle dröja till -07 innan det hände något. Jag var då i 14-15 årsåldern och tänkte att denna ska jag fixa. Vid det här laget var bottenplattan nästintill obefintlig och motorn hade bror min och hans kompis tankat med vatten, lera och gammal diesel. Jag vill minnas att det fanns is i bilen på hela bottenplattan under en vinter. Ni fattar skicket.. I motorn hade vattnet borrat sig igenom magnesiumblocket så det var bara att kasera.
Jag insåg att en donatorbil var ett måste! Hittade en i Ljusdal med renoverad bottenplatta så denna hämtade vi. Det var vinter och mycket snö så tur far hade en quattro! Jag skiftade kaross för att behålla takluckan så en registreringsbesiktning måste donas med. Dock var karossen med takluckan inte heller i så bra skick, bytte nästintill all plåt i hjulhusen bak och värmekamrarna förstås. Det var fortfarande vinter och jag låg på ett kallt cementgolv. Men hade i alla fall tak över huvudet.
Det ärsynd för jag hade allt dokumenterat på bild men man byter ju telefon och då glömmer man bort att lägga över på någon hårddisk.
En motor köptes in och renoverades lite lätt med nya kolvringar och dylikt. Portade topparna och satte på ett annat utblås.
Lite fränare sportiga stolar skulle jag bestämt ha! Hittad några från en Mazda 323F på en skrot. Jag vet, är som att svära i kyrkan men visste inte bättre då jag var 15. Fick jävlas som fan för att få dessa att passa. Var ju inte direkt symmetriska fästen. Fick dit stolarna i varje fall men det är inget jag är så nöjd över.
Nu var det dags att lägga ner fanskapet på marken, och detta gjordes enligt ett recept här på forumet med golf mk1 dämpare och coils. Riktigt bra tips!
Dags att lackera! Och det är nu det börjar komma lite bilder att titta på!
Jag hade ursprungligen tänkt köra på ett slitet stuk med den blåa färgen och även blanda in lite orangea partier enligt bild nedan:
Jag började slipa, spackla och rikta plåt i början av sommaren och insåg snabbt vilket fruktansvärt tråkigt jobb det är. Men pedantisk och envis som man är gnetade man vidare. Ville ju inte ha en typisk EPA-finish på den men samtidigt inte lägga all min tid på bilen heller.

Timmarna gick och jag bestämde mig för att göra en riktig och seriös lack istället när jag ändå la ner så mycket tid.
Funderade på att lacka silver, eller något i den stilen.
Började kolla på vilken silver/grå jag ville ha. Det råkade vara så att en kompis hade införskaffat en laxsilver BMW e28 som var riktigt 80-tal. Jag tycker 80-talsstuk är lite fränt och bestämde mig därför att köra på den färgen.
Före grundning med en slipgrund/filler la jag en washprimer på plåtrena skärmar och i nederkant/överkant på dörrarna enligt bild nedan:
Mitt lilla lackbås:

Det hände en liten grej, jag sulla..
Maskering av kaross:
Våtslipade först med 400-papper och sedan med 600.
Sen var det dags för lack. Lackade först motorhuv, bagagelucka, två skärmar och dörrarna. La några lager för att inte få rinningar och lyckades ganska bra. Det här hände alltså igår och idag, fredag och lördag.

Och klarlack!

Jag lackade först insidan på dörren och vände sedan denna nedåt för att lacka yttersidan. När klarlacken skulle läggas hann inte klarlacken torka till 100 % så det fastnade lite fibrer på yttersidan.. men det borde gå bort när jag våtslipar senare! 
Ja och imorgon blir det lack av karossen. 

Nu ska jag sova! hörs hej!
1200-58