1

Hur många kg får jag ha på ett takräcke på min lastbilsreggade panelbuss ?
50kg som på en personbil ?

Vet ju att dessa panelbussar gick som bl.a rörläggeribussar med massor av kg på takräcket

Vissa säger att denna uppgift står i reggbeviset
Men jag har kollat på bussens och flera andra reggbevis här, jag hittar inga uppgifter på taklast

http://www.chevys.se/buss/bilder/36.jpg
http://www.chevys.se/buss/bilder/37.jpg

Just building stuff in my own garage, when i want, how i want ...
Ford 32 bigblock airride roadster, Ford T27 Dragrace bigblock airride roadster, Chevy -57 convertible,
, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

2

Jag brukar, för vanliga personbilar hävda att maxlasten för taklast, baserar sig på vagnens körduglighet och dess tyngdpunkt. Tyngdpunkten flyttas ju högre och högre upp, ju mer man lastar på vagnens tak och desto mer olustig blir den att köra. Allt är frågan om omständigheter kan jag tycka.

Kort sträcka i låga hastigheter vid goda väderförhållanden är ju väldigt förlåtande, då kanske du tom kan lasta en till buss ovanpå bussen.  ICQ/ae  Men lastar man ofta på taket, i ur och skur och har förare som är okänsliga för omständigheterna då skulle jag begränsa mig till de vanliga femtio kilona för att ha lite säkerhetsmån.

Huruvida farbror blå stoppar dig eller ej beror nog till större del hur lasset ser ut, än hur tungt det faktiskt är. Sprid ut åttio paket spikplattor över takräcket och det ser helt ofarligt ut men det väger mer än bussen och vagnen lägger sig nog ner i första kurva. En dåligt surrad höbal väger inte en bråkdel av detta, men drar nog till sig folks blickar i en oönskad mån.

En folkabuss har ju den fina fördelen med den låga boxermotorn som ger låg tyngdpunkt och bra vägegenskaper och vagnen i sig har ett större tak än en vanlig personbil och borgar också för högre lastkapacitet på, men till syvende och sist handlar det mycket om sunt förnuft. får man fråga varför du frågar? (Kanske är det lättare för svarare att hjälpa dig då?)

Jag tror inte det finns något "rätt svar" här, men att taklasten skulle finnas i regbeviset tycker jag låter befängt. Kanske har det funnits en sådan klausul någon gång i tiden, vad vet jag?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Förresten!

Vilken vacker vagn du har!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Får för mig något här, har hört något om 150kg på T3 tak, vet inte var jag hört det, men det ringer nån liten klocka...
Jag kör runt med televerkets arbetsplattform på min buss och den väger säkert 100kg och på den står det "100kg max last vid färd" på en skylt, men det är en väldigt stabil pjäs som fäster in på totalt 8 punkter mot dropplisten.

5

kee skrev:

Jag brukar, för vanliga personbilar hävda att maxlasten för taklast, baserar sig på vagnens körduglighet och dess tyngdpunkt. Tyngdpunkten flyttas ju högre och högre upp, ju mer man lastar på vagnens tak och desto mer olustig blir den att köra. Allt är frågan om omständigheter kan jag tycka.

Kort sträcka i låga hastigheter vid goda väderförhållanden är ju väldigt förlåtande, då kanske du tom kan lasta en till buss ovanpå bussen.  ICQ/ae  Men lastar man ofta på taket, i ur och skur och har förare som är okänsliga för omständigheterna då skulle jag begränsa mig till de vanliga femtio kilona för att ha lite säkerhetsmån.

Huruvida farbror blå stoppar dig eller ej beror nog till större del hur lasset ser ut, än hur tungt det faktiskt är. Sprid ut åttio paket spikplattor över takräcket och det ser helt ofarligt ut men det väger mer än bussen och vagnen lägger sig nog ner i första kurva. En dåligt surrad höbal väger inte en bråkdel av detta, men drar nog till sig folks blickar i en oönskad mån.

En folkabuss har ju den fina fördelen med den låga boxermotorn som ger låg tyngdpunkt och bra vägegenskaper och vagnen i sig har ett större tak än en vanlig personbil och borgar också för högre lastkapacitet på, men till syvende och sist handlar det mycket om sunt förnuft. får man fråga varför du frågar? (Kanske är det lättare för svarare att hjälpa dig då?)

Jag tror inte det finns något "rätt svar" här, men att taklasten skulle finnas i regbeviset tycker jag låter befängt. Kanske har det funnits en sådan klausul någon gång i tiden, vad vet jag?

Var bara mest nyfiken på vad lagen säger och vad som är ok

Ford 32 bigblock airride roadster, Ford T27 Dragrace bigblock airride roadster, Chevy -57 convertible,
, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

6

Pukan skrev:

Får för mig något här, har hört något om 150kg på T3 tak, vet inte var jag hört det, men det ringer nån liten klocka...
Jag kör runt med televerkets arbetsplattform på min buss och den väger säkert 100kg och på den står det "100kg max last vid färd" på en skylt, men det är en väldigt stabil pjäs som fäster in på totalt 8 punkter mot dropplisten.

Har du bild på hur det ser ut

100 + 100kg last = 200kg totalt då ?

, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

7

Hittade en liten instruktionsbok, sida 84.
Scannade sidan men av okunskap så var filen för stor, får återkomma med den.

Enligt VWs instruktionsbok så gäller det 100kg som tillåten taklast (detta gäller enbart Skåp, Kombi, Caravelle/Kombi L, Caravelle GL).
Bil med automatlåda reduceras maxlasten med 40kg (trolig orsak frontyta, bil och takbox).

Extra info;-)
För Dubbelhytt gäller 75kg.
Pickup, Skåp med förhöjt tak, Kombi med förhöjt tak får inte bära någon taklast.

Hälsningar från mellangården ...... ;-)

8

Förresten!

Skåpet blir bara snyggare och snyggare för varje gång du förädlar den.
Sänkning är det som gäller med tanke på att alla hobbyfordon som du har körs med luftbälgar...... ;-)
Sänk den tillräckligt (markkontakt som husvagnen) så märks det inte med lite juck i skåpet..... heheheh.

9

Q&M skrev:

Enligt VWs instruktionsbok så gäller det 100kg som tillåten taklast (detta gäller enbart Skåp, Kombi, Caravelle/Kombi L, Caravelle GL).
Bil med automatlåda reduceras maxlasten med 40kg (trolig orsak frontyta, bil och takbox).

Extra info;-)
Pickup, Skåp med förhöjt tak, Kombi med förhöjt tak får inte bära någon taklast.

Måste kolla i mina T3 instruktionsböcker här, tack för tipset ICQ/af

Om en T3 med automat har luftkyld turbin är / var dom nog rädda att oljan och turbinen
skulle bli för varm om bilen fick ökad frontarea
Jag menar full last i bussen och sen takräcke på det ...

Mellangården ... hmmm  ICQ/ad

, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

10

Q&M skrev:

Förresten!

Skåpet blir bara snyggare och snyggare för varje gång du förädlar den.
Sänkning är det som gäller med tanke på att alla hobbyfordon som du har körs med luftbälgar...... ;-)
Sänk den tillräckligt (markkontakt som husvagnen) så märks det inte med lite juck i skåpet..... heheheh.

Tackarrrrr
Har många bra ide"er  både inuti och utvändigt för denna buss

Synd att tunn plånbok och tiden hindrar lite  ...

, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

11

Som jag tolkar instruktionsboken så gäller tillåten taklast inräknat i maxlasten, men jag kan ha fel.
Hittar du inte i instruktionsboken så kan jag skicka ett PM, sidan har kladdat ihop
sig med motstående sida efter ett antal fuktiga år i bilen.

Hälsningar från mellangården...  ICQ/af 
ett bra ställe att sitta och fundera på..

12

Q&M skrev:

Extra info;-)

Min instruktionsbok från 1989 hade alla uppgifter om taklast på sidan 138
Samma viktuppgifter som ovan

, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

13 Senaste redigerad av Pukan (2015-08-17 17:58:33)

Deep Purple skrev:
Pukan skrev:

Ja jag vet inget om vad lagen säger, har både besiktat med tackräcket på och blivit stoppad av farbror haffa, men ingen som kommenterat på det.
Tror att det här med 150kg var någon rekommendation från vw på transporterbussarna, de tål betydligt mer... Hasse har säkert koll på detta...

Här kommer iaf den enda bild jag kan hitta på datorn just nu, kan återkomma med mer info om vad som står på skylten själva räcket...

http://syncronised.com/topic/perras-bus … syncro-16/

Post's attachments

Min 16 syncro-red.jpeg, 127.21 kb, 716 x 614
Min 16 syncro-red.jpeg 127.21 kb, 291 downloads since 2015-08-17 

14

Pukan skrev:
Deep Purple skrev:
Pukan skrev:

Ja jag vet inget om vad lagen säger, har både besiktat med tackräcket på och blivit stoppad av farbror haffa, men ingen som kommenterat på det.
Tror att det här med 150kg var någon rekommendation från vw på transporterbussarna, de tål betydligt mer... Hasse har säkert koll på detta...

Här kommer iaf den enda bild jag kan hitta på datorn just nu, kan återkomma med mer info om vad som står på skylten själva räcket...

http://syncronised.com/topic/perras-bus … syncro-16/

Detta var din buss alltså ?  har en fråga isåfall

http://syncronised.com/wp-content/uploads/2015/03/Min-16-syncro-red.jpeg

, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

15

Fråga på...

16

Pukan skrev:

Fråga på...

Fabrikat och dimension på fälgarna som bussen har på just denna bild tack

, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

17

Här beställde jag dem:
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=01&

18

Pukan skrev:

Här beställde jag dem:
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=01&

Aha , jag trodde det var några gamla från 70-80talet

, Zundapp KS50 -70 osv
www.chevys.se

19

Deep Purple skrev:

En kopia av en gammal modell så det var inte illa gissat ICQ/ab

20

Pukan skrev:
Deep Purple skrev:

En kopia av en gammal modell så det var inte illa gissat ICQ/ab

dom var duktigt snygga ICQ/ab