Jag brukar, för vanliga personbilar hävda att maxlasten för taklast, baserar sig på vagnens körduglighet och dess tyngdpunkt. Tyngdpunkten flyttas ju högre och högre upp, ju mer man lastar på vagnens tak och desto mer olustig blir den att köra. Allt är frågan om omständigheter kan jag tycka.
Kort sträcka i låga hastigheter vid goda väderförhållanden är ju väldigt förlåtande, då kanske du tom kan lasta en till buss ovanpå bussen.
Men lastar man ofta på taket, i ur och skur och har förare som är okänsliga för omständigheterna då skulle jag begränsa mig till de vanliga femtio kilona för att ha lite säkerhetsmån.
Huruvida farbror blå stoppar dig eller ej beror nog till större del hur lasset ser ut, än hur tungt det faktiskt är. Sprid ut åttio paket spikplattor över takräcket och det ser helt ofarligt ut men det väger mer än bussen och vagnen lägger sig nog ner i första kurva. En dåligt surrad höbal väger inte en bråkdel av detta, men drar nog till sig folks blickar i en oönskad mån.
En folkabuss har ju den fina fördelen med den låga boxermotorn som ger låg tyngdpunkt och bra vägegenskaper och vagnen i sig har ett större tak än en vanlig personbil och borgar också för högre lastkapacitet på, men till syvende och sist handlar det mycket om sunt förnuft. får man fråga varför du frågar? (Kanske är det lättare för svarare att hjälpa dig då?)
Jag tror inte det finns något "rätt svar" här, men att taklasten skulle finnas i regbeviset tycker jag låter befängt. Kanske har det funnits en sådan klausul någon gång i tiden, vad vet jag?
Grinder and paint, makes me the welder I ain't