Det brukar finnas iso-kablar som heter "universal" som då bara har multikontakt i den ändan som pluggas in i stereon. I bruksanvisningen och/eller på en etikett påklistrad apparaten finns kopplingsschema, följ detta.
Koppla ingenting direkt till batteriet, jag tror att säkringen längst till höger är avsedd för "radio" samma säkring som till innerbelysningen, koppla dit så slipper du långa kablar till batteriet och extra säkringsdosa. Det brukar ju finnas en hängsäkring på stereons kablage också, använd den.
Glöm inte att koppla stereons minus till karoossen.
Ja en kabel är till för diverse funktioner i stereon, den skall oftast kopplas till någonting som styrs över tändningen, 15. Den kan du ju koppla exempelvis till samma säkring som blinkersen.
Ibland finns det en kabel som alltid skall ha spänning, den brukar försörja apparatens "minne" alltså kanalinställningar, klockan och liknande, kopplas till 30, exempelvis 30 på strömställaren till ljuset.
Om du har en batterifrånskiljare (huvudbrytare) mellan batteriet och elsystemet kopplar du denna kabel via hängsäkring 3A, eller mindre, innan batterifrånskiljaren, om inte så förlorat radion minnet varje gång du bryter spänningen, "Radio Alzeimer"....inte så praktiskt.
Det är också vanligt att det finns en kabel som ger spänning ut då stereon är påslagen, denna används till att styra extra förstärkare, elantenn eller antennförstärkare, om man vill. isolera denna noga om den inte används.
På nån bilatereo jag haft nån gång har det också funnits en kabel som kopplas till instrumentbelysningen, som då påverkar displayens bakgrundsbelysning, men på modernare apparater har jag inte sett denna finess, möjligen finns det någon ljuskänslig krets som styr detta automatiskt numera.
Sedan är det ju då sammanlagt åtta kablar till högtalarna, höger och vänster, fram och bak, samt plus och minus. Man skall alltid koppla plus och minus på samma sätt på högtalarna, annars låter det illa. Men du kanske hellre använder lågnivåutgången till en effektförstärkare.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."