1

Hej på er!

Ska till och montera in två högtalare samt en stereo i bubblan.
Allt kommer vara "löst", dvs klädda högtalarlådor och basenheten i en egen låda eller liknande.
Vill och tänker inte förstöra inredningen på bilen då den original levererades utan stereo och högtalare.

Har kopplat in ljud i en hel del bilar, men alltid med ISO-kontakt.
Hur går man tillväga när man väljer att inte använda den? "Sorterar man ut vilka kablar i stereon som är högtalarkablar, plus, minus osv?

Kan man koppla direkt på batteriet utan att det drar ur det totalt? I ISO finna det ju en "remote" (tror jag det heter) som är kopplad till tändningen...

Tips tack?

2

Eller ska man bygga lådor till högtalarna och sedan införskaffa något smidigare än en stereo? Något som kan spela från USB t ex?!

3 Senaste redigerad av Björn J. (2015-08-18 18:23:14)

Det brukar finnas iso-kablar som heter "universal" som då bara har multikontakt i den ändan som pluggas in i stereon. I bruksanvisningen och/eller på en etikett påklistrad apparaten finns kopplingsschema, följ detta.
Koppla ingenting direkt till batteriet, jag tror att säkringen längst till höger är avsedd för "radio" samma säkring som till innerbelysningen, koppla dit så slipper du långa kablar till batteriet och extra säkringsdosa. Det brukar ju finnas en hängsäkring på stereons kablage också, använd den.
Glöm inte att koppla stereons minus till karoossen.

Ja en kabel är till för diverse funktioner i stereon, den skall oftast kopplas till någonting som styrs över tändningen, 15. Den kan du ju koppla exempelvis till samma säkring som blinkersen.

Ibland finns det en kabel som alltid skall ha spänning, den brukar försörja apparatens "minne" alltså kanalinställningar, klockan och liknande, kopplas till 30, exempelvis 30 på strömställaren till ljuset.
Om du har en batterifrånskiljare (huvudbrytare) mellan batteriet och elsystemet kopplar du denna kabel via hängsäkring 3A, eller mindre, innan batterifrånskiljaren, om inte så förlorat radion minnet varje gång du bryter spänningen, "Radio Alzeimer"....inte så praktiskt. ICQ/ad

Det är också vanligt att det finns en kabel som ger spänning ut då stereon är påslagen, denna används till att styra extra förstärkare, elantenn eller antennförstärkare, om man vill. isolera denna noga om den inte används.

På nån bilatereo jag haft nån gång har det också funnits en kabel som kopplas till instrumentbelysningen, som då påverkar displayens bakgrundsbelysning, men på modernare apparater har jag inte sett denna finess, möjligen finns det någon ljuskänslig krets som styr detta automatiskt numera.

Sedan är det ju då sammanlagt åtta kablar till högtalarna, höger och vänster, fram och bak, samt plus och minus. Man skall alltid koppla plus och minus på samma sätt på högtalarna, annars låter det illa. Men du kanske hellre använder lågnivåutgången till en effektförstärkare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-08-18 18:31:07)

krichan skrev:

Eller ska man bygga lådor till högtalarna och sedan införskaffa något smidigare än en stereo? Något som kan spela från USB t ex?!

Det finns en liten snygg stereo avsett till båt, strax under lusentappen, den är rund, monteras i Ø80mm hål, den har USB och sådant, kanske blåtand också, om jag nu minns rätt, kolla www.erlandssonsbrygga.se den kan ju byggas in i samma låda som högtalarna. Bygger du dessutom in ett 12v motorcykelbatteri så har du ju en enhet du kan bära med dig. Det finns ju gamla trådar här som beskriver hur man byggt in diverse stereo i gamla resväskor och liknande.

Jag glömde skriva det innan, men en bra antenn är ju viktig att ha om du vill lyssna på radio.
Antennen skall vara jordad i karossen! För att få att bra jordplan. Men det finns även antenner till plastbåtar med inbyggt jordplan, även dessa hos exempelvis Erlandssons Brygga, detta och du inte vill borra hål i karossen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av kee (2015-08-19 08:35:48)

Om man vill koppla in ISO-kablaget på ett sätt så att man bara driver stereon behöver i princip bara svart, orange(gul) och röd användas. Den blå remotekabeln GER en strömsignal och ska därför aldrig kopplas till tändningen, den styr tex en elektriskt infällbar antenn, eller slutsteg genom att aktivera ett relä i respektive enhet. Har man inget sådant låter man kabeln förbli oansluten Svart till minus förstås och båda de andra till plus om man vill ha möjlighet att driva stereon oavsett tändning påslagen eller ej. Annars enligt Björns beskrivning.

Högtalarkablaget är de åtta kablarna med olika färger av lila, grå, vit och grön som ibland sitter i ett eget kontaktstycke. Vilket som är vänster, höger, fram eller bak minns jag inte, men det brukar sitta en klibba på huvudenhetens undersida, annars är färgerna "standard" och går att googla sig till.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/3B742E51-6694-4F6B-820B-AD8729C031DA-4876-00000612505908FC_zpsc4b825d7.jpg Jag skulle personligen hoppa "bilstereon" och köra på slutsteg eller någon annan separat förstärkare. Sedan beror det på vad du vill lyssna från. Jag har använt mig av små mp3 moduler i mina byggen, de senaste kan spela mp3 från USB/minneskort, via aux in, bluetooth eller radio. Fördelen med dessa är att huvudenheten är mindre och lätt går att gömma/bygga in. Slutsteg/förstärkare kan du sedan gömma tex under baksoffan (fördel också att det blir korta strömkablar). I bubblan satte jag även mp3 modulen där och lödde om IR-mottagaren så att den sitter fram, då går allt styra med fjärrkontrollen.

Lyssnar man mkt på radio kan de dock vara ett sämre alternativ, bla lite bökig kanallagring och har man gömt modulen ser man ju inte stationen.