1

Har köpt en 4 -bultad bubblalåda till min buss. Tänkte sätta nya bubblatrummor (5 bultade) med distanser för centrum. Dessa är ju M12 och bussen har normalt M14 (eller 14,5) Spelar det någon roll ? Kan man borra upp o gänga om till M14 ?

Matts

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

2

Jag kör 12mm bultar bak och 14mm fram, det spelar ingen roll hos mig iaf ICQ/ab
Bara se till att man har nån av båda sorterna i reserv om det behövs längs vägen.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Tack - då spelar det ingen roll för mig ´heller  ICQ/ad

Mango Klein -61, eh -68

4

MattsR skrev:

Har köpt en 4 -bultad bubblalåda till min buss. Tänkte sätta nya bubblatrummor (5 bultade) med distanser för centrum. Dessa är ju M12 och bussen har normalt M14 (eller 14,5) Spelar det någon roll ? Kan man borra upp o gänga om till M14 ?

Matts

Måste du ha distanser om du köper 5-bultade typ1 trummor för 68-  ?

5

Har läst mig till att det krävs distanser, finns på Buttys Bits, om man inte gör de själv, ingen raketforskning. Men det kanske inte behövs? Har du monterat klart SA på din? ( ps vi surfade i Biarritz, men utan split i år)

Mango Klein -61, eh -68

6

ok, distanserna används till tidiga trummor men frågan är om man torskar ngt i bromsverkan även om du har de bredare bromsbeläggen enligt Buttys Bits recept.
De tidtagare 5-bults trummorna är billigare än de sena 5-bults trummorna på Up North men nog måste de sena ha bättre bromsverkan o du sparar in lite pund i inköp av distanser..

(Nä, jag har inte monterat bakvagnen än. Tvekar i om jag ska svarva trummorna eller ej.)

7

Jag har inga distanser, jag kör med typ3 tidiga trummor och bussens org bromsbackar. Då lär jag ha samma bromsverkan som org.
Enl folk som läser på så ska det inte funka, men för oss som inte läser så mycket så funkar det fint ICQ/ad
Titta i min busstråd "surfbussen" om du är intresserad.

Buss 65
Ghia 57

8 Senaste redigerad av Bman (2015-08-15 06:32:36)

De typ3 trummor som du har och typ1 68- trummor har väl samma bredd så det spelar ju ingen roll vilka man använder. Tidiga typ1 trummor är smalare och min fundering är då om verkligen hela bromsbandet får trumma mot sig om man använder Buttys Bits distanser. http://www.buttysbits.com/straight-axle--irs.html
Det kanske inte har så stor betydelse...

9

Det spelar väl roll om man vill ha widefive, annars kanske det inte spelar roll, dom är säkert lika breda. Sånt har jag ingen vidare koll på ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

10

I bland kan det vara bra att läsa på lite. Det skiljer inte bara i bredd utan även i diameter på trummor och belägg. Dessutom har buss större diameter på hjulcylindrarna än Typ 1.
Matts R har 230 mm trummor original på sin 61:a, dessa passar med lite bearbetning på Typ 1 68- sköldar/backar. Enda nackdelen är att hjulcylindern är för liten.

Lasslo kör med en kombination av senare Typ 2 (64-67) och Typ 3 (64-65). Det som inte stämmer här är framförallt att trummorna har 2 mm mindre diameter än bussen hade (248 istället för 250). Men det fungerar ju. Enklare hade varit att montera kompletta bromsar från Typ 3 64-65. Dessa är bolt-on på Typ 1 lådan och förser man dem med Variant hjulcylindrar är de med undantag för 2 mm mindre diameter identiska med originalbromsarna 64-67.

11

Jo, jag vet att det är bättre att läsa på, folk håller iaf på att lära mig att det är bättre. Eller hur Per ICQ/ad

Mina belägg var ganska nya när jag monterade mindre trummor, så jag fick slipa ur lite på beläggen, i klacken som går mot hjulcylinden. På så vis kom belägget längre in.
Då hade jag inte full anläggning mellan belägg och trumma, men jag räknar med att det har slitit in sig nu efter 1500 mil.

Jag tyckte det var en smidig lösning då jag hade nya backar och cylindrar på bussen före ombyggnad, plus att jag kunde behålla bussens starkare bromsar.

Sen tycker jag att det är lite kul att inte göra på mitt eget sätt oxå ICQ/ab

Enklast hade förståss varit att ta kompletta bakbromsar från en tidig typ3, men jag hade bara trummorna.

Buss 65
Ghia 57

12

lasslo skrev:

Det spelar väl roll om man vill ha widefive, annars kanske det inte spelar roll, dom är säkert lika breda. Sånt har jag ingen vidare koll på ICQ/ab

Som jag skrev tidigare så säljer Classic Up North nya wide five 68- trummor och Matts skulle ju ändå köpa nya trummor....så det spelar ingen roll om han köper dessa.

13

Jag har köpt såna trummor och använder dessa tillsammans med bubblans originalbromsar. Har funkat bra för mig.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't