1

Jag fick en diskmaskin av en kollega i början på sommaren. Under transporten på flaket, tippade den och fick ett fult jack i sidan på luckan. Till en början hade jag tänkt tjäna några hundringar på den, men nu är den knappt värd något alls.

MEN, så slog den briljanta idén mig, "garagediskmaskin"! Jag har ju läst vid otal tillfällen om "pröva kör den i diskmaskinen när inte frugan är hemma" och jag tänkte att då kunde jag ju ha en maskin helt dedikerad åt detta, som det inte gör något om den blir smutsig eller går sönder. Tvättstugan, vägg i vägg med garaget, ska iordningställas i vinter och när det ändå ska dras vatten, avlopp och el till tvättmaskin, tvättho och tumlare, så kan jag ju lika gärna dra en extra förgrening till diskmaskinen och ställa den under arbetsbordet.

Men så kommer frågan, till vilka uppdrag är en sådan maskin lämplig? Jag tror nog jag kommer snubbla över både ett och annat användningsområde när den väl är igång, men för att få inspiration och för att kunna bearbeta familjen, så de inte tror man är galen som vill ha en diskmaskin i tvättstugan, till vad är en diskmaskin bra?

Tvätta motordelar (utan diskmedel?)
Tvätta grisiga verktyg.
Tvätta färgblandningsutrustning...

Ja som ni märker är jag lite rådvill, ös på med uppgifter för en garagediskmaskin!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Allt som i fast form är skitigt... ICQ/ad klart du skall ha en sådan... svetsade om propellern/ledningen som satt mitt i min maskin, så den kom i ovankant på diskmaskinen, så den sväljer tex hela motorblock.. dock har inte den maskinen hittat hem till mitt nya garage än.... men det kommer.. den bara väntar på att jag skall få skiten färdig.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … en/?page=1

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

4

Jag funderade på att ha en och köra med diesel i den som går runt  till en behållare där sedimentet kan sjunka, tror inte att det är så bra att skicka ut allt i avloppet  Default/hmm

Jag råkade få en industritvätt från jobbet så jag behöver inte bygga en men en sak som jag ska bygga till är en pump så man kan handtvätta och det ska du nog också fundera på det är lätt att få till och mycket bra ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Tackar för responsen i tråden. Huruvida jag kommer bygga om den får vi se. Jag tenderar till att vara sjukligt tidsoptimistisk när jag drar igång projekt, så detta tvättstugeprojekt, som är tänkt att vara klart till nästa sommar, med start i höst, kan gott och väl ta en vinter till att färdigställa. Det är ju inte det enda jag har att göra.

Huruvida man skitar ner i naturen är ju väldigt relevant, men jag tror inte det finns någon oljeavskiljare i garagets avlopp och även om jag inte häller olja rakt ut i det, så har nog en och annan "förorening" slinkigt ner i det hålet genom tiderna. Likaledes sprider man ju massa skit runt sig när man står på garageuppfarten och mekar. Kommer maskinen användas flitigt, då kanske man ska se över ombyggnadsmöjligheterna. Till en början gäller det främst att få den att funka.

Och så länge maskinen går på vatten, vad är då vitsen med att sätta dit en pump för handtvätt? Går maskinen med ngt slags lösningsmedel i sig, då förstår jag att det är en skillnad. Menar du då att man ska kunna handtvätta inne i maskinen, med luckan öppen med ett separat handhållet duschmunstycke? Beskriv detta gärna!

För handtvätt med vatten i garaget, har jag en stor tvättho á la gammaldags bykstuga. I den kan jag tappa upp vattenbad för grovtvätt, sedan finns ju faktiskt en liten ultraljudstvätt med värme för de detaljer som går ner i en sån. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Jag sparade min gamla bänkdiskmaskin från student-tiden (förövrigt upphittad i ett soprum och lagad) för att ha som smådelstvätt. Har tänkt "bygga om" den som i artikeln ovan (eller som den blev i fortsättningsartikeln). Fördelarna är ju flera: inget miljöfarligt skit i avloppet, sparar på "dyra" tvättvätskor/ kan återanvända när det används och inget behov av vattenanslutning. I sin enklaste form är det ju heller ingen direkt ombygnad att tala om, bara att återleda utömningsslangen till tilloppet (med möjlighet att koppla om så att man kan tömma maskinen när tvättvätskan blivit för förorenad).

Tvättmedlet för aluminium var också intressant i fortsättningsserien.

En annan sak jag tänkt testa är att köra avrostning i maskinen, dvs fosforsyra. Kanske lite kort verkningstid, men värme i kombination med spolningen kanske kompenserar för detta? Sedan låta det stå ett dygn och verka när den kört klart och sedan slå på en gång till.