1

En till fundering som poppat upp i huvudet och som jag vill dela med mig av.

Jag tycks inte få innerbackspegeln att ge en bra vy bakåt, jag ser mest ner i backen bakom bussen (jag har fått gliringen att justera spegeln förr). När bussen köptes och ändra fram tills förra året, kändes ursäkten "den kanske är lite för hög i fram" relevant, för precis som många andra bayar, såg den lite "hängig" ut i bakvagnen. Men förra året rev jag ner framvagnen, monterade sänksatser och dessutom åkte den ner något snäpp bak senare under säsongen. Nu när vagnen hade "framåtrake" så såg jag bra bakåt och äntligen hade spegeln en relevant funktion igen, mycket tack vare den höga profilen på bakhjulen, som gjorde att den fortfarande hade lite "rake".

Men när jag nu för ett par veckor sedan sätter på andra hjul med samma dimension runt om, så att vagnen för första gången står rakt igen, så ser jag mest asfalt ut igenom bakrutan igen.

Till saken hör att detta är en 69a, som när jag köpte den (anno deuzimal) hade 68ans solskydd, men en "vanlig" backspegel. Således "försvann" backspegeln bakom solskydden när man fällde ner dessa. Ganska snart löstes detta med vanliga solskydd, men backspegeln har alltid tittat ner i backen.

Min fundering är om det på något märkligt vis var så att en del 69or egentligen borde ha den långa 68-backspegeln? Jag har stött ämnet med diverse folk genom åren och det finns fler 69or med 68ans backspegel/solskyddskombination än min. Det som inte stämmer då är ju att denna 68-spegel har ett helt annat fäste (för visst skruvas den med två skruvar istället för snäppfästet?) och även om det nu sitter ett tak från 72 på bussen, så borde inte den korta spegeln kunna suttit i 68-spegelns fästen i det första taket jag hade?

Den andra tanken är om en 68-spegel verkligen skulle göra så stor skillnad, dvs om jag skulle se rakt bakåt med en sådan, eller om det ändrade utgångsläget framme vid rutan bara marginellt skulle ändra situationen?

Hoppas ni hängde med. Jag är inte på det klara med vad det skulle innebära för det optiska att sätta en 68-spegel på en, säg 77a tex, skulle man då bara se himmel? Förarens längd borde ju påverka mer då kan man tycka, eller är det ännu en tankevurpa?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Det finns en 68-spegel som hängde med en bit in på 69:orna med lång fot och sitter skruvad i taket, min 69:a, tillverkad september/oktober 68 har den, sen finns det en 69-spegel som har det senare fästet men längre fot. Jag kommer inte ihåg hur länge den hängde med, men troligtvis är det den du ska ha. Som denna: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1820252

3

Jag tror att det bara var svenska bussar som hade den korta backspegeln 1969.  Det var nog svenska regler. Det är en speciell M-kod för korta spegeln 1969.  När man sänker blir det extra värdelöst med den korta spegeln. Lång spegel is the shit.

4

T3:s avbländande backspegel passar iaf på late bays kula.
Bara byta om man vill ha en modernare backspegel ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Fritz: Tackar för den länken, jag blir mer och mer förvissad om att det är en sån spegel som egentligen borde sitta där. Att en del 69or (bland annat din väl?) har 68-spegeln hade jag hört förut, men visste inte att det även fanns en "mittemellanmodell" mellan 68-spegeln och sjuttiotalsditon.

Mogge: Jag råkar faktiskt ha en avbländande spegel i bussen, detta på grund av att den kommer från 72a-westyn som jag tog inredning och tak ifrån, kom från USA, så jag gissar att det är en US-spec.

Så tror ni att nämnde långspegel är omöjlig att få tag i Sverige? Ska jag kolla med killarna på thesamba om de vill skicka över pölen? Jag har, för hugade spekulanter, en avbländande spegel att byta mot! ICQ/ab

6

Sen jag fick junket som satt i min buss när jag köpte ersatt av en originalspegel har jag inte tittat tillbaka, även om den kanske inte sålts så som ny i Sverige. Solskydden går att använda och man ser vad som händer längre bak än 5 meter bakom bussen.  Jag köpte min spegel av 25hästars Tomas, men jag har aldrig sett någon annan till salu i Sverige, varken min eller din modell, så det är nog utomlands du får leta, tyvärr.

7

Fritz (Ö.L) skrev:

Sen jag fick junket som satt i min buss när jag köpte ersatt av en originalspegel har jag inte tittat tillbaka...

Eller så är det du just börjat kunna göra. ICQ/ad

Originalsolskydden finns kvar (tror och hoppas jag, ska ner och leta strax) så det blir till att börja jaga spegel då. Avbländbart är lyxigt men det är som med extraljus på en sommarvagn, sällan man har användning för det. Det brukar bli vid av- och påställning och däromkring. Jag är inte så ofta ute och kör om nätterna.  ICQ/ab

Tackar för svaren, det är alltid tacknämligt!

8

En backspegel ska enligt uppgift vara på väg från USAs mest avlägsna delar till Svedala. Det var inte billigt, men det var dyrt!  ICQ/ae

Ett standardfel på dessa, som också syns på Fritz' länk, är att den svarta plasten på spegelns baksida blir spröd och börjar spricka. De flesta objekt som säljs är defekta där, åtminstone i staterna. Visst att man kan byta ut bara själva spegeln, men jag hittade ett lite finare objekt, så det får bli original. Nu hoppas jag bara att jag inte sålde solskydden, de har legat länge i gömmorna men jag blev av med en del delar på BRC för några år sen, innan jag snappade upp detta. till helgen ska jag leta i gömmorna på stugan igen.

Det är för övrigt livsfarligt för ekonomin att surfa runt på thesambas annonsmarknad, såååå mycket godis, för sååå mycket pengar.  ICQ/ab

9

Fick backspegeln idag! Glad som en speleman satte jag upp den på en gång och vilken fröjd! Jag kan äntligen se bakåt ordentligt. Nu behöver jag bara pryda med kronan på verket; ett par riktiga solskydd. Jag har just insett att jag förmodligen gjorde tabben att sälja mina original på BRC för ett par år sen, så nu är jag ute efter ett par 68-69 solskydd till min buss. Har du ett par såna, tveka inte att höra av mig, jag betalar rimligt!

Postar bild så fort jag listat ut att varför uppladdningssajterna vänder bilden på sidan, den ser rätt ut när jag redigerar den?

Jag har för övrigt en avbländbar spegel till bay till salu nu!  ICQ/ad