En till fundering som poppat upp i huvudet och som jag vill dela med mig av.
Jag tycks inte få innerbackspegeln att ge en bra vy bakåt, jag ser mest ner i backen bakom bussen (jag har fått gliringen att justera spegeln förr). När bussen köptes och ändra fram tills förra året, kändes ursäkten "den kanske är lite för hög i fram" relevant, för precis som många andra bayar, såg den lite "hängig" ut i bakvagnen. Men förra året rev jag ner framvagnen, monterade sänksatser och dessutom åkte den ner något snäpp bak senare under säsongen. Nu när vagnen hade "framåtrake" så såg jag bra bakåt och äntligen hade spegeln en relevant funktion igen, mycket tack vare den höga profilen på bakhjulen, som gjorde att den fortfarande hade lite "rake".
Men när jag nu för ett par veckor sedan sätter på andra hjul med samma dimension runt om, så att vagnen för första gången står rakt igen, så ser jag mest asfalt ut igenom bakrutan igen.
Till saken hör att detta är en 69a, som när jag köpte den (anno deuzimal) hade 68ans solskydd, men en "vanlig" backspegel. Således "försvann" backspegeln bakom solskydden när man fällde ner dessa. Ganska snart löstes detta med vanliga solskydd, men backspegeln har alltid tittat ner i backen.
Min fundering är om det på något märkligt vis var så att en del 69or egentligen borde ha den långa 68-backspegeln? Jag har stött ämnet med diverse folk genom åren och det finns fler 69or med 68ans backspegel/solskyddskombination än min. Det som inte stämmer då är ju att denna 68-spegel har ett helt annat fäste (för visst skruvas den med två skruvar istället för snäppfästet?) och även om det nu sitter ett tak från 72 på bussen, så borde inte den korta spegeln kunna suttit i 68-spegelns fästen i det första taket jag hade?
Den andra tanken är om en 68-spegel verkligen skulle göra så stor skillnad, dvs om jag skulle se rakt bakåt med en sådan, eller om det ändrade utgångsläget framme vid rutan bara marginellt skulle ändra situationen?
Hoppas ni hängde med. Jag är inte på det klara med vad det skulle innebära för det optiska att sätta en 68-spegel på en, säg 77a tex, skulle man då bara se himmel? Förarens längd borde ju påverka mer då kan man tycka, eller är det ännu en tankevurpa?