151

Ja har en bok till dedär typ 3orna. Ska nog till garaget imorn så kan lägga ut bilder på elscheman:)

152

Låter kanon det, har bara schema på det vanliga, typ lysen å sånt och inte hittat nåt annat på nätet ännu

153

Ajjemen. Vi ser vell om du hittat nå. Annars kolla ja i boken:)

154

Hittade en beskrivnig på Bosch D-Jetronic här så kan man kanske klura ut hur detta fungerar, vad som skall var kopplat vart etc.

http://members.rennlist.com/pbanders/Scholl_1.pdf

155

Den här kanske?

http://www.vwtypethree.com/downloads/pd … -Type3.pdf

156

Mycket bra beskrivning, lite enklare med engelska.
Ser redan att det är flera saker som är bortkopplade som jag förstår behövs för att controluniten skall funka.
Kallstarten är t.ex. Direkt ansluten till tändningen så det är antagligen den soppan den går på när jag provstartar

157

Fan va kalas, bara ut å koppla rätt nu då Default/smile

158

Bra beskrivning det här, nu börjar man fatta hur det funkar.

Kallstartsventilen var som sagt kopplad direkt på tändningen, sen var trycksensorn bortkopplad, hade ingen slang mot insuget som känner trycket, samt ett kablebrott till en av tempgivarna. Kanske funkar om man kopplar in allt detta, blir ett test ikväll, håller tummen !!

159 Senaste redigerad av t100r (2015-08-07 20:08:55)

Allt inkopplat enligt beskrivning, men startar inte.tjyvkopplar jag kallstartsventilen startar den, men så fort jag kopplar Bort den stannar motorn. Får Mao ingen soppa från vanliga insprutningen, var börjar man då felsöka eg ?

Tips mottages tacksamt, det här känner man sig bortkommen på

160

Kolla triggerkontakterna i fördelaren. De talar om för "hjärnan" vilka två spridare som ska spruta.

161

tack för tipset, vet du hur man kollar dem ?
Konstaterar att bensinpumpen går hela tiden så fort man slår på tändningen, den skall väl slå av efter ett par sekunder om man inte kör startmotorn eller att motorn går.
Troligen är då pumpreläet förbikopplat, någon som vet var det reläet sitter, är det någonstans under instrumentbrädan ?

162

Kasta de där nu, på med dubbla gasare istället som man förstå sig på ICQ/ad

163

Bränslepumpsrelät sitter under brädan.

Lyssna inte på MrIcka, fungerande D-jetronic går mycket bättre än dubbla 32 PDSIT.

Lägg några timmar på att kolla alla elanslutningar, dåliga kabelskor är en av D-jetronics akilleshälar. Den andra är bränsletrycket, det måste vara konstant 2 bar. Därför är det viktigt att alla bränsleslangar går utan knyckar och böjar under tanken. Ett friskt bränslefilter är också viktigt.

164

Tack, då vet jag vart jag ska leta, är nog mycket omkopplat här.

Så lätt ska man inte ge upp, det är ju lite kult med ett så gammalt insprut system.

Kan man ansluta en mätare någonstans för att mäta bränsletrycket, tycker som sagt att det inte är nåt direkt tryck alls, det pumpar bara lite tamt.

165

Mellan två av spridarna sticker det upp en rörstump med en skruv i. Skruva ur skruven och sätt dit en mätare. Tänk på att det kan vara tryck kvar i systemet när du lossar skruven.

166

får kolla det,  det är som sagt inte mycket till tryck i systemet så det är nog inga problem.

kapade en bränsleslang som var böjd så pass att det var ett litet veck på den

just nu hostar den till om man låter den stå en stund mellan man provar att starta, som att den har byggt upp lite tryck som räcker för att den skall tända till en gång.

167

Äntligen börjar det bli lite liv i baken på racern !
Hittade en glappande säkringshållare till huvud reläet och kopplade även om sug- resp returslangen som jag tyckte satt fel på bränslepumpen.
Nu startar den, går dock urkasst på typ bara 2 burkar men svarar iaf på gasen lite grann Och det blir ett visst tryck i bränsleslangarna, så helt hopplöst är det inte längre  ICQ/ab

Om jag fattar rätt när jag läser div beskrivningar av den tidiga D-Jettronic så är spridarna kopplade två och två på en fyrcylindrig motor, alltså ger den impuls till två st varje 180-grader via givaren i fördelaren. Går den inte på två burkar kan det väl tyda på att 2 spridare inte öppnar, alltså inte får någon impuls från styrboxen, vad det nu kan bero på.
Kan förstås vara nåt annat fel också.

168

Bra att de går framåt iaf, hoppas du får riktigt snurr på grejerna snart!!

169 Senaste redigerad av t100r (2015-11-07 20:54:47)

En himla välkommen födelsedagspresent av sonen, tack-tack !!
Nu ska det väl bli sprutt på kärran till slut, ger upp det där moderna insprutningsgrejset

Post's attachments

2015-11-07 20.51.33.jpg, 415.77 kb, 941 x 530
2015-11-07 20.51.33.jpg 415.77 kb, 191 downloads since 2015-11-07 

170

Trevligt. Kanske vi får se den på gatan till sommaren då. ICQ/ab

Mera känd som jb...

171

Fan va kalas! Kämpa på, måste komma ut å kika nån kväll

172

Nu är det färdig opererat på den vattenkylda engelsmannen så man kan ägna sig åt tyskarna.
Så nån gång ska man väl komma ut på gatan, med antingen den ena eller den andra.

Vi får ta och hitta en kväll när det inte är nåt annat som står på agendan, så får vi surra lite

173 Senaste redigerad av t100r (2015-12-10 15:21:56)

I somras var det en del störande projekt som tog tid från att göra klart det maskinella, som ett litet "Orangeri" på gårn ICQ/ab
Inte helt klart dock,nockplåtarna sitter provisoriskt, fönsterkarmarna ska färdigställas, insidan kläs med panel och stengolv läggas.

Post's attachments

DSC_2454.JPG, 442.53 kb, 1504 x 1000
DSC_2454.JPG 442.53 kb, 175 downloads since 2015-12-10 

174

Detta ser mycket trevligt ut... Gärna fler bilder!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

175

Bygget  är en samling av fynd här och där
Dörrarna hittade vi hos en gammal dam som hade en loppisskylt vid vägen som vi svängde in till, de hade suttit i hennes gamla hus i Roslagen en gång i tiden.
Fönstren fram kommer från en herrgård i Gästrike-Hammarby som vi hittade på vinden hos Barrolin byggnadsvård i Torsåker.
Takteglet kommer från ett fiskartorp i Roslagen, också det via en loppis skylt vid vägen.
På baksidan finns ett runt fönster som hustrun haft som dekoration i flera år, kommer från Gysinge byggnadsvård . Och det lite större fönstret kommer från Överjärva gårds byggnadsvårdaffär, filial till Nacka byggnadsvård. Där hittade vi för övrigt en liten kamin som också ska in i stugan så småningom.

Det är som när man renoverar en bil, jagande efter delar är det största nöjet och att få en historia bakom det ger sakerna liv.

Oj nu var det husbyggnadstråd av det här, det var ju inte meningen  ICQ/ae
Skulle haft en övriga projekt tråd på detta kanske, men har inte tagit så mycket bilder under byggets gång, får fixa det.