1 Senaste redigerad av Demian (2011-02-04 12:58:02)

Jag tänkte börja en projekttråd med min 912:a. Tillverkad på Karmannfabriken!! Jag är på gång och ska börja med den nu.

Den har varit i min ägo i två år och den togs in för sommaren 2008 från californien, så den hade tre ägare det första halvåret, innan jag köpte den.

Jag fick ett erbjudande att köpa den till bra pris, men hade inga pengar, så jag var tvungen att sälja min kära baydubbelhytt för att köpa Porschen. Det tog emot, men jag har ju så många bussar, så Mr Mirt hade varit på mig om den tidigare, så ett samtal senare hade jag sålt den. Den kunde inte fått en så mycket bättre ägare. Den våras ömt ICQ/ab

http://i56.tinypic.com/az6per.jpg

Porschen var i hyfsat skick. Fel stolar satt det i den, fel framstötfångare, fel bakplåt och det sitter en Typ1 motor i den med dubbla kadron 40.

Planen är att jag ska i med en typ4 istället. Porsche 912 såldes ju med typ4 original 1975, så det är ju nästan mer rätt att ha en typ4 än en typ1 motor.

Framöver har jag också tänkt köra turbo i den, så då får många 911 problem med att hänga med ICQ/ab

http://i54.tinypic.com/15o9clk.jpg

http://i53.tinypic.com/mbpe1j.jpg

http://i51.tinypic.com/1264fa1.jpg

http://i55.tinypic.com/j5i4hz.jpg

2

Spännande att följa denna tråden. Diggar gamla Porschar stenhårt!

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

3

Det blir nog inte så spännande, Det är ju inte så mycket att göra ICQ/ab

Fast det dyker nog upp ett annat Porsche projekt här på forumet inom en snar framtid. Och det är ett riktigt spännande projekt. Och det är inte jag som ska handla....

4

Vill minnas att den togs in redan sommaren 2007, då jag var och tittade på den i Bålsta. Ett bra objekt, men hos importören var den helt fel prissatt och det var en del oklarheter om registreringen.

5

Ja, jag såg det nu att det var 2007. Jag kollade fel i regpapprena. Jag kommer också ihåg den från blocket.

Jo, det var lite överpris. Visst var den ute för 110 000:- eller nått första svängen?

Den såldes aldrig då, utan byttes bort i två omgångar. Sen fick jag köpa den för 45 000 ICQ/ab

Då var den konstigt nog besiktad. Det måste ha blivit fel vid regbeiktningen, men jag ställde på den och körde den från Gävle till Borlänge.

6

Kul med lite porsche projekt här på forumet, känner jag dig , så kommer denna att bli hård som fan ICQ/ab

7

Demian skrev:

Ja, jag såg det nu att det var 2007. Jag kollade fel i regpapprena. Jag kommer också ihåg den från blocket.

Jo, det var lite överpris. Visst var den ute för 110 000:- eller nått första svängen?

Importören tog in fyra 912:or och om jag minns rätt så låg din bil ute för 87 000 till en början. Då satt det en 912 motor i den. Jag tror ingen av bilarna såldes under hösten och på våren sänkte importören priserna ordentligt. Den motorn som satt i din bil tror jag hamnade i en riktigt skaplig röd 912 -69 som var en annan av de fyra bilarna. Sextionian var helt okej prissatt på våren och jag minns att jag var lite sur att jag inte kunde köpa den, då jag redan köpt ett annat objekt.

8

Nja, jag har ingen riktig plan.
Jag har lämnat iväg instrumentbrädan och lite detaljer till Sybo. Det ska bli rött. Jag har lite tankar om att köra den grå senare, så då passar det med röd inredning. Jag vill få fram lite mer 50-60tals känsla över den. Tidiga 911 var ju lite före sin tid, så de känns lite 70-80 tal med sin svarta inredning.

Sen så har jag lust att folkanisera den. Jag ska köra med typ1 lampor fram, och har lust att köra nån Wide five fälg. BRM skulle passa bra.

Fast jag gillar också det taniga utseendet med smala plåtfälgar....

9

912 och tidiga 911 är bland dom vackraste bilar som finns...
Jag är ganska avis ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10 Senaste redigerad av Demian (2011-02-04 13:01:26)

HenrikL skrev:
Demian skrev:

Importören tog in fyra 912:or och om jag minns rätt så låg din bil ute för 87 000 till en början. Då satt det en 912 motor i den. Jag tror ingen av bilarna såldes under hösten och på våren sänkte importören priserna ordentligt. Den motorn som satt i din bil tror jag hamnade i en riktigt skaplig röd 912 -69 som var en annan av de fyra bilarna. Sextionian var helt okej prissatt på våren och jag minns att jag var lite sur att jag inte kunde köpa den, då jag redan köpt ett annat objekt.

Ok, då blandade jag nog ihop den med de andra han tog in.

Jaså, det satt en super 90 i den. Jag tyckte det var lite hafsigt gjort med motorinstallationen. Många odragna bultar mm. Jag antar att dom också plockade ur originalstolarna i den vevan. Det satt Corbeau sportstolar i den då jag köpte den.

Men motorn går riktigt bra. Men jag vet inget om innehållet. Den toppade 185km/h iallafall ICQ/ab Den ska hamna i min Westfalia framöver.

11

lasslo skrev:

912 och tidiga 911 är bland dom vackraste bilar som finns...
Jag är ganska avis ICQ/ab

Det är bara för att gräset är grönare... ICQ/ad

En ghia är ju linjeskönare.

12

tycker fan du ska behålla lyktsargarna. ser ju ut som vilken porsche som helst annars  ICQ/ad
hur du än gör är det en ball bil och jag älskar att den är lite matt och sliten. hur många slitna porschar rullar på vägen?  ICQ/af

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

13

Passar kapslarna till VW från 1968 och uppåt på originalfälgarna? Wunderbar bil! ICQ/ab

14

Det vågar jag inte svara på, men kanske nån annan vet om kapslarna passar, annars får du väl komma och prova ICQ/ab

-JN, tyvärr så tål jag inte lyktsargarna, men dom kanske passar på din Willys ICQ/ad

Den kanske rullar mattröd ett tag. Stina har paxat den i sommar, och för henne får jag inte lacka om.

Hade det varit originallack, så hade det varit mer självklart, men den är mörkgrön original, sedan har den varit gul och efter det röd i två omgångar.

Jag är sugen på primergrå.

15

smaken är som baken, frågar du mig är sargarna grymma. men så älskar ju jag allt som är udda, och tydligen min fru också  Default/lol

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

16

Kommer den att bli fungerande till sommaren?I want to take a test ride please!

17

Inte har du tid med den Demian ! Jag kan hämta den... ICQ/ad

Men om du ändå behåller den så , hur ser grönfärgen ut , låter ju helt rätt med en grön Porsche tycker jag och komplettera med Slot Mags !

You´ll never know...

18

Do it the folkaniserings way!!!

Go för 14 eller 15" BUSSFÄLG!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

19 Senaste redigerad av rickard m (2011-02-05 09:11:56)

Grymt! Detta skall följas. Ifall du inte kände till det redan så måste jag tipsa om vårat eminenta forum för "longhoods" både 911 och 912 samt 914.
http://www.early911.se/

Här kan du se alla originalfärger -66, så den var väl troligtvis irischgrün (6606) då: http://www.elferhelfer.com/farben/farben66-67.htm
Enligt mig den snyggaste färgen någonsin, samma som den här som var till salu i Stockholm nyss:
http://i1135.photobucket.com/albums/m623/Hundbert/Callisma%20110125/912_1.jpg

Demian skrev:

Jag är sugen på primergrå.

Här är ett riktigt ballt busbygge: http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto … mp;start=0

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

20

rickard m skrev:

Här kan du se alla originalfärger -66, så den var väl troligtvis irischgrün (6606)
Enligt mig den snyggaste färgen någonsin, samma som den här som var till salu i Stockholm nyss:

Enligt mig så har du snyggaste färgen någonsin på din 911 ICQ/ab 

Tack för länken, och jag har varit in och snokat på early 911. Mycket kunskap och information där.

Men nått jag inte har kunnat hitta på nätet, är hurvida min instrumentbräda ska vara grön eller ej. Som jag förstått det, så har dom riktigt tidiga instrumentbrädan i bilen färg. Men de 66:or jag sett har inte det. Min är svart, men här och där lyser det igenom grönt. Har brädan varit grön original?

Vad säger ni porscheägare?

-50split, jag ska kanske köra med 66 fälgar. Då blir du väl riktigt nöjd ICQ/ad

-Helsing, jag har också JP fälgar liggandes. De som påminner om Fuchs. Tänkte ev prova dom också.

-Fredrik SS, Jag vågar nästan säga att du får den om den inte skulle rulla till sommaren ICQ/ad

21

Upp me kort på dessa ytterst omtalade JP fuchs, givetvis "dala-fuchs" blir de nya, lixom dala porsche fälgarna du nämnde tidigare.
Men, nää jag tycker faktiskt inte du ska köra med 66a fälgar, för då tror säkert många likförbannat att det är porsche do och då fattar ju nästan ingen att du folkanicerat den!

keep it up!

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

22

Grattis till frän bil! Kommer bli intressant att följa den här tråden.

Självklart ska du ha JP-fälgarna! Inget snack! Jag har själv en uppsättning och de är störttuffa. Det knepiga med de fälgarna brukar vara att få till det med hjulmuttrarna eftersom de är specialla - försänkningshylsa M14. Går att nytillverka eftersom sannolikheten att komma över muttrar är noll - fråga mig jag har letat eftersom det inte följde med när jag köpte mina fälgar.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

23

den gröna porschen var snygg och visst skulle det bli fint även på din demian, men vad gör den unik då? slitet stuk som du har nu är "the right way"  ICQ/ad

tänk igenom detta noga för du har bara en chans. blanka porschar finns det en miljard av typ. priimergrå? javisst är det busigt men kommer ändå kännas nytt. ska tjata på dig till du tröttnar.

24

originalfärgen med mattmedel, det kunde ju vara något, för grönfärgen är sjukt snygg! Men, patinerad porka är porrigt! ICQ/ab

Tel 07noll357185ett

25

Demian skrev:
rickard m skrev:

Här kan du se alla originalfärger -66, så den var väl troligtvis irischgrün (6606)

Enligt mig så har du snyggaste färgen någonsin på din 911 ICQ/ab 

Tack för länken, och jag har varit in och snokat på early 911. Mycket kunskap och information där.

Men nått jag inte har kunnat hitta på nätet, är hurvida min instrumentbräda ska vara grön eller ej. Som jag förstått det, så har dom riktigt tidiga instrumentbrädan i bilen färg. Men de 66:or jag sett har inte det. Min är svart, men här och där lyser det igenom grönt. Har brädan varit grön original?

Vad säger ni porscheägare?

-50split, jag ska kanske köra med 66 fälgar. Då blir du väl riktigt nöjd ICQ/ad

-Helsing, jag har också JP fälgar liggandes. De som påminner om Fuchs. Tänkte ev prova dom också.

-Fredrik SS, Jag vågar nästan säga att du får den om den inte skulle rulla till sommaren ICQ/ad

Du ska nog inte lämna mig ensam i garaget när jag kommer på besök nästa gång ICQ/ad
Primer grå, tok sänkt,detaljerade 17 tums Fuchs och 500hk turbomotor i baken mummsi........

SS,,,ha ha du har humor du Demian. Har du provat tröskeln till westfalia bussen?