Foppa13 skrev:Har nog monterat kolen 10 gånger och testat olika håll nu, har kollat att kolen har kontakt med kollektorn men fortfarande inget spår av liv från motorn. Känns som det är något annat som felar, vad har jag missat?
/foppa
Hmm...
Börjar med den andra frågan... om man vänder motorn.
Jag utgår då från att du menar motorns hölje med permanentmagneterna.
Jag det har betydelse, eller det blir "konstigt".
Man kan ju byta rotationsriktning på en likströmsmotor på två sätt, antingen elektriskt genom att polvända den, alltså byta plats på + och -.
Sedan kan man göra det mekaniskt, eller "magnetiskt" också, genom att skifta norr och syd på magneterna. Om man däremot utför båda dessa åtgärder så är det som att spela fia eller monopol, man är tillbaka på samma ställe...
Men det är väl det du gör, vänder motorns rotationsriktning. Och vad händer om man vänder torkarnas riktning??? litet tankevurpa, inte fasiken torkar dom baklänges... jag har aldrig experimenterat med det, men nu, vid datorn, kan jag tänka mig att det blir tokigt med självparkeringslaget och kortslutningsbromsen... men jag vet inte.
Så den andra frågan...
Varför inte motorn då roterar...
Kolla med multimeter eller testlampa att du har spänning fram till kolen, både på + och - sidan.
Ja jorden då, motorns utgående - anslutning är på vissa modeller fastskruvad med ringkabelsko i godset, på andra är den utdragen till anslutningskontakten då den kopplas om och kortsluts med + i parkeringsläget.
När du testkör i bänk, måste du ju se så att du både har + och - fram till motorn.
Jag kan se att det vänstra kolet i din bild är anslutet med en fläta direkt till godset.
Kolla dom där tre flätorna också, dom kan ju lossna (det finns ju en motsvarande inuti fördelaren, vid brytarspetsarna, som har en förmåga att lossna och förlora kontakten).
Och koppla direkt på utgående kablar från kolen och i godset, plus på 53 eller 53b, minus i godset.
Om du kopplar plus på 53a går motorn bara ett varv för att sedan stanna.
här är några siffror du behöver:
31 Batteri, minus
31b Minus över strömställare resp. relä till gods. (detta fall över matrisen i torkarmotorns växellåda)
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal (saknas troligtvis på din modell).

Denna är till en Polo, borde passa... Men kolla lagerna, dessa nyper eller kärvar ofta!
Men det har du väl redan gjort om du haft i sär motorn...?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."