1

Vindrutetorkarna dog precis när jag kom hem från Boxerville träffen i helgen, det lät som dom gick men inget hände på rutan. Undersökte dom vidare idag och dom rör sig om man tar dom från rutan eller om man hjälper dom runt. Dags för en renovering tänkte jag, plockade ut den och gjorde rent allting. Tog sen isär delarna för att kolla om allt såg ok ut, när jag plockade bort motorn flög naturligtvis fjädrarna till kolen all världens väg. Men gjorde rent allting, fettade in axeln och satte ihop alltihop. Fick ihop motorn efter många om och men (vilket pill), men när jag kopplar den till bilen är den helt död. Tog isär motorn igen, vände på kolen ihop med den igen samma resultat. Har några funderingar, hur ska kolen vändas? Vad kan det annars vara som knasar om motorn är rätt ihopsatt, har mätt kontakten i bilen och den ger ström på dom olika kontakterna beroende på var spaken står. Om den nu inte går att laga var får man tag på en ersättningsmotor, verkar inte finnas varken nya eller begagnade att få tag i.

http://i.imgur.com/yTdJfd5.jpg

/foppa

2

Ja du har ju tre kol, jord, helfart och halvfart.
De två nedersta på bilden är jord och halvfart, dessvärre vet jag inte vilken som är vilken, den ensamma är helfarten.
Vad som inte syns på bilden är själva motorhuset, där finns det ett glidlager i bakgaveln, som ofta nyper om axeln och roterar med runt istället. Likadant är det framme vid växellådan.
Jag har skrivit om dessa torkare i andra trådar, kolla gärna där.

Sedan kan jag ju undra varför det blir så många frågor om vindrutetorkare just nu...? Lågtryck över landet?

Vattenkylda VW såsom; golfar, jettor, passater och polosar och har väldigt snarlika motorer, jag har själv aldrig provat, men de borde passa med litet modifikation. Möjligen finns likadana motorer i andra europeiska bilar. Jag har svårt att tänka mig att Bosch bara tillverkade dessa motorer till enstaka bilmodeller.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ett tips med kolen inför monteringen över kollekorn.
Tryck in kolen i sina hållare, med en spetstång klämmer du ihop hållarna litet så att kolen med fjädrar sitter kvar där inne. Montera hela axeln med kollektor och ankaret. Peta därefter upp hållaren med en liten skruvmejsel så att kolen åter kan fjädra fritt mot kollektorn, kolla att alla tre har fysisk kontakt med kollektorn, montera ihop restan av motorn och provkör.
Det brukar inte lyckas på första försöket.

4 Senaste redigerad av Foppa13 (2015-07-28 22:14:50)

Om jag talar för egen del så gick torkarna rätt hårt i söndags, var ju ett jäkla busväder. Spelar det någon roll vilket håll man vänder motorn åt, man kan ju vända den åt 2 håll. Sen vilket håll ska man vända kolen åt, tråden sitter ju närmare ena kanten än andra. Kanske inte spelar någon roll, fjädrar den ut så borde den få kontakt vilket som. Jag ska kolla om jag hittar fler trådar gällande detta, hittade några som behandlade tröga motorer men först måste jag få liv i denna...

Märket på motorn är SWF.

http://i.imgur.com/Cgr4FW0.jpg

/foppa

5

Har nog monterat kolen 10 gånger och testat olika håll nu, har kollat att kolen har kontakt med kollektorn men fortfarande inget spår av liv från motorn. Känns som det är något annat som felar, vad har jag missat?

/foppa

6

Foppa13 skrev:

Har nog monterat kolen 10 gånger och testat olika håll nu, har kollat att kolen har kontakt med kollektorn men fortfarande inget spår av liv från motorn. Känns som det är något annat som felar, vad har jag missat?

/foppa

Hmm...
Börjar med den andra frågan... om man vänder motorn.
Jag utgår då från att du menar motorns hölje med permanentmagneterna.
Jag det har betydelse, eller det blir "konstigt".

Man kan ju byta rotationsriktning på en likströmsmotor på två sätt, antingen elektriskt genom att polvända den, alltså byta plats på + och -.
Sedan kan man göra det mekaniskt, eller "magnetiskt" också, genom att skifta norr och syd på magneterna. Om man däremot utför båda dessa åtgärder så är det som att spela fia eller monopol, man är tillbaka på samma ställe...

Men det är väl det du gör, vänder motorns rotationsriktning. Och vad händer om man vänder torkarnas riktning??? litet tankevurpa, inte fasiken torkar dom baklänges...  jag har aldrig experimenterat med det, men nu, vid datorn, kan jag tänka mig att det blir tokigt med självparkeringslaget och kortslutningsbromsen... men jag vet inte.

Så den andra frågan...
Varför inte motorn då roterar...
Kolla med multimeter eller testlampa att du har spänning fram till kolen, både på + och - sidan.
Ja jorden då, motorns utgående - anslutning är på vissa modeller fastskruvad med ringkabelsko i godset, på andra är den utdragen till anslutningskontakten då den kopplas om och kortsluts med + i parkeringsläget.
När du testkör i bänk, måste du ju se så att du både har + och - fram till motorn.
Jag kan se att det vänstra kolet i din bild är anslutet med en fläta direkt till godset.
Kolla dom där tre flätorna också, dom kan ju lossna (det finns ju en motsvarande inuti fördelaren, vid brytarspetsarna, som har en förmåga att lossna och förlora kontakten).

Och koppla direkt på utgående kablar från kolen och i godset, plus på 53 eller 53b, minus i godset.
Om du kopplar plus på 53a går motorn bara ett varv för att sedan stanna.

här är några siffror du behöver:

31 Batteri, minus
31b Minus över strömställare resp. relä till gods. (detta fall över matrisen i torkarmotorns växellåda)

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal (saknas troligtvis på din modell).

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/5f118c71f226427687dd83e9e645a0c5_zps9d52218f.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/lagerkoll_zpshwp7vwa7.jpg
Denna är till en Polo, borde passa... Men kolla lagerna, dessa nyper eller kärvar ofta!
Men det har du väl redan gjort om du haft i sär motorn...?

7

Tack för ett utförligt och väl beskrivande svar, har kollat lagren och jag ser inga konstigheter. Har kollat att strömmen går fram till kolen och det verkar vara som det ska. Har återmonterat allt enligt bild på nätet, har kollat att kolen har kontakt med kollektorn. Allt ser ut att vara som det ska, men inte ett liv från motorn. Känns fortfarande som jag missat nått, ena kolet jordar i godset sen får motorn jord via kontakten.

Någon som vet om en motor från T3 passar, den ser likadan ut från ena sidan. Men ser inte kontakten på bilden, den ser också ut att sakna fästarmen. Men är den i övrigt samma borde man kunna flytta locket från bay pumpen. Någon som vet om det kan fungera.

/foppa

8

Det kan ju vara en lindning i ankaret (den roternade delen) som brunnit av, eller släppt i en lödning mot kollektorn. Lukta på ankaret, luktar det bränt?, kolla efter sotiga brännmärken, syna lödningarna. Koppartråden i lindningarna är en blanktråd som är lackad med isolerande shellack, det händer att detta lackskikt skadas med en kortslutning mellan två eller flera lindningar som följd.

Man borde ju kunna ohm-mäta dessa lindningar, bara man kan lista ut mellan vilka lödpunkter...
Om nu olika torkarmotorer ser litet annorlunda ut på utsidan, kanske axel med ankare och snäckdrev ser likadant ut...? Jag har egentligen bara erfarenhet av sådana från 1302 och 1303, och det är väldigt små detaljer som skiljer, och dom kan växlas med varandra, är är det anslutningarna som är annorlunda, en lödad kabel direkt till torkarspaken på 1303 och en rad med flatstiftshanar för kabelhärvan till torkarknappen på 1302.
Så jag gissar att bussarnas motorer passar med minimala modifikationer, men obs det är en gissning!

9

Åkte på skrotjakt igår för att försöka hitta en torkarmotor, första stopp bildemonteringen Falun där det skulle ligga en T3 motor ny i kartong. Mycket riktigt nånstans där på lagret fanns det en motor i osprättad kartong, den saknar fästarmen och anslutning ser annorlunda ut men annars är den snarlik. Tyvärr går det inte att flytta locket med anslutningarna då den är popnitad. Sen åkte jag till en arbetskompis garage för att hämta lite andra grejer, han rotar då fram en motor ur nån låda som är av okänd härkomst. Den är mer lik den jag har men anslutningarna är annorlunda, det locket är skruvat så det skulle kunna gå att flytta. Tyvärr så är den motorn vänd åt andra hållet, så kom jag flyttar mitt lock så hamnar fästet åt fel håll.

Från vänster:

1. Original
2. T3 motor
3. Okänd (kan vara tidigare buss)

http://i.imgur.com/m2jKKg1.jpg

http://i.imgur.com/cS9adrP.jpg

Vad tror ni är den enklaste vägen att gå, helst använder jag motorn till höger då den var typ gratis. Tror jag skippar fästarmen så länge då jag inte tror att den behövs, hela paketet är ju skruvat i karossen vid torkararmarna. Ska testa att alla funkar som dom ska först, köpte ett litet 12v batteri för ändamålet trevligare att testa i bänk istället för i bilen.

/foppa

10

Jag blir inte klok på det här, kan någon bringa klarhet i detta så vore det kalas.

1. Testade den gamla motorn direkt mot batteri i bänken, då går den på halvfart men inte på hel. Den går dock så trögt att grundfelet fortfarande kvarstår, så den lägger jag åt sidan så länge.

2. Testar den nya begagnade motorn jag hämtade igår (den som är från okänd modell). Testar halvfart (53 grön) och helfart (53b Röd) den är det bra fart i och motorn känns stark, får dock inte parkeringsläget (53a blå) att funka men antar att det kräver nån kombination av ström. Kalas slänger ihop länkaget smörjer in allting och sätter in det i bilen med hjälp av förlängda kablar med kabelskor (eftersom kontakten inte passar). Vad händer jo ingenting, motorn rör sig inte en mm i nått läge.

Mäter upp kontakten från bilen som ser ut såhär.

| Röd 53b

vit 31b |      - Brun (jord)   | Blå 53a

- Grön 53

Såhär mäter den (med tändning på):
Blå 53a konstant ström
Grön 53 ström vid första hacket
Röd 53b ström vid andra hacket

Det finns en skillnad mellan motorerna den jag satte i nu har ingen 31b men den har en kontakt benämd 53e. Så när jag har anslutit den nya motorn har jag lämnat 31b i bilen tom och 53e på motorn tom. Rätt eller fel tänkte bara jag skulle få igång skiten och reda ut sen vad som behövde göras med resten.

Så den stora frågan är varför funkar den inte i bilen när det går hur bra som helst när man kopplar direkt från batteri. Jag har inte startat bilen utan alla tester har gjort med endast tändningen påslagen, vet inte om det ska göra nån skillnad har väl ca 12v ut från batteriet. Nästa fråga är hur ska jag hantera skillnaden på anslutningarna, (53e) verkar ge spänning ut när tändningen är på.

/foppa

11

OK nu har jag fått igång torkarna, visade sig vara jordfel. Hade mätt mot jorden i kontakten när jag kontroll mätte, men uppenbarligen så funka att mäta mot men inte köra motorn. Lite problem återstår, det finns inget parkeringsläge sen verkar motorn ha setat på en mindre ruta då torkarna inte går tillräckligt långt. Men nu funkar det i alla fall, får leta en korrekt motor sen och fixa detta i vinter.

/foppa

12

Ja just det ja, tänkte jag inte på...
Det där är som synes en någorlunda standardmodell som antaglign återfinns i 99% av alla kontinentala europeiska bilarna (brittiska bilar har ofta vajerdrivni gistället för stötstänger).
Men det finns olika storlekar på vindrutor, och man har olika svepvinklar på torkarna. Det finns ju olika modeller för vänsterstyrda och högerstyrda bilar också.

Men om nu den nya okända motorn har fel svepvinkel så kanske du kan ta rotor/ankare och gaveln med kolhållarna från denna och bygga in dessa i den motorn som är original till bilen.

Med parkeringsläget är det så här:
Koppla som du gjorde plus till 53e, och jord till godset. Om motorn nu redan befinner sig parkeringsläget händer det ingenting, om den passerat detta läge går den tills den kommer till parkeringsläget för att sedan stanna där.

När det gäller svepvinkeln och beiktningen, så kan det bli probematiskt om det blir osvepta ytor i förarens blickfång. Men man kan kanske flytta torkararmarna på axlarna för att det skall stämma.

Om nu 53e gav en spänning ut så kan det bero på att du hade dålig jord och strömmen letade sig en annan väg ut.

13

Om du vill utvidga din samlig med torkarmotorer... ICQ/ad

http://www.tradera.com/item/340940/2373 … -955-113-j